Pierwszy duży koncern budujący morskie farmy wiatrowe w Polsce, czyli Polenergia zadeklarowała, że na macierzysty dla instalacji konstrukcji wiatrowych port wybierze duński port w Bornholmie. Na polskim wybrzeżu nie ma takowego portu, a budowa terminalu instalacyjnego w Gdańsku się przedłuża.
Port w Gdańsku ma być gotowy w 2025 roku, lecz do tej pory nie wybrano jeszcze wykonawcy nabrzeża. Ministerstwo Infrastruktury wyjaśniało, że w związku z realizacją uchwały Rady Ministrów, która wskazała jako lokalizację terminalu instalacyjnego offshore wind Port Gdańsk, Zarząd Portu ogłosił postępowanie na wybór dzierżawcy terenu, który powstanie w wyniku zalądowienia obszaru morskiego.
- To dla Polski m.in. większe bezpieczeństwo energetyczne, ale też kluczowy aspekt z punktu widzenia realizacji celów „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.” Terminal będzie zlokalizowany na wodach Zatoki Gdańskiej w Porcie Północnym. Na wstępne oferty czekamy do 8 czerwca, później są 3 miesiące na złożenie ofert wiążących. Inwestycja ma zostać zrealizowana do czerwca 2025 r. – mówiła ogłaszając przetarg rok temu Anna Drozd, rzecznik prasowa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Termin składania ofert upłynął 8 czerwca br., a Ministerstwo Infrastruktury informuje, że w pierwszym etapie postępowania została złożona jedna oferta wstępna.
To wszystko może oznaczać, że polski port, który miał dać zarobić całej morskiej gospodarce na nowej gałęzi energetyki, jaką staje się offshore, nie powstanie na czas. Dla firm realizujących projekt jest to wielkie ryzyko.
Prywatna Polenergia, która razem z norweskim Equinorem realizuje jeden z najbardziej zaawansowanych projektów morskich farm wiatrowych wyraża swoje niepokoje w raporcie finansowym za pierwszy kwartał tego roku:
- Jest to działanie mitygujące jedno z ryzyk projektowych na etapie budowy – braku dostępności zaplecza portowego”.
Koncern w lutym 2023 r., podpisał z Siemens Gamesa Renewable Energy Poland oraz Siemens Gamesa Renewable Energy aneksy do umowy o wyborze preferowanego dostawcy turbin wiatrowych. Pozwalają one na dokonanie formalnej rezerwacji przez dostawcę portu instalacyjnego w Roene na duńskiej wyspie Bornholm.
Polska Grupa Energetyczna nadal wierzy w Gdańsk. Zapewnia, że obecnie trwają intensywne prace przygotowawcze, aby taki port powstał. Z ostatnich komunikatów dowiadujemy się, że spotkania rządowego komitetu sterującego odbywają się regularnie. Spółka dysponuje jeszcze "oknem czasowym" na wybudowanie terminalu instalacyjnego w Gdańsku. Przyznaje jednak, że z każdym dniem się ono zawęża.
Z kolei PKN Orlen, który w pobliżu Świnoujścia chce wybudować własny port instalacyjny ma inną strategię. Za lądową część prac przy terminalu odpowiedzialny będzie spółka Orlen Neptun, a za część hydrotechniczną odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ).
Podsumowanie kolejnej edycji Gaz-System Forum
Vestas pozyskuje zamówienie o mocy 1140 MW dla projektu Baltic Power
Łukaszewska-Trzeciakowska: w środę nastąpi podpisanie umowy na zaprojektowanie pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
Gaz-System oddaje do użytku gazociąg przyłączeniowy Przywodzie – Dolna Odra
Northland Power i Mitsui inwestują 6,5 mld dolarów w morskie farmy wiatrowe u wybrzeży Tajwanu
W Ustce odbyła się wizyta studyjna na statku serwisowym morskich farm wiatrowych