Po raz pierwszy tego typu statek pływał po rosyjskiej trasie arktycznej między Pacyfikiem a Atlantykiem. Sedov w miniony wtorek minął południowy kraniec archipelagu Novaya Zemlya i spodziewany jest w Murmańsku jeszcze w tym tygodniu.
Podróż byłaby nie do pomyślenia jeszcze kilka lat temu. Jednak tegoroczny bezprecedensowy niski poziom lodu morskiego sprawił, że żeglowanie po tej trasie było płynne i łatwe.
Według dziennika wyprawy, podczas rejsu prawie nie zanotowano minusowych temperatur, a lód morski praktycznie nie został zauważony.
- Spodziewaliśmy się przynajmniej napotkania drobnych fragmentów lodu w Cieśninie Wiłkowskiej i Cieśninie Longa - skomentował kapitan statku Nowikow - Przepłynęliśmy praktycznie całe Morze Północne na otwartych wodach i nie napotkaliśmy żadnego pokruszonego lodu morskiego ani gór lodowych - wyjaśnia.
Trójmasztowy żaglowiec zbudowany 18 sierpnia 1921 roku wypłynął z Władywostoku. Kilka dni później przedostał się przez Cieśninę Beringa do Morza Czukockiego. Następnie zatrzymał się w mieście Pevek, zanim popłynął przez Morze Wschodniosyberyjskie i Morze Łaptiewów. Zatrzymał się również w Sabecie, w terminalu gazu ziemnego na Jamale.
Rejs Północnym Szlakiem Morskim jest kontynuacją wielkiej podróży, w ramach której od 1 listopada 2019 roku Sedov pokonał ponad 25 tysięcy mil morskich przez morza świata.
- Po szczegółowym zbadaniu możliwych alternatyw dla dalszego rejsu, uznaliśmy za stosowne zaproponowanie, aby Sedov zakończył swoją wyprawę rejsem przez Północny Szlak Morski ze wschodu na zachód - powiedział lider Rosyjskiej Agencji Rybołówstwa Ilya Shestyakov pod koniec lipca. - Wierzymy, że taka podróż będzie miała wielki efekt symboliczny i praktyczny - podkreślił Szestiakow.
Statek przypłynie do macierzystego portu w Kaliningradzie 15 listopada br.
Sedov to jeden z największych eksploatowanych żaglowców na świecie. Ma prawie 118 metrów długości i jest obsługiwany przez załogę liczącą około 220 osób.
Podróż do Arktyki odbywa się zaledwie kilka miesięcy przed ukończeniem przez statek 100 lat. Żaglowiec został zwodowana w 1921 roku w Kilonii w Niemczech. Pływał pod nazwami „Magdalene Vinnen II” i „Kommodore Johnsen”, zanim w 1945 roku został przejęty przez władze radzieckie i przemianowany na Sedov na cześć rosyjskiego badacza Arktyki Georgy Sedova.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?