• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Nowy Dowódca okrętu hydrograficznego ORP Arctowski

oprac. MN

21.12.2016 09:24 Źródło: 3 Flotylla Okrętow
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Nowy Dowódca okrętu hydrograficznego ORP Arctowski

Partnerzy portalu

Nowy Dowódca okrętu hydrograficznego ORP Arctowski - GospodarkaMorska.pl

Zgodnie z marynarską tradycją i ceremoniałem w trakcie pobytu na morzu okrętu hydrograficznego ORP Arctowski, odbyła się uroczystość przekazania dowodzenia nd jednostką.

W trakcie kilkugodzinnego wyjścia na wody Zatoki Gdańskiej zdający i przyjmujący obowiązki przekazali sobie dowodzenie okrętem w trakcie zbiórki załogi na rufie okrętu. W swoim przemówieniu odchodzący dowódca kmdr por. Artur Grządziel podziękował załodze za jej wkład w realizację zadań jakie stawały przed okrętem w ciągu ostatnich dziewięciu lat gdy był jego dowódcą. Obejmujący obowiązki kmdr ppor. Marcin Gronek podziękował przełożonym za zaufanie jakim go obdarzyli i zapewnił, że dołoży wszelkich starań, aby dzieło jego poprzedników było dalej tak dobrze kontynuowane. Podkreślił także, że odchodzący dowódca zawiesił poprzeczkę bardzo wysoko, ale doskonałe wyszkolenie i profesjonalizm załogi na pewno pozwolą okrętowi osiągnąć postawione przed nim cele.


Dowódca

Kmdr ppor. Marcin Gronek urodził się 11 lipca 1980 roku w Gdyni. Studia w Akademii Marynarki Wojennej rozpoczął w 1999 roku na Wydziale Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego. Po jej ukończeniu rozpoczął służbę w dywizjonie Zabezpieczenia Hydrograficznego MW na stanowisku dowódcy pierwszego zespołu pomiarowego w pionie pomiarów hydrograficznych. W roku 2004 objął etat oficera ds. społeczno - wychowawczych na ORP „Arctowski” a następnie do 2006 roku pełnił obowiązki dowódcy działu łączności i obserwacji technicznej. W 2006 roku został skierowany do służby w Ośrodku Szkolenia Nurków i Płetwonurków WP, w którym ukończył kurs młodszego nurka. Rok później wrócił na etat oficera hydrografa w pionie hydrograficznym ORP „Arctowski”. W lipcu 2011 roku objął stanowisko zastępcy dowódcy okrętu. W 2014 roku ukończył studia podyplomowe w Akademii Marynarki Wojennej na kierunku „hydrografia morska”. 19 grudnia 2016 roku, decyzją dowódcy 3. flotylli okrętów, został wyznaczony na stanowisko dowódcy ORP „Arctowski”. Kmdr ppor. Marcin GRONEK został odznaczony m. in. srebrnymi medalami „Za Zasługi dla Obronności Kraju” oraz „Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny”. Jest żonaty i ma dwóch synów. Uprawia biegi długodystansowe i pływanie. Lubi czytać literaturę faktu.

 

Jednostka

ORP Arctowski to polski okręt hydrograficzny z Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego Marynarki Wojennej wchodzącego w skład 3. Flotylli Okrętów. Od ponad 34 lat okręt realizuje zadania z zakresu nawigacyjno-hydrograficznego zabezpieczenia działań sił Marynarki Wojennej. Przeznaczony jest do wykonywania pomiarów batymetrycznych, badań sonarowych, poszukiwania i weryfikacji obiektów podwodnych oraz stawiania i podnoszenia pływającego oznakowania nawigacyjnego. Uzyskane na morzu dane pomiarowe wykorzystywane są do opracowywania map morskich i publikacji nautycznych – podstawowych źródeł informacji dla marynarzy, żeglarzy i rybaków korzystających z akwenów morskich RP.

