Komisja Europejska przyznała 85 inwestycjom z zakresu czystych technologii dotacje w wysokości 4,8 mld euro z funduszu innowacyjnego. Wśród wybranych projektów osiem jest zlokalizowanych w Polsce. Wśród wyróżnionych znalazł się Windar Renovables, przygotowujący się do otwarcia fabryki wież wiatrowych w Szczecinie.
Z Polski dotacje przyznano: grupie ZE PAK na produkcję wodoru mającego zasilać autobusy; cementowni Kujawy w Bielawach; spółce BZK Energy, zajmującej się przygotowaniem projektów biogazowni; projektowi GreenH2, związanemu z produkcją wodoru i hiszpańskiej firmie Windar, która otworzy w Szczecinie fabrykę wież wiatrowych. Dwa projekty szwedzkiej spółki Northvolt, dotyczące magazynowania energii i baterii, będą realizowane poza Polską także w Sztokholmie.
KE ogłosiła w środę listę projektów wybranych spośród 337 wniosków złożonych w ramach naboru na 2023 r. Fundusz innowacyjny, z którego projekty zostaną sfinansowane, jest zasilany z dochodów uzyskanych ze sprzedaży uprawnieniami do emisji CO2 w ramach systemu ETS.
KE wybrała 85 projektów zlokalizowanych w 18 krajach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (dotacje otrzyma także nie będąca członkiem UE Norwegia). Otrzymają one łącznie blisko 5 mld euro, co jest najwyższą do tej pory roczną pulą grantów przyznawanych w ramach funduszu innowacyjnego. Istniejący od 2020 r. program wspierania czystych technologii wcześniej sfinansował projekty o wartości 7 mld euro, a wraz ze środkami za 2023 r. - 12 mld euro.
Jak podała KE w komunikacie, wybrane projekty obejmują energochłonne gałęzie przemysłu, energię ze źródeł odnawialnych, magazynowanie energii, przemysłowe zarządzanie emisjami CO2, mobilność neutralną emisyjnie (w tym transport morski i lotniczy) oraz budynki.
mce/ szm/ mow/
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej