Prezes Orlenu, Daniel Obajtek poinformował w mediach, że koncern planuje rozpoczęcie budowy morskiej farmy wiatrowej na Morzu Bałtyckim na początku 2024 roku. Dodał, że Orlen pozyskał pięć nowych koncesji na Morzu Bałtyckim o łącznej planowanej mocy 5,2 GW.
– Chcemy być pierwszą w Polsce firmą, która rozpocznie budowę morskiej farmy wiatrowej na Bałtyku. Planujemy, że nastąpi to na początku 2024 roku. Wszystkie nasze działania w obszarze morskiej energetyki wiatrowej przebiegają zgodnie planem – powiedział w serwisie PAP prezes Daniel Obajtek.
Obecnie koncern czeka na oficjalne potwierdzenie pięciu nowych koncesji na Bałtyku. Ich łączna moc ma wynieść 5,2 GW.
Jednocześnie realizowany jest projekt Baltic Power, a także budowa portu instalacyjnego w Świnoujściu.
Wcześniej przyznana Orlenowi koncesja na budowę morskich farm wiatrowych o maksymalnej łącznej mocy 1,2 GW obejmuje obszar o powierzchni ok. 131 km2, zlokalizowany ok. 23 km na północ od linii brzegowej Morza Bałtyckiego, na wysokości Choczewa i Łeby. Przy zagospodarowaniu tej koncesji Orlen współpracuje z kanadyjską spółką Northland Power.
Daniel Obajtek nie wyklucza, że nowe koncesje również będą realizowane wspólnie z partnerami.
– Analizujemy możliwość realizacji kolejnych projektów we współpracy z partnerami. To korzystne rozwiązanie, co potwierdziła nasza współpraca z firmą Northland Power – zaznaczył prezes.
Morską farmę wiatrową Baltic Power będzie tworzyło 76 turbin o jednostkowej mocy 15 MW i wysokości ponad 200 metrów pracujących na obszarze ok. 130 km2. Farma zostanie zlokalizowana około 23 km od brzegu, na wysokości Choczewa oraz Łeby, gdzie powstanie port serwisowy farmy. Po zakończeniu budowy farma będzie w stanie zasilić czystą energią ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych.
Fot. Depositphotos
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej