Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał pierwszą decyzję środowiskową na potrzeby jednej z linii kolejowych, które obsługiwać będą budowaną elektrownię jądrową na Pomorzu.
Wydaje się, że na dobre ruszyły prace nad infrastrukturą towarzyszącą budowie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalinie na Pomorzu. 23 sierpnia wydana została pierwsza decyzja środowiskowa dla modernizacji linii kolejowej, która obsługiwać będzie elektrownię. Mowa o linii kolejowej nr 229. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla modernizacji fragmentu tej linii między Lęborkiem i Łebą. Jest to część planu modernizacji i budowy nowych linii, które mają zapewnić dostęp koleją ładunków oraz ludzi do elektrowni jądrowej.
Wydana przez RDOŚ w Gdańsku decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. Infrastruktura towarzysząca, w tym transportowa, jest niezbędna, by mogły ruszyć w pełni roboty budowlane na miejscu elektrowni. W tym celu rozbudowany ma być układ linii kolejowych w powiatach wejherowskim i lęborskim. Nad dokumentacją projektową inwestycji pracuje już konsorcjum Multiconsult Polska i Transprojekt Gdański, które otrzymają za nią 58 mln zł. Szacunkowy koszt całej inwestycji ma opiewać na 2,8 mld zł. W jej ramach przebudowane zostaną linie 229 i 230 na odcinkach Lębork-Łeba i Wejherowo-Kostkowo. Zostaną też połączone nową linią Kostkowo-Steknica, która poprowadzi przez Choczewo i Lubiatowo-Kopalino. Dzięki temu dostęp kolejowy uzyska sama elektrownia, ale także kilka nadmorskich miejscowości.
Decyzja środowiskowa dla modernizacji linii 229 nie oznacza początku robót. Do tego potrzebne są jeszcze decyzja lokalizacyjna i pozwolenie na budowę. Linia ma być zmodernizowana na 31-kilometrowym odcinku. Rozbudowana ma być także stacja kolejowa Łeba. Docelowo po przebudowie pociągi mają mieć możliwość poruszania się na zmodernizowanych odcinkach 160 km/h (pasażerskie) i 120 km/h (towarowe). Dopuszczalna długość składów ma wynosić 750 metrów. Linie mają być zelektryfikowane, ale pozostaną jednotorowe.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej