• <

NIK w Polskiej Fundacji Narodowej. Kontrola dot. jachtu "I love Poland" i Rejsu Niepodległości

Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie NIK w Polskiej Fundacji Narodowej. Kontrola dot. jachtu "I love Poland" i Rejsu Niepodległości
NIK w Polskiej Fundacji Narodowej. Kontrola dot. jachtu "I love Poland" i Rejsu Niepodległości - GospodarkaMorska.pl
fot. PFN

sons

28.09.2020 Źródło: wyborcza.pl/wp.pl

Najwyższa Izba Kontroli sprawdzi historię wydatków Polskiej Fundacji Narodowej przeznaczonych na oceaniczne rejsy. Chodzi konkretnie o wyprawę jachtu "I love Poland" oraz Rejs Niepodległości.

O kontrolę NIKu wnioskowali już ponad rok temu posłowie opozycji. Kontrola Polskiej Fundacji Narodowej oraz spółek Skarbu Państwa na dwie promocyjne wyprawy ma zostać rozpoczęta w IV kwartale 2020 roku.

"Naszą rolą jest ocenienie, a nawet pozyskanie informacji o wszystkich kosztach i wydatkach instytucji publicznych związanych z rejsem" - powiedział poseł KO Tadeusz Aziewicz podczas  posiedzenia komisji gospodarki morskiej w kwietniu 2019 r.

Rejs Niepodległości na pokładzie żaglowca szkolnego "Dar Młodzieży" był inicjatywą PFN, a zorganizowany został przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Uniwersytet Morski w Gdyni oraz Pallotyńską Fundację Misyjną Salvatti.pl. Wyprawa trwała prawie rok, od maja 2018 do marca 2019 r. Ideą rejsu miało być "promowanie Polski", wpisane w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Po drodze żaglowiec odwiedził 23 porty na pięciu kontynentach: Europy, Afryki, Azji, Ameryki Pn i Ameryki Płd. Każde z tych miejsc miało być okazją do świętowania jubileuszu i promocji naszego kraju. Wydarzenie miało kosztować ok. 26 mln zł, a pieniądze pochodziły z bardzo wielu źródeł, m.in. z Orlenu, Lotosu, Polskiej Fundacji Narodowej.

Jak pisze wyborcza.pl, w ramach rejsu wielu polityków i osób ze spółek Skarbu Państwa składało wizyty na jednostce w portach całego świata, korzystając z możliwości atrakcyjnych egzotycznych podróży na różne kontynenty.

Z kolei projekt I LOVE POLAND, inicjowany i finansowany przez Polską Fundację Narodową, dotyczył stworzenia polskiej szkoły morskiego żeglarstwa regatowego w oparciu o nowoczesny jacht. Celem działania miało być zaistnienie polskiej bandery w światowym żeglarstwie. Początkowo oceaniczną inicjatywą promującą Polskę miał być projekt PFN “Polska 100”. W jego ramach fundacja PFN nabyła jacht za 900 tys. euro, z którego użytek w regatach miał zrobić Mateusz Kusznierewicz. W wydarzenie jednak wplątał się skandal w związku z rozwiązaniem umowy z Kusznierewiczem, po czym projekt został przemianowany na “I love Poland”. Aktualnie mówi się, że jachy jest zepsuty i przebywa w porcie Cascais, choć PFN twierdzi, że jednostka przeszła sezonowe prace remontowe.  

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34462,00 $ tona 6,28% 6 maj
 Cynk 2920,00 $ tona -0,51% 6 maj
 Aluminium 2476,00 $ tona 1,23% 6 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.