• <

"NYT": Do zatonięcia luksusowego jachtu Bayesian mogły przyczynić się zmiany konstrukcyjne

Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie "NYT": Do zatonięcia luksusowego jachtu Bayesian mogły przyczynić się zmiany konstrukcyjne
Fot. Attilio Taranto / MarineTraffic.com

Do zatonięcia jachtu Bayesian, który w sierpniu poszedł na dno w trakcie nocnej burzy na Morzu Śródziemnym., mogły przyczynić się zmiany pierwotnej konstrukcji, zwłaszcza zamiana dwóch masztów na jeden o długości 72 m (237 stóp) - napisał w czwartek "New York Times".

Sześć osób, w tym właściciel Bayesiana brytyjski magnat finansowy Mike Lynch, zginęło, kiedy w sierpniu zacumowany u wybrzeży Palermo na Sycylii jacht zatonął podczas nocnej burzy. Śledztwo w sprawie przyczyn dramatu trwa nadal. Początkowo podejrzewano, że załoga mogła nie zamknąć przed sztormem włazów lub wodoszczelnych drzwi, jednak z informacji przekazanych przez nurków, którzy uczestniczyli w akcji ratowniczej, wynika, że były one zamknięte.

"Łódź miała wady, które czyniły ją wyjątkowo podatną na taki wypadek" - powiedział "NYT" Tad Roberts, który od dziesięcioleci projektuje jachty.

Rozmówcy "New York Timesa" oceniają, że do katastrofy mogły szczególnie przyczynić się zmiany, jakie do konstrukcji 56-metrowej łodzi wprowadził pierwotny właściciel. Szczególnie zlecona przez niego zamiana dwóch niższych masztów na jeden bardzo wysoki wpłynęła na środek ciężkości jednostki.

Wysoki i ciężki masz chwytał wiatr, nawet bez postawionych żagli, twierdzą rozmówcy "NYT". Silny boczny podmuch mógł spowodować nagły, ostry przechył jachtu. W rezultacie Bayesian mógłby przez otwór w maszynowni nabierać nawet tonę wody w ciągu sekundy - ocenili hiszpańscy inżynierowie okrętowi. Z danych wynika, że gdyby Bayesian miał dwa, a nie jeden maszt, bezpieczny dlań byłby nawet przechył o 10 stopni większy, zauważyła gazeta.

Śledztwo i postępowanie w sprawie katastrofy Bayesiana potrwa miesiące lub nawet lata, uważają eksperci. Toczyć będzie się nie tylko we Włoszech, ale również w Londynie: brytyjski koroner oficjalnie otworzył postępowanie na początku października.

os/ kar/

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.