Amerykańska Administracja Informacji Energetycznej (EIA) przewiduje, że zdolność importowa skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii wzrośnie o 34 proc., czyli 6,8 mld stóp sześciennych dziennie (Bcf/d) do 2024 roku.
Szacunki wynikają z informacji pochodzących od Międzynarodowej Grupy Importerów Skroplonego Gazu Ziemnego (GIIGNL) i prasy branżowej. Rozbudowa zdolności importowych, czyli regazyfikacyjnych, wyniesie łącznie 5,3 Bcf/d do końca 2023 roku i wzrośnie o kolejne 1,5 Bcf/d do końca 2024 roku. Dla porównaniu, w ciągu ostatnich 10 lat zdolności regazyfikacji wzrosła o 2,8 Bcf/d (16 proc.) z poziomu 17,5 Bcf/d w 2012 roku do 20,2 Bcf/d na koniec 2021 roku.
Od czasu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku i związanego z tym ograniczenia importu gazu ziemnego rurociągami z Rosji, kraje europejskie reaktywowały rozwój zamrożonych wcześniej projektów regazyfikacyjnych oraz rozpoczęły rozwój nowych projektów. Jak informowaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl, pierwsze wolumeny LNG zaimportowały już Niemcy i Finlandia. Kraje Europy otworzyły się w szczególności na projekty FSRU. Nowy terminal FSRU w porcie Wilhelmshaven w Niemczech (przepustowość 0,7 Bcf/d) został ukończony w listopadzie 2022 roku.
Terminale regazyfikacyjne budowane obecnie w siedmiu krajach UE mogą dodać dodatkowe 3,5 Bcf/d nowej przepustowości do końca 2023 roku. Niemcy budują trzy nowe terminale FSRU w Lubminie, Brunsbuttel i Wilhelmshaven, które łącznie dodadzą 1,4 Bcf/d zdolności. Polska zwiększy przepustowość istniejącego terminalu regazyfikacyjnego LNG w Świnoujściu o 0,2 Bcf/d, aby osiągnąć całkowitą przepustowość 0,8 Bcf/d. Francja doda 0,4 Bcf/d zdolności przy użyciu FSRU o nazwie Cape Anne w porcie Le Havre, który ma zostać uruchomiony jesienią 2023 roku. Finlandia i Estonia wspólnie budują terminal FSRU w fińskim porcie Inkoo, który zwiększy przepustowość o 0,5 Bcf/d i ma zostać uruchomiony tej zimy. Włochy budują terminal FSRU w pobliżu portu Piombino, który zwiększy przepustowość o 0,5 Bcf/d i prawdopodobnie zostanie uruchomiony wiosną 2023 roku. Grecja uruchomi FSRU (0,5 Bcf/d) w porcie Alexandroupolis do końca 2023 roku.
Fot. Depositphotos
Nie ma czasu do stracenia. Europejska energetyka wiatrowa musi przyśpieszyć
Byli członkowie zarządu PGE bez absolutorium
Mniejsi przedsiębiorcy chcą mocniej zaangażować się we współpracę z sektorem offshore
Podatek od nieruchomości a farmy wiatrowe w Polsce
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Dominika Taranko
Farma Dobrej Energii: poznaj moc bałtyckiego wiatru w Ustce z Fundacją PGE