Port w Kłajpedzie otrzyma pożyczkę z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na działania związane z zieloną transformacją i zwiększeniem zdolności morskich.
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) to należąca do państw UE instytucja pożyczkowa, której zadaniem jest udzielanie kredytów na inicjatywy wspierane przez Unię. EBI i Państwowy Zarząd Portu Morskiego w Kłajpedzie podpisały ostatnio umowę na kredyt w wysokości 65 milionów euro na rozwój portu. Wszystko w ramach realizowanych przez UE projektów zielonej transformacji i zwiększenia możliwości portów na Bałtyku i w Europie Wschodniej.
Finansowanie z EBI ma zostać przeznaczone na odbudowę, rozbudowę i pogłębienie portowych ścian nabrzeża, by umożliwić wpływanie do portu większym jednostkom, co ma z kolei zwiększyć możliwości przeładunkowe portu w Kłajpedzie. Unijni oraz litewscy urzędnicy liczą, że port może stać się jednym z ważniejszych węzłów przeładunkowych w regionie. Działania te mają również znaczenie polityczne – wsparcie inicjatyw na wschodzie Bałtyku ma pomóc tamtejszym portom po spadkach wywołanych sankcjami na Rosję, skąd pochodziło wiele przeładowywanych tam ładunków.
To jednak nie jedyne projekty realizowane w Kłajpedzie. Inne, finansowane zarówno z funduszy lokalnych, jak i unijnych, mają na celu m.in. budowę nowego terminala kontenerowego, portu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych oraz pogłębienia basenów portowych do głębokości technicznej 17 metrów, umożliwiającej przyjmowanie największych jednostek, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk.
W ciągu ostatnich 12 lat port w Kłajpedzie zwiększył przeładunki z 27,9 mln ton do 45,6 mln ton. Jest jednym z najważniejszych portów w tej części Bałtyku i w ramach korytarza TEN-T łączącego Morze Północne z Bałtyckim.
Fot. Depositphotos
Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność
Rząd dopłaci do transportu zboża do nadbałtyckich portów
Maersk otworzył trasę kontenerową na Ukrainę przez rumuńskie porty
Piłeś – nie płyń. Kontenerowiec uderza w nabrzeże, pilot pod wpływem
Kanał przez Mierzeję Wiślaną rozwija się. Będzie pełnił funkcję przejścia granicznego
Kolejna dostawa czołgów i armatohaubic dotarła do Portu Gdynia