sons
Otaczający nas świat zmienia się w niespotykanym dotąd tempie. Rozwój technologii informacyjnych sprawił, że spędzamy czas, pracujemy, a przede wszystkim komunikujemy się nie tylko odmiennie niż nasi dziadkowie i rodzice, ale także inaczej, niż sami to czyniliśmy zaledwie dekadę temu.
Zmienił się również świat mediów, a tytuły oparte na tradycyjnych nośnikach zyskały nowego konkurenta – media elektroniczne, z czasem zaś same przeniosły się w dużym stopniu do sieci i na elektroniczne łamy.
Nowe narzędzia wpłynęły na formę prezentacji treści: komunikację zdominowały obraz i krótsze formy tekstowe, łatwiejsze do odbioru na ekranie. Obniżył się próg wejścia do obiegu informacji w charakterze nadawcy. Pojawiły się media społecznościowe, wymieszały się role nadawcy i odbiorcy treści, lawinowo wzrosła ilość informacji, a wraz z nią konkurencja o uwagę odbiorcy.
I chociaż obecnie nieporównywalnie łatwiej niż kiedykolwiek możemy skontaktować się z dowolną osobą, wciąż informacje o bliższym i dalszym świecie czerpiemy z mediów, nadal również wpływają one na nasze opinie, a więc także na nasze wybory i zachowania. Rola mediów w animowaniu debaty publicznej nabiera szczególnego znaczenia wobec wyzwań związanych z globalnym ociepleniem, ponieważ do wprowadzenia dalekosiężnych zmian niezbędna będzie szeroka mobilizacja społeczeństwa.
Z ostatniego raportu Międzyrządowego Panelu do spraw Badań Zmian Klimatu wynika, że globalna emisja CO2 powinna być zredukowana o 45% do 2030 roku, a do 2050 roku powinniśmy zupełnie zrezygnować z paliw kopalnych, jeśli chcemy ograniczyć wzrost globalnej temperatury o 1,5°C w 2040 roku (w porównaniu z 2010 roku) i powstrzymać sekwencję zjawisk, które będą katastrofalne w skutkach zarówno dla ekosystemów, jak i dla gospodarki człowieka.
Obecnie Polska, jako członek Unii Europejskiej, jest już zobowiązana do zmniejszenia do 2020 roku emisji gazów cieplarnianych o 20% w stosunku do 1990 roku, zmniejszenia zużycia energii o 20% oraz zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w wytwarzaniu energii o 15%. Z kolei do 2030 roku – zgodnie z przyjętymi przez państwa członkowskie Ramami polityki Unii Europejskiej w zakresie klimatu i energii – cała Wspólnota powinna osiągnąć w odniesieniu do 1990 roku co najmniej: spadek emisji gazów cieplarnianych o 40%, wzrost efektywności energetycznej o 32,5% oraz wzrost udziału odnawialnych źródeł energii o 32%.
Na mobilizację decydentów i społeczeństwa związaną z realizacją powyższych zobowiązań będzie miał istotny wpływ przekaz medialny. Z tego powodu w Instytucie Spraw Publicznych postanowiliśmy zrealizować wśród przedstawicieli mediów badanie dotyczące postrzegania przez nich spraw związanych z ochroną środowiska i ze zmianami klimatycznymi, aktualnego stanu debaty publicznej na ten temat oraz roli mediów w jej kształtowaniu.
Główne wnioski z badania
Eksperci z PAN: jest bezdyskusyjne, że to człowiek poprzez emisję gazów cieplarnianych spowodował ocieplenie
Rusza akcja zarybiania i sprzątania Odry
Torqeedo chce produkować elementy do statków wykonane w 100% z recyklingu plastikowych odpadków wydobytych z oceanu
Marzec z rekordem temperatury oceanów – ponad 21 st. C
GIOŚ: przeprowadzono badania geofizyczne Morza Bałtyckiego na obszarze ponad 7 tys. km2
W rybach i owocach morza jest więcej PFAS niż by się wydawało