W związku z śledztwem w sprawie katastrofy łodzi Titan, do którego doszło w czerwcu ub. r., Straż Wybrzeża USA opublikowała raport z własnego śledztwa. W udostępnionej do swobodnego odczytu prezentacji udostępniono również zdjęcie elementu feralnej jednostki, która została zniszczona w wyniku straszliwego wypadku.
W materiale przedstawiono opinie specjalistów US Coast Guard w sprawie przyczyn wypadku, w tym potencjalnego istnienia dowodów, że za katastrofę mógł odpowiadać zły stan łodzi podwodnej oraz zła realizacja procedur bezpieczeństwa. Celem śledztwa było także stworzenie odpowiednich zaleceń, aby zapobiegać ponownemu wystąpieniu podobnych wypadków.
Prezentacja zawiera informacje dotyczące łodzi Titan oraz firmy OceanGate, do której należała. Wiele miejsca poświęcono również ich historii. Po katastrofie, w wyniku której na pokładzie jednostki zginął właściciel przedsiębiorstwa Stockton Rush oraz cztery towarzyszące mu osoby, zawiesiło ono działalność.
Znaczną część dokumentu stanowi opis feralnego rejsu z czerwca 2023 roku, który zakończył się katastrofą, a także prowadzonych potem prac ratunkowych, w ramach których przeprowadzono kilka misji z udziałem międzynarodowych służb oraz prywatnych przedsiębiorstw. Trwały one od 18 czerwca, gdy utracono kontakt z Titanem do 22 czerwca, po odnalezieniu elementów łodzi. Już następnego dnia, 23 czerwca, rozpoczęło się śledztwo prowadzone przez odpowiednie organy władz USA i Kanady, do których dwa dni później dołączyły podmioty z Francji i Wielkiej Brytanii.
Na dostępnym na stronie amerykańskiej straży wybrzeża nagraniu wykonanym z użyciem kamery zamontowanej na podwodnym bezzałogowcu widać fragment Titana (w tym widoczny napis OceanGate) oraz zniszczenia.
W trakcie poszukiwań odnaleziono elementy łodzi, które wyciągnięto na powierzchnię celem realizacji badań mających wyjaśnić przyczynę jej implozji. Podczas dwóch operacji odzyskiwania z dna oceanu wraku wydobyto również ludzkie szczątki, które po przeprowadzeniu badania DNA pozytywnie zidentyfikowano jako należące do osób, które w momencie katastrofy znajdowały się na pokładzie Titana
Oprócz zdjęcia elementu łodzi na dnie morza w prezentacji wskazano, że ostatni komunikat z jej pokładu podano zaledwie sześć sekund przed przerwaniem łączności, dotyczącą kontynuacji procedury zanurzania.
W związku z prowadzonym śledztwem obok podejrzeń o zły stan Titana władze mają zbadać i wskazać bądź wykluczyć udział osób trzecich jako odpowiadających za ten incydent. Chodzi tu również o wskazanie, czy złamano zasady bezpieczeństwa podczas przygotowania łodzi podwodnej do rejsu oraz już w jego trakcie. Dotyczy to zarówno pracowników firmy OceanGate, jak i przedstawicieli amerykańskich służb i agencji rządowych.
Materiały amerykańskich służb, w tym zdjęcia, prezentacje i raporty są dostępne na stronie US Coast Guard.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
4
Dwa niszczyciele min na Mierzei Wiślanej. Kanał dostępny dla okrętów
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach