• <

Latarnie morskie na pocztówkach. Album dla hobbystów i profesjonalistów

Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Latarnie morskie na pocztówkach. Album dla hobbystów i profesjonalistów
Latarnie morskie na pocztówkach. Album dla hobbystów i profesjonalistów  - GospodarkaMorska.pl
fot. "Polskie latarnie morskie na pocztówkach (...)"

Marek Grzybowski

23.03.2021 Źródło: własne

Wracając statkiem do macierzystego portu, każdemu marynarzowi drgnie serce, gdy nocą zobaczy błysk znajomej latarni, a za dnia znajomą sylwetkę, którą widać zanim pojawią się na horyzoncie pierwsze budynki, drzewa i ląd.

Dziś w czasach map elektronicznych, GPS i globalnego internetu latarnie wciąż budzą zainteresowanie, a u wielu marynarzy sentyment. Dla marynarzy i żeglarzy to wciąż ważny obiekt nawigacyjny. Latarnia przyciąga również każdego lądowego szczura, wczasowicza, czy tylko na chwilę trafiającego do nadmorskiej miejscowości. Jest też obiektem chętnie umieszczanym na pocztówkach.
  
Na półkach z literaturą marynistyczną wyróżnia się nowe wydawnictwo albumowe „Polskie latarnie morskie na pocztówkach – Album latarń morskich polskiego wybrzeża od Krynicy Morskiej do Świnoujścia wydanych w latach 1888 – 2017”. Jego autorem jest kmdr rez. Apoloniusz Łysejko, Gdynianin, absolwent Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej. W Marynarce Wojennej RP przez wiele lat związany był ze Służbą Hydrograficzną MW. Po zakończeniu służby, pracował na stanowiskach kierowniczych w Biurze Hydrograficznym Rzeczypospolitej Polskiej w Gdyni i w Urzędzie Morskim w Gdyni. O polskich latarniach morskich opowiada kmdr rez. Apoloniusz Łysejko w rozmowie z Markiem Grzybowskim z Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.

Do rąk kolekcjonerów i miłośników latarń morskich trafia kolejna publikacja o latarniach morskich, które spotkać możemy na polskim wybrzeżu. Tym razem oprócz historii latarń dołączam zdjęcia pocztówek latarń od Krynicy Morskiej do Świnoujścia, wydanych w latach 1888 – 2017. We wstępie jest informacja, że album zawiera 3 tys. zdjęć.

Album zawiera ponad 3 tysiące zdjęć pocztówek latarń morskich, z których tylko 225 można znaleźć na kartach albumu wraz z opisem ich historii. Pozostałe ilustracje umieszczone są na dołączonej płytce DVD. Na stronie 7 umieszczono krótki opis korzystania z płytki.

To kolekcja prywatna zbierana przez lata. Od dziś dostępna dla wszystkich.

Zebraną kolekcję pocztówek i widokówek latarń morskich polskiego wybrzeża udostępniam tym wszystkim, którzy mają hobby podobne do mojego, albo interesują ich miejscowości z latarnią morską. Chcę dotrzeć do ludzi, którzy są emocjonalnie związani z miejscowościami, w których spędzili swoją młodość, lub w których są zakochani. Album adresuję również do kolekcjonerów, którzy w ten sposób mogą uzupełnić swoje zbiory.

Ludzie zaczęli żeglować wieki temu. Wiemy o tym z zapisów i podań, śladów innych cywilizacji pozostawionych w miejscowościach nadmorskich. Latarnie morskie powstały, bo zaczęliśmy uprawiać żeglugę w miarę regularną. Statki były budowane z drewna, więc ich kompletne konstrukcje sprzed wieków nie przetrwały do naszych czasów.  Od kiedy mamy informacje o najstarszych konstrukcjach latarni?


Latarnie morskie są najbardziej znanymi obiektami dziedzictwa morskiego. Stanowią nieodłączny element pejzażu nadmorskiego. Swoją „służbę” rozpoczęły 2500 lat temu. Od Mezopotamii, poprzez Morze Śródziemne, znalazły się na brzegach wszystkich kontynentów.

Jaki był powód i cel budowania latarni w czasach gdy statki nie były duże, morska wymiana handlowa nie była tak rozwinięta jak dzisiaj, a ruch jednostek na morzu nie był zbyt intensywny?

