• <

Zintegrowany System Nawigacyjny na najnowszym okręcie Marynarki Wojennej ORP KORMORAN II

mk

23.01.2018 15:14 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Służby Morskie, Ratownictwo Morskie Zintegrowany System Nawigacyjny na najnowszym okręcie Marynarki Wojennej ORP KORMORAN II
Zintegrowany System Nawigacyjny na najnowszym okręcie Marynarki Wojennej ORP KORMORAN II - GospodarkaMorska.pl

Przekazany do służby w Marynarce Wojennej RP w grudniu 2017 roku, nowoczesny niszczyciel min ORP „Kormoran II”  to jeden z najważniejszych, zakończonych projektów związanych z modernizacją polskiej floty wojennej w ostatnich latach.  W ponad miesiąc od podniesienia bandery przyglądamy się zainstalowanemu na okręcie, nowoczesnemu Zintegrowanemu Systemowi Nawigacyjnemu.

Wysoka niezawodność, łatwy i przyjazny panel operatorski odpowiadający standardom NATO oraz otwarta architektura systemu to tylko niektóre zalety, o których wspomina Enamor, firma odpowiedzialna za integrację i dostawę Zintegrowanego Systemu Nawigacyjnego na jednostkę.

-  Naszym głównym zadaniem było zmaksymalizowanie efektywności działania poszczególnych modułów systemu, w taki sposób, by siły przeciwminowe Marynarki Wojennej RP w jak największym stopniu mogły wykorzystać jego potencjał. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zaproponowany przez nas system jest jednym z 850 systemów zainstalowanych na jednostkach pływających w Marynarkach Wojennych na całym świecie - mówi Maciej Rek, prezes gdyńskiej Spółki.

Jednym z najważniejszych wymagań, jakie musiał spełnić dostarczony przez Enamor system, były te związane z kompatybilnością elektromagnetyczną.  Z  racji tego, że jednostka ORP „KORMORAN” zbudowana jest ze stali amagnetycznej, zaproponowany przez firmę sprzęt musiał odpowiadać warunkom minimalizacji pola magnetycznego okrętu oraz pomyślnie przejść wszystkie testy i badania kwalifikacyjne w tym zakresie.

Specyfikacja przedstawiona przez Gestora, zobowiązała również firmę do dostarczenia systemu cechującego się możliwością transferu dużej ilości danych nawigacyjnych w stosunkowo krótkim czasie,  co  ma pozwolić na określenie pozycji jednostki z dokładnością do kilku centymetrów, oraz archiwizację danych związanych z prowadzonymi manewrami. Co niezwykle istotne, Zintegrowany System Nawigacyjny pozwala na pozyskiwanie i dystrybucję obrobionych danych do różnorakich systemów okrętowych, dzięki czemu jednostka może sprawnie i efektywnie realizować powierzone jej zadania.
Kolejnym mocnym punktem wybranego przez MON systemu jest możliwość inteligentnego zarządzania alarmami, które ma na celu zmniejszenie liczby pojawiających się ostrzeżeń oraz zainstalowanie komputerów, które w każdej chwili mogą przejąć funkcję pozostałych.

Głównymi elementami, które weszły w skład Zintegrowanego Systemu Nawigacyjnego są:

- Radary nawigacyjne,
- DGPS,
- Kompas Magnetyczny,
- Żyrokompas,
- Złożony System Taktyczny
- Stacja planowania drogi,
- System Map Elektronicznych,
- Stację pogodową,
- Odbiornik elektronicznych map pogodowych
- Autopilot
- Echosonda dwuczęstotliwościową,
- Log Elektromagnetyczny,
- System Dystrybucji Danych (DDU),  
- Rejestrator Danych Nawigacyjnych,
- Alarm Wachtowy Mostka,
- Zintegrowany System Czasu.

Dobór sprzętu oraz jego unifikacja  w jak największym stopniu ma na celu wydłużenie czasu eksploatacji poszczególnych komponentów, zagwarantowanie wysokiej niezawodności systemu oraz łatwość realizacji planowanych przeglądów.

Aby  Marynarka Wojenna RP mogła w pełni wykorzystać możliwości Zintegrowanego Systemu Nawigacyjnego, firma Enamor zadbała również o szkolenie  jego operatorów.

- Ponieważ najlepsze efekty dają zajęcia praktyczne, nasze szkolenie w głównej mierze odbyło się na dostarczonym na okręt sprzęcie. Wierzę, że ten intensywny tydzień zajęć praktyczno-teoretycznych pozwoli załodze na pełne wykorzystanie możliwości dostarczonego przez Enamor systemu – mówi Tomasz Czykier, inżynier prowadzący szkolenie.

Mimo, iż na pierwsze opinie na temat Zintegrowanego Systemu Nawigacyjnego ze strony Marynarki Wojennej RP będziemy musieli pewnie jeszcze chwilę poczekać, to jedno jest pewne – już teraz możemy cieszyć się nowoczesnym niszczycielem min pływającym pod polską banderą wojenną. 

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40825,00 $ tona -2,44% 14 sty
 Cynk 3559,00 $ tona -0,42% 14 sty
 Aluminium 2977,00 $ tona 0,61% 14 sty
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.