• <
BOTA_TECHNIK_MEGA

ORP HEWELIUSZ wrócił do służby

ORP HEWELIUSZ wrócił do służby - GospodarkaMorska.pl

mk

06.04.2017 Źródło: własne

Marynarka Wojenna odebrała kolejny wyremontowany i zmodernizowany okręt. Do służby wrócił ORP „Heweliusz”, jedna z dwóch bliźniaczych jednostek hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.

Okręt zyskał nie tylko nowe urządzenia oraz lepsze warunki służby i pracy, ale przede wszystkim możliwość dalszego bezpiecznego pływania. Prace wykonała Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudzkiego S.A. Pachnący świeżością okręt jest już w macierzystym pocie w Gdyni Oksywiu. Jego załoga przygotowuje się do zaliczania zadań O-1 i O-2 oraz rejsu z kadrą naukową i studentami Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie ORP „Heweliusz” przechodzi pomiar pól fizycznych i czeka go demagnetyzacja.

ORP „Heweliusz” to polski okręt hydrograficzny projektu 874 o numerze taktycznym 265. Okręt został zaprojektowany w Polsce i zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku jako pierwszy z serii. Wodowany został 11 września 1981 roku, a do służby wszedł 27 listopada 1982. ORP „Heweliusz” wchodzi w skład Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego MW i wypełnia zadania hydrograficzne dla Marynarki Wojennej RP oraz prowadzi współpracę z instytucjami naukowymi m.in. z Wydziałem Oceanografii i Geografii UG. W 1990 roku na jego pokładzie odbyła się czternasta wyprawa geofizyczna Polskiej Akademii Nauk do Antarktyki.

Od sierpnia 2015 roku okręt przechodził naprawę średnia i dokową w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Dzięki wykonanym pracom ORP „Heweliusz” zyskał możliwość dalszego pływania i realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa żeglugi, a jego załoga lepsze warunki służby. Naprawiono i zmodernizowano większość mechanizmów okrętowych. Prace objęły m.in. silniki napędu głównego, przekładnie redukcyjne, linie wałów wraz z śrubami napędowymi, urządzenia sterowe wraz z maszyną steru i urządzenie kotwiczne. Na nowe zostały wymienione odolejacz, wirówka paliwa i oleju, agregaty pompowe zabezpieczające prace układu pompowego, pompa ppoż., centrala klimatu i kabestan cumowniczy. Okręt był wydokowany i wykonano przegląd kadłuba oraz jego kompleksową konserwacje wraz z nadbudówkami. Przeprowadzono również naprawę i częściową wymianę włazów, luków i iluminatorów okrętowych. W dziale nawigacyjnym wymieniono kompas magnetyczny, zamontowano drugi żyrokompas Navigat X Mk10. Zainstalowano system WECDIS Transas NAVI-SAILOR 4100, dwa odbiorniki GPS SAAB R5 oraz nową, automatyczną, centrale zegarową. Zainstalowano system monitoringu i alarmowania, a większość pomieszczeń socjalnych i kabin przeszło gruntowny remont przystosowując okręt do współczesnych standardów.

Wymieniono szoty, sufity i pokrycie pokładów wewnątrz okrętu. W porozumieniu z załogą zaprojektowano meble i rozkład funkcjonalny w pomieszczeniach. Znacznie poprawiono wygląd i funkcjonalność sanitariatów i łazienek. Główne Stanowiska Dowodzenia zyskało nowoczesny system sterowania układem napędowym firmy Aventics oraz system sterowania okrętem NAVIGUIDE 4000, co wraz z modernizacją wyposażenia socjalnego i miniaturyzacją elementów dotychczasowego wyposażenia pozwala na chwilę zapomnieć o dacie wejścia do służby ORP „Heweliusz”.

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32079,00 $ tona 0,55% 23 cze
 Cynk 2869,00 $ tona 0,99% 23 cze
 Aluminium 2386,00 $ tona 0,46% 23 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.