Dzieje obcowania człowieka z wodą pełne są katastrof i wypadków. Zdarzają się one na bezkresach oceanicznych, ale też i w portach, w zasięgu latarń morskich. Oprócz latarń morskich stawianych dla bezpieczeństwa żeglugi, pojawiały się też takie, które swoim światłem wprowadzały w błąd. Te pierwsze wskazywały drogę do portu przeznaczenia, a drugie miały na celu grabież towarów po awarii statku. Żeglarze nocą wypatrują światła latarni morskiej. To ona chroni i ostrzega przed zbliżaniem się do lądu, ale też informuje, że port przeznaczenia jest blisko.

Ile mamy latarni nad polskim Bałtykiem?

Obecnie na polskim brzegu mamy około 20. miejsc związanych z latarniami morskimi. Aktualnie tylko 15 działa i świeci od zmroku do wschodu słońca. Każda latarnia ma charakterystyczne błyski. Opisy 15. działających latarń morskich mamy w Spisie Świateł i Sygnałów Nawigacyjnych wydanym przez Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej RP. Zebrana i uwidoczniona faktografia latarń morskich, różni się – patrząc na warstwę merytoryczną książki od tych, które publikowałem wcześniej.

Rozewie, to wizytówka naszych latarni. Czy wystawa się rozwijała? Kiedy udostępniono do zwiedzania pozostałe latarnie polskiego wybrzeża?


Dla dalszego funkcjonowania wystawy w latarni Rozewie, przełomowym okazał się rok 1991. W wyniku zmian w Administracji Morskiej powstało Biuro Hydrograficzne Rzeczypospolitej Polskiej w Gdyni. Biuro administrowało wszystkimi latarniami polskiego wybrzeża. Podjąłem wówczas decyzję o udostępnieniu do zwiedzania pozostałych latarń. 19 maja 1992 r. podpisano „Porozumienie w sprawie udostępnienia latarń morskich, jako obiektów techniki i gospodarki morskiej do zwiedzania przez turystów” pomiędzy Biurem Hydrograficznym Rzeczypospolitej Polskiej i Towarzystwem Przyjaciół Centralnego Muzeum Morskiego. Udostępniono latarnie w Krynicy Morskiej, Helu, Rozewiu, Stilo, Czołpinie, Ustce, Jarosławcu, Gąskach, Kołobrzegu i Niechorzu. Ze względów technicznych latarnie w Jastarni, Gdańsku Nowym Porcie, Gdańsku Porcie Północnym, Darłowie, Kikucie i Świnoujściu nie zostały udostępnione.

Album ma charakter publikacji popularnej, która ma trafić do szerokiego odbiorcy. Ale Pan Komandor jednak nie zrezygnował z zaspokojenia oczekiwań profesjonalistów. Dusza wieloletniego pracownika biura hydrograficznego  jednak została. Każda latarnia morska zawiera dokładny opis techniczny i informacje przydatne dla każdego nawigatora. Jak to profesjonalne podejście wpłynęło na zawartość albumu o latarniach?

W albumie oprócz płytki DVD zawierającej zdjęcia pocztówek umieszczono tabele zmian, jakie przechodziła każda z latarń w swojej historii. Ich źródłem były polskie i obcojęzyczne Spisy Świateł i Wiadomości Żeglarskie. W opracowaniu tabel zmian w obiektach nawigacyjnych istotny wkład ma kolega Szczepan Górzyński, któremu składam tą drogą serdeczne podziękowania. W pracy wspierały mnie również osoby działające w towarzystwach miłośników latarń i opiekujących się polskimi latarniami morskimi.

I dochodzi tu praca wielu rysowników, fotografów i edytorów, którzy nadawali ostateczny kształt pocztówkom z latarniami. A ostateczny kształt artystyczny wydawnictwu nadał Sławomir Włodarczyk. Ale gdyby nie pasja Pana Komandora ich praca zostałaby zapomniana. Dziękujemy za opracowanie tak ciekawego albumu, który wpisuje się historię Polski Morskiej. Dziękuję za rozmowę.

Zdjęcia i reprodukcje zamieszczone w galerii pochodzą z albumu Polskie latarnie morskie na pocztówkach – Album latarń morskich polskiego wybrzeża od Krynicy Morskiej do Świnoujścia wydanych w latach 1888 – 2017 autorstwa pana Apoloniusza Łysejko.

Źródło:
własne
taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 27696,00 $ tona 0,79% 14 kwi
 Cynk 2789,00 $ tona 1,27% 14 kwi
 Aluminium 2297,00 $ tona 0,83% 14 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.