W wtorek Straż Wybrzeża USA opublikowała pełen raport ze śledztwa dotyczącego katastrofy łodzi podwodnej Titan do której doszło w 2023 roku. W opublikowanym raporcie potępiono nie tylko błędy techniczne, ale i „krytycznie wadliwą” kulturę bezpieczeństwa oraz praktyki operacyjne firmy OceanGate.
Zaginiony podczas zejścia na głębokość do wraku Titanica batyskaf stracił kontakt z jednostką wspierającą niedługo po rozpoczęciu misji. Po czterech dniach intensywnych poszukiwań odnaleziono rozrzucone szczątki Titan na dnie oceanu, około 488 metrów od dziobu historycznego statku, który zatonął w 1912 roku, zabijając ponad 1500 osób.
Po tragedii firma OceanGate – amerykański operator batyskafu – zawiesiła wszystkie swoje działania. We wtorkowym oświadczeniu przedstawiciel firmy ponownie złożył wyrazy współczucia rodzinom ofiar i zapewnił o pełnej współpracy z prowadzonym dochodzeniem.
Przewodniczący komisji, kapitan Jason Neubauer, podkreślił, że tragedii można było uniknąć.
– Potrzebujemy lepszego nadzoru oraz jasnych regulacji dla operatorów, którzy testują nowe koncepcje poza obecnymi ramami prawnymi – powiedział, prezentując 300-stronicowy raport końcowy.
Chloe Nargeolet, córka francuskiego oceanografa Paula-Henriego Nargeoleta, jednej z ofiar, wyraziła zadowolenie z wyników śledztwa. – Szef OceanGate nie dopełnił swoich obowiązków. Mój ojciec nie był świadomy zagrożeń. To nie był przypadek, ani nieszczęśliwy traf – tej tragedii dało się uniknąć – stwierdziła.
Komisja wskazała, że głównymi przyczynami katastrofy były poważne braki w zakresie projektowania, certyfikacji, konserwacji oraz inspekcji batyskafu. Wskazano także na toksyczną kulturę pracy w OceanGate, niewystarczające przepisy dotyczące batyskafów i brak skutecznych procedur dla sygnalistów wewnątrz firmy.
W raporcie ujawniono również, że przez lata poprzedzające tragedię firma unikała nadzoru regulacyjnego, wykorzystując swoją reputację, powołując się na działalność naukową i stosując taktyki zastraszania.
OceanGate nie podjęło działań po zidentyfikowaniu anomalii w kadłubie Titan już po ekspedycji w 2022 roku. Komisja ustaliła, że dane z pokładowego systemu monitoringu powinny były zostać zinterpretowane i wykorzystane do zapobieżenia dalszym misjom. Firma została również skrytykowana za nieodpowiednie przechowywanie batyskafu przed wyprawą w 2023 roku.
Co więcej, komisja uznała, że brak śledztwa prowadzonego przez Amerykański Urząd ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (OSHA) w sprawie skargi z 2018 roku oraz ograniczona współpraca między agencjami rządowymi były zmarnowaną szansą. Wcześniejsza interwencja mogła skłonić OceanGate do dostosowania się do przepisów lub całkowitego porzucenia projektu – czytamy w raporcie.
Pełen raport dostępny jest pod tym linkiem.
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej