• <
PGZ_baner_2025

"Awizo" w Gdyni. Nietypowy okręt sił morskich Francji przybył do polskiego portu

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo "Awizo" w Gdyni. Nietypowy okręt sił morskich Francji przybył do polskiego portu
Fot. Służby Prasowe 3. FO

W Porcie Gdynia pojawił się okręt wchodzący w skład Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), Enseigne de vaisseau Jacoubet (F794). Należy on do specyficznej klasy jednostek o nazwie awizo (aviso), która jest charakterystyczna właśnie dla francuskich sił morskich.

Okręt wszedł do gdyńskiego portu w godzinach porannych. Jego wizyta ma związek z uzupełnieniem zapasów, usunięciem nieczystości oraz odpoczynkiem załogi. Po tym wróci on do wykonywania swoich zadań. Aktualnie wiele okrętów państw NATO, w tym spoza Morza Bałtyckiego, działa aktywnie na akwenie w związku z misją pk. Baltic Sentry, której celem jest demonstracja do gotowości ochrony domeny morskiej i Wschodniej Flanki NATO, a także ochrona podwodnej infrastruktury krytycznej.

Enseigne de vaisseau Jacoubet (F794) należy do serii okrętów proj. A69, znanych też jako typ D'Estienne d'Orves, których klasa jest nietypowo określana jako awizo (od franc. aviso), choć obecnie bardziej by prawdopodobnie pasowałoby określać je jako okręty patrolowe. W XIX wieku oznaczała ona niewielki okręt służący do zadań łącznikowych i patrolowych lub służby kolonialnej. W II poł. XX wieku nazwa ta zaczęła, jak kilka innych, zanikać z innych flot. Wynikało to ze zmiany nazewnictwa, bardziej przystającego do nowych serii okrętowych, choćby ze względu na rozmiary i przeznaczenie. Stąd nazwa może się jawić jako już pewien anachronizm, jako że dotyczy to obecnie tylko jednostek znajdujących się w siłach morskich Francji, notabene ze względu na wiek zbliżających się do kresu swojej służby. W przyszłości zastąpią je okręty określane tak jak w innych krajach, patrolowce. Aktualny gość w Porcie Gdynia jest w służbie od 1982 roku i ma zakończyć ją w 2026 roku.

W ubiegłym roku do Portu Wojennego Gdynia wszedł także inny okręt klasy awizo, Commandant Blaison (F 793). Był on tam od 25 do 28 maja ub. r.

Typ D'Estienne d'Orves jest obecnie ostatnim tak klasyfikowanym w samej Francji. W Polsce określa się je także jako korwety, choć w ojczyźnie zostały poddane modernizacji do roli patrolowców (OPV), w związku z czym usunięto część wyposażenia, m.in. do zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare). Liczył pierwotnie 17 okrętów, budowanych w latach 1972-1984, acz obecnie pod francuską banderą służy ich zaledwie sześć. Pięć jednostek zostało wycofanych, podczas gdy sześć pozostałych w latach 1999-2002 zostało przekazanych Marynarce Wojennej Turcji.

Okręty proj. A69 mają 80 metrów długości i 1270 ton maksymalnej wyporności. Załoga liczy 90 osób. Osiągają prędkość do 23 węzłów, a przy wynoszącej 15 ich zasięg działania wynosi 4 500 mil morskich. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych SEMP Pielstick 12PC2V400 o mocy 8900 kW oraz dwóch wałów. W wyposażeniu znajdują się radar DRBV 51A do wykrywania celów nawodnych i powietrznych, radar kierowania ogniem DRBC 32E i radar nawigacyjny Decca 1226, radar przechwytujący ARBR 16, dwie wyrzutnie wabików Dagaie oraz system SLQ-25 Nixie. Uzbrojenie stanowią armata morska 100 mm CADAM z systemem kierowania ogniem Najir i CMS LYNCEA, dwie mniejsze armaty morskie kal. 20 mm modèle F2 oraz cztery karabiny maszynowe 12,7 mm.

W przyszłości wszystkie awizo zostaną zastąpione serią 10 okrętów patrolowych (franc. Patrouilleurs Hauturiers), budowanych od 2024 roku. Pierwszy z nich, Trolley de Préveaux, ma wejść do służby w 2027 roku. Co istotne, jako drugi ma powstać… D'Estienne d'Orves. Oznacza to, że nowa seria faktycznie stanie się spadkobiercami wycofywanego typu, służącego pod francuską banderą od 1976 roku.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.