• <

ORP Ślązak przechodzi testy wszystkich urządzeń

pc

29.08.2017 02:18 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo ORP Ślązak przechodzi testy wszystkich urządzeń

Partnerzy portalu

ORP Ślązak przechodzi testy wszystkich urządzeń - GospodarkaMorska.pl

Wielki test Ślązaka. Na najdłużej budowanym w historii Polski okręcie obecnie sprawdzane są wszystkie urządzenia – poinformowała „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”. Od wyniku ich pracy zależy termin przekazania jednostki Marynarce Wojennej.

W lipcu okręt w asyście holowników został przeholowany na Nabrzeże Gościnne. Tam, po raz pierwszy od rozpoczęcia jego budowy w 2001 r., próbie poddano układ napędowy, a następnie resztę urządzeń, m.in. uzbrojenie, elektronikę i mechanizmy okrętowe. Jak poinformował w rozmowie z „Gazetą Wyborczą Trójmiasto” Aleksander Gierkowski, zastępca szefa Biura Budowy Okrętu Patrolowego typu „Ślązak”, mimo upływu lat mechanizmy główne, silniki i agregaty uruchomiły się bez uwag. Są jednak części, które podlegają wymianie, np. uszczelki czy części gumowe. Przy uruchamianiu niektórych sprzętów okazało się, że nagle trzeba wymienić jakiś rurociąg czy zawór.

Obecnie z okrętem zapoznaje się także jego 97-osobowa załoga. Mimo to, jak podaje gazeta, pojawiły się już kolejne opóźnienia. Jednostka miała wypłynąć na próby morskie w listopadzie, a teraz bardziej realnym terminem jest początek przyszłego roku. Oficjalna data oddania okrętu do służby to nadal 2018 r. Czasu jest zatem coraz mniej.

ORP „Ślązak” jest budowany od 2001 r., gdy polski rząd rozpoczął realizację programu „Gawron”, mającego zapewnić polskiej Marynarce Wojennej siedem nowoczesnych korwet. Jednostki miały być oddane w 2009 r., jednak w państwowym budżecie wciąż brakowało pieniędzy na dokończenie projektu. Stopniowo ograniczano także liczbę korwet, aż pozostał tylko jeden okręt, którego ukończenie miało kosztować 1,1 mld zł. Ostatecznie MON zadecydowało, że nie będzie dalej budowało tej jednostki. Gotowy kadłub, w który zainwestowano 400 mln zł, został przeznaczony na budowę ORP Ślązak.

Chrzest Ślązaka odbył się w lipcu 2015 r., a matką chrzestną okrętu została Maria Waga, wdowa po admirale Romualdzie Wadze, który był dowódcą Marynarki Wojennej w latach 1989-1996.

Do głównych zadań okrętu będą należały: zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych; patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych; eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych; kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych; zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego; współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań; doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie; udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

ORP Ślązak w liczbach

    Długość całkowita – 95,2 m;
    Szerokość – 13,5 m;
    Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
    Zanurzenie – 3,6 m;
    Wyporność standardowa – ok. 1 800 ton;
    Autonomiczność – 30 dni;
    2 silniki główne o mocy 2 x 3 240 kW;
    Turbina mocy szczytowej 25 000 kW;
    Elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW;
    Prędkość max. 30 węzłów +;
    Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2 000 Mm;
    Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4 500 Mm;
    Wyposażenie dodatkowe: dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.

Planowane uzbrojenie


    System dowodzenia wraz z konsolami - dostawca firma THALES;
    Armata morska OTO MELARA - 76 mm;
    2 armaty MARLIN – WS - 30 mm;
    4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM;
    4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
    Stacja radiolokacyjna;
    Sonar nawigacyjno – ostrzegający;
    Głowica optoelektroniczna;
    System kierowania ogniem;
    Środki łączności i nawigacji.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.