jk
Lotniskowiec HMS Queen Elizabeth, wybudowany dla Królewskiej Marynarki Wojennej, jest już prawie gotowy do odbycia swojego dziewiczego rejsu do bazy w Portsmouth. W ciągu ostatnich kilku tygodni załoga zatrudniona na jego pokładzie uczyła się obsługi zaawansowanych technologii. W tej chwili na okręcie trwają ostanie testy.
Lotniskowiec jest zdolny do transportu 40 samolotów. Brytyjska marynarka zamówiła otrzyma jeszcze jeden tej klasy statek - HMS Prince Of Wales. Jako pierwsze jednostki na świecie mają innowacyjną konstrukcję z dwiema nadbudówkami. Przednia mieści mostek i służy przede wszystkim do sterowania okrętem. Tylna nadbudówka mieści systemy misji i jest zarazem wieżą kontroli lotów. Każda nadbudówka ma podstawową rolę, ale w sytuacjach awaryjnych obydwie mogą wzajemnie wykonywać swoje zadania, zwiększając przeżywalność okrętu.
Lotniskowce będą podstawą zdolności morskich Wielkiej Brytanii. Każdy okręt, wypierający 65 tysięcy ton będzie zarazem czynną bazą wojskową o powierzchni ponad 16 tysięcy metrów kwadratowych, która może być przerzucona w dowolne miejsce na świecie. Okręty będą wystarczająco wszechstronne, aby brać udział w różnorodnych operacjach – począwszy od wsparcia działań bojowych po niesienie pomocy humanitarnej i zwalczanie skutków klęsk żywiołowych.
Lotniskowce są dostarczone przez Aircraft Carrier Alliance, spółkę partnerską pomiędzy BAE Systems, Thales UK, Babcock i Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii. W tym ogólnonarodowym programie zatrudnionych jest bezpośrednio, w szczytowym okresie, 10 000 ludzi w sześciu stoczniach. Produkcja i odbiór odbywa się obecnie tylko w Rosyth, ale specjaliści z różnych dziedzin zostali zwerbowani z całego kraju, w tym wielu z zakładów BAE Systems w Glasgow i Frimley.
Dodajmy, że HMS Queen Elizabeth oraz HMS Prince Of Wales będą obsługiwane w bazie Portsmouth przez holownik SD Tempest, wybudowany w Gdańsku. Jednostka ma 32,9 m długości, 13,2 m szerokości oraz 4,8 m zanurzenia. Jej uciąg na palu to 84 T, moc napędu głównego – 5 295 kW, a maksymalna prędkość – 13, 7 w. Projekt, opracowany przez kanadyjskie biuro projektowo-konsultingowe Robert Allan, dostarczyła grupa Damen, a całą dokumentację techniczną wykonało biuro konstrukcyjne stoczni Safe. Jednostka powstawała pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyds Register.
MS Queen Elizabeth w liczbach
Waga - 65000 ton
Długość - 280 metrów
Najwyższa prędkość - powyżej 25 węzłów
Załoga – 1600 osób
Pożar na brytyjskim lotniskowcu HMS Queen Elizabeth
Portugalskie okręty śledziły trzy podejrzane, rosyjskie statki
Indyjska marynarka wojenna przejęła statek towarowy porwany przez piratów
Kanadyjski jeziorowiec w ogniu
W Gdyni swój postój miała francuska fregata FS Aquitaine
Kmdr por. SG Katarzyna Górecka-Berenc nowym komendantem gdańskiej Straży Granicznej