Trwa przetarg na generalnego wykonawcę, który zaprojektuje i zbuduje dla PGE Baltica obiekty służące do obsługi przyszłych morskich farm wiatrowych. Planowany termin oddania bazy do użytku to IV kwartał 2026 roku.
Inwestycja zostanie zlokalizowana w części portowej Ustki na zachodnim brzegu Słupi, w miejscu dawnej przetwórni ryb "Korab". W lecie zakończyły się rozbiórki starych przemysłowych zabudowań, a teren został uporządkowