• <
mewo_2022

Zdolność Europy do importu LNG wzrośnie o 30 proc. do końca 2024 roku

06.12.2022 16:47
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Zdolność Europy do importu LNG wzrośnie o 30 proc. do końca 2024 roku

Partnerzy portalu

Zdolność Europy do importu LNG wzrośnie o 30 proc. do końca 2024 roku  - GospodarkaMorska.pl

Amerykańska Administracja Informacji Energetycznej (EIA) przewiduje, że zdolność importowa skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii wzrośnie o 34 proc., czyli 6,8 mld stóp sześciennych dziennie (Bcf/d) do 2024 roku.

Szacunki wynikają z informacji pochodzących od Międzynarodowej Grupy Importerów Skroplonego Gazu Ziemnego (GIIGNL) i prasy branżowej. Rozbudowa zdolności importowych, czyli regazyfikacyjnych, wyniesie łącznie 5,3 Bcf/d do końca 2023 roku i wzrośnie o kolejne 1,5 Bcf/d do końca 2024 roku. Dla porównaniu, w ciągu ostatnich 10 lat zdolności regazyfikacji wzrosła o 2,8 Bcf/d (16 proc.) z poziomu 17,5 Bcf/d w 2012 roku do 20,2 Bcf/d na koniec 2021 roku.

Od czasu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku i związanego z tym ograniczenia importu gazu ziemnego rurociągami z Rosji, kraje europejskie reaktywowały rozwój zamrożonych wcześniej projektów regazyfikacyjnych oraz rozpoczęły rozwój nowych projektów. Jak informowaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl, pierwsze wolumeny LNG zaimportowały już Niemcy i Finlandia. Kraje Europy otworzyły się w szczególności na projekty FSRU.  Nowy terminal FSRU w porcie Wilhelmshaven w Niemczech (przepustowość 0,7 Bcf/d) został ukończony w listopadzie 2022 roku.

Najważniejsze projekty


Terminale regazyfikacyjne budowane obecnie w siedmiu krajach UE mogą dodać dodatkowe 3,5 Bcf/d nowej przepustowości do końca 2023 roku. Niemcy budują trzy nowe terminale FSRU w Lubminie, Brunsbuttel i Wilhelmshaven, które łącznie dodadzą 1,4 Bcf/d zdolności. Polska zwiększy przepustowość istniejącego terminalu regazyfikacyjnego LNG w Świnoujściu o 0,2 Bcf/d, aby osiągnąć całkowitą przepustowość 0,8 Bcf/d. Francja doda 0,4 Bcf/d zdolności przy użyciu FSRU o nazwie Cape Anne w porcie Le Havre, który ma zostać uruchomiony jesienią 2023 roku. Finlandia i Estonia wspólnie budują terminal FSRU w fińskim porcie Inkoo, który zwiększy przepustowość o 0,5 Bcf/d i ma zostać uruchomiony tej zimy. Włochy budują terminal FSRU w pobliżu portu Piombino, który zwiększy przepustowość o 0,5 Bcf/d i prawdopodobnie zostanie uruchomiony wiosną 2023 roku. Grecja uruchomi FSRU (0,5 Bcf/d) w porcie Alexandroupolis do końca 2023 roku.

Fot. Depositphotos



Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.