Najwyższa Izba Kontroli sprawdzi historię wydatków Polskiej Fundacji Narodowej przeznaczonych na oceaniczne rejsy. Chodzi konkretnie o wyprawę jachtu "I love Poland" oraz Rejs Niepodległości.
O kontrolę NIKu wnioskowali już ponad rok temu posłowie opozycji. Kontrola Polskiej Fundacji Narodowej oraz spółek Skarbu Państwa na dwie promocyjne wyprawy ma zostać rozpoczęta w IV kwartale 2020 roku.
"Naszą rolą jest ocenienie, a nawet pozyskanie informacji o wszystkich kosztach i wydatkach instytucji publicznych związanych z rejsem" - powiedział poseł KO Tadeusz Aziewicz podczas posiedzenia komisji gospodarki morskiej w kwietniu 2019 r.
Rejs Niepodległości na pokładzie żaglowca szkolnego "Dar Młodzieży" był inicjatywą PFN, a zorganizowany został przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Uniwersytet Morski w Gdyni oraz Pallotyńską Fundację Misyjną Salvatti.pl. Wyprawa trwała prawie rok, od maja 2018 do marca 2019 r. Ideą rejsu miało być "promowanie Polski", wpisane w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Po drodze żaglowiec odwiedził 23 porty na pięciu kontynentach: Europy, Afryki, Azji, Ameryki Pn i Ameryki Płd. Każde z tych miejsc miało być okazją do świętowania jubileuszu i promocji naszego kraju. Wydarzenie miało kosztować ok. 26 mln zł, a pieniądze pochodziły z bardzo wielu źródeł, m.in. z Orlenu, Lotosu, Polskiej Fundacji Narodowej.
Jak pisze wyborcza.pl, w ramach rejsu wielu polityków i osób ze spółek Skarbu Państwa składało wizyty na jednostce w portach całego świata, korzystając z możliwości atrakcyjnych egzotycznych podróży na różne kontynenty.
Z kolei projekt I LOVE POLAND, inicjowany i finansowany przez Polską Fundację Narodową, dotyczył stworzenia polskiej szkoły morskiego żeglarstwa regatowego w oparciu o nowoczesny jacht. Celem działania miało być zaistnienie polskiej bandery w światowym żeglarstwie. Początkowo oceaniczną inicjatywą promującą Polskę miał być projekt PFN “Polska 100”. W jego ramach fundacja PFN nabyła jacht za 900 tys. euro, z którego użytek w regatach miał zrobić Mateusz Kusznierewicz. W wydarzenie jednak wplątał się skandal w związku z rozwiązaniem umowy z Kusznierewiczem, po czym projekt został przemianowany na “I love Poland”. Aktualnie mówi się, że jachy jest zepsuty i przebywa w porcie Cascais, choć PFN twierdzi, że jednostka przeszła sezonowe prace remontowe.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?