W przeddzień jubileuszu 50-lecia 3. Flotylli Okrętów, 10 marca br., w Porcie Wojennym Gdynia odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery na holowniku H-3 Leszko. To ostatnia, z trzech nowoczesnych jednostek typu B860 wcielonych do służby w 3. Flotylli Okrętów.
W uroczystości, która miała miejsce w Porcie Wojennym Gdynia, uczestniczył dowódca 3. Flotylli Okrętów, dowódcy dywizjonów, Matka Chrzestna, przedstawiciele stoczni Remontowa Shipbuilding oraz załoga holownika.
Poświęcenia bandery dokonał dziekan Marynarki Wojennej ks. kmdr Zbigniew Rećko.
Zgodnie z rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w sprawie pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej, na holowniku Leszko, o numerze burtowym H-3, została uroczyście podniesiona bandera.
„Wręczam Panu porucznikowi banderę jednostek pomocniczych MW dla holownika H-3. Niech jednostka nosi ją z honorem, a załoga służy jej wiernie” – tymi słowami dowódca 3. Flotylli Okrętów – kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec zwrócił się do dowodzącego holownikiem por. mar. Michała Klekota. Tym samym jednostka została wcielona w skład sił Marynarki Wojennej. Od dzisiaj holownik Leszko pełni służbę w 3. Flotylli Okrętów w składzie Dywizjonu Okrętów Wsparcia, jako holownik grupowy obok bliźniaczych jednostek H-1 Gniewko i H-2 Mieszko.
Holownik H-3 Leszko proj. B 860/3 jest piątym z serii sześciu nowych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP. Został zaprojektowany i wybudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku.
Kontrakt na budowę nowych holowników podpisano w czerwcu 2017 roku, a uroczystość wodowania i chrztu holownika H-3 Leszko miała miejsce 2 czerwca 2020 roku. Matką chrzestną jednostki została pani mgr inż. Hanna Szkodo - dyrektor Zespołu Szkół Morskich im. Bohaterskich Obrońców Westerplatte w Gdańsku.
Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników ma wynosić ponad 35 t.
Podstawowe parametry holownika proj. B 860:
·Długość całkowita: 29,20 m
·Szerokość: 10,40 m
·Uciąg: 35 t
·Załoga (osób): 10
·Wyporność: do 490 t
·Wysokość na śródokręciu: 4,95 m
System napędowy:
·Silniki główne: 2 x 1200 kW
·Pędniki azymutalne: 2 x 1200 kW
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami
Jak chronić morskie szlaki komunikacyjne? Szkolenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 3. FO
Rishi Sunak podkreśla, że Wielka Brytania będzie zwalczać przestępców przewożących imigrantów
Na Morzu Czarnym bez zmian? Po sukcesie ukraińskiego ataku na bazę morską w Sewastopolu Rosja ogranicza aktywność okrętów
Stuletni, rosyjski okręt Kommuna miał nie odnieść dużych zniszczeń. To najstarszy okręt w czynnej służbie na świecie
Tragiczne obchody święta marynarki wojennej w Malezji. Zderzyły się dwa śmigłowce