RWE, niemiecki inwestor działający w sektorze OZE, przedstawił projekt amfibijnej jednostki do transportu załogi na tereny morskich farm wiatrowych. Statek został zaprojektowany we współpracy z brytyjskim podmiotem Commercial Rib Charters.
W pełni zdatna do żeglugi jednostka ma nosić nazwę "CRC Walrus" na cześć klasycznego dwupłatowca Supermarine z lat 30. ubiegłego wieku, zaprojektowanego przez R.J. Mitchellsa. Statek ma dwa koła z przodu i jedno z tyłu i może przewieźć 10 techników oraz dwóch członków załogi do każdej z turbin morskich, w tym na piaszczystą ławicę. CRC Walrus to 12-metrowy statek Crew Transfer Vessel o ładowności 1000 kg, posiadający homologację.
Unikalny statek może dotrzeć do turbin i zasobów utkniętych na skutek podnoszących się piaszczystych brzegów. Statek zostanie po raz pierwszy zastosowany na terenie morskiej farmy wiatrowej Scroby Sands o mocy 60 MW, która została oddana do użytku w 2004 roku. Farma była jednym z pierwszych projektów budowanych w Wielkiej Brytanii na obszarach o stosunkowo płytkich wodach. Warty 75 milionów funtów projekt generuje energię wystarczającą do zasilania ponad 40 tys. domów. W Scroby Sands znajduje się centrum dla zwiedzających, które każdego roku przyciąga ponad 35 tys. turystów.
Wiatraki Scroby Sands zostały zainstalowane na prehistorycznej piaszczystej ławicy, która z powodu naturalnych zmian w środowisku morskim i erozji wybrzeża z czasem podniosła się, skutecznie izolując cztery turbiny od dostępu dla statków serwisowych. Problem ma rozwiązać CRC Walrus.
Rozwiązanie zostało opracowane w krótkim czasie wspólnie przez zespół operacyjny RWE oraz firmę Commercial Rib Charter, który zlecił architektom morskim z Chartwell Marine wykonanie projektu zgodnie z wymaganymi specyfikacjami. Statek jest obecnie w budowie w zakładach firmy Diverse Marine z Isle of Wight. Za eksploatację statku będzie odpowiadać CRC na bazie 6-letniej umowy z RWE. CRC Walrus wypłynie na wody we wrześniu 2022 roku.
Źródło: RWE
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej