• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Gdańsk: trwa załadunek polskiego cukru

Pokaż cały artykuł
Fot. GospodarkaMorska.pl

Na Terminalu Cukrowym przy Nabrzeżu Wiślanym w Porcie Gdańsk trwa załadunek masowca AK Halima. Na jednostkę ładowany jest wyprodukowany w Polsce cukier.

W Porcie Gdańsk, na Terminalu Cukrowym, będącym częścią Krajowej Grupy Spożywczej, trwa załadunek masowca AK Halima. Ładownie 150-metrowego statku, pływającego pod banderą Barbadosu, wypełniają się 50-kilogramowymi workami z polskim cukrem. Jednostka zabierze tym samym łącznie ok. 22 tys. ton cukru na eksport. To już drugi statek w 2024 roku, obsługiwany w terminalu.

Port Gdańsk opisuje drogę, jaką pokonuje cukier, zanim trafi do ładowni statku. Najpierw podróżuje z silosu magazynowego (to jeden z najwyższych obiektów w mieście – 56 metrów) do magazynu, gdzie na specjalnych stanowiskach jest pakowany w worki. Dopiero stamtąd taśmociągiem transportowany jest na statek. Tam cały ładunek jest pieczołowicie układany.

Port ponadto przypomina, że cukier eksportowany jest w Gdańsku nie tylko z Terminalu Cukrowego, ale także w formie skonteneryzowanej poprzez Baltic Hub.

Sam Terminal Cukrowy Krajowej Grupy Spożywczej ruszył jesienią 2019 roku. Obiekt został usytuowany na Nabrzeżu Wiślanym, dzięki czemu może obsługiwać statki o dużej ładowności. Inwestycja pochłonęła ponad 100 mln ton. Rocznie terminal może przeładowywać około 300 tys. ton cukru. W skład kompleksu wchodzą silos o pojemności 50 000 ton, pakownia cukru, magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 000 ton i wysokości użytkowej 12 metrów, pomieszczenia biurowe oraz infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiającą bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.