Załoga okrętu hydrograficznego ORP Arctowski pokonała tysiące mil morskich sondując wody Bałtyku. Wykryła, zbadała i zweryfikowała dziesiątki wraków i przeszkód podwodnych. Wykonała szczegółowe badania wraku promu Jan Heweliusz, zatopionych kutrów rybackich, wraków niemieckich statków z okresu II wojny światowej Goya, Wilhelm Gustloff czy Franken. Setki godzin poświęcone precyzyjnym pomiarom głębokości i badaniom sonarowym dna dały wymierne efekty. W 2004r Arctowski odkrył wrak legendarnego niemieckiego liniowca Steuben, którego miejsce spoczywania owiane było tajemnicą przez 59 lat. Sam wrak był przedmiotem poszukiwań wielu badaczy morskich głębin, w tym słynnego odkrywcy „Titanica” - dr. R. Ballard’a. W 2006r. załoga Arctowskiego przeprowadziła weryfikację i identyfikację największego wraku Morza Bałtyckiego – niemieckiego lotniskowca „Graf Zeppelin”. W kolejnych latach załoga odnalazła unikatowy wrak bombowca Ju-88, niemieckiego trałowca M-85 oraz okrętu podwodnego typu VIIC.

ORP Arctowski wyposażony jest w zespół wyrafinowanych urządzeń i systemów pomiarowych umożliwiających pełne przeszukanie i badanie akwenów morskich z wysoką dokładnością, rozdzielczością i efektywnością. Dlatego każdego roku wykonuje sondaże morskie planowanych tras żeglugowych, torów wodnych i systemów rozgraniczenia ruchu. Te „morskie autostrady” regulują i porządkują ruch jednostek pływających podróżujących wzdłuż polskiego wybrzeża, zapobiegają wejściom na mieliznę, eliminują potencjalne ryzyko spotkania się statków idących przeciwnymi kursami. W konsekwencji powodują wzrost bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska morskiego. W czasie tych prac Arctowski wykrywa, lokalizuje i dokładnie bada wszystkie obiekty podwodne, wraki i przeszkody nawigacyjne. Uzyskane dane pomiarowe przekazywane są do Biura Hydrograficznego MW a dzięki temu powstają mapy morskie i publikacje nautyczne, z których korzystają nie tylko okręty MW ale wszyscy użytkownicy morza, rybacy, marynarze, żeglarze, uczelnie morskie i instytucje naukowo-badawcze. Wykrywanie i lokalizowanie podwodnych obiektów to działania zmierzające do zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi a także mające niebagatelny wpływ na odkrywanie i poznawanie historii służby na morzu, działań wojennych, handlu i rzemiosła. ORP Arctowski odgrywa w tej dziedzinie ważną rolę.

34 lata służby na morzu to także udział w wielu ćwiczeniach taktycznych Marynarki Wojennej, udział w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych i pełnienie służby dozorowej. ORP Arctowski dwukrotnie odbył rejsy na Spitsbergen z ekipami IV Wyprawy Naukowej Instytutu Nauk o Ziemi Uniwersytetu M.Curie-Skłodowskiej i XI Wyprawy Polarnej Instytutu Geofizyki PAN. W 1990 wraz z uczestnikami XV Wyprawy Antarktycznej PAN odbył rejs na Antarktydę, zawijając między innymi do Scheveningen, Montevideo i Ushuaia. ORP Arctowski wielokrotnie reprezentował polską banderę wojenną w portach zagranicznych. Dwukrotnie zrealizował rejsy oceaniczne na Morze Śródziemne zabezpieczając praktyki nawigacyjno-astronomiczne podchorążych Akademii Marynarki Wojennej.

Okręty hydrograficzne Marynarki Wojennej, choć pozostające często w cieniu okrętów bojowych, to jedne z najlepiej utrzymanych i wyszkolonych okrętów, na pokładzie których służą doświadczeni hydrografowie.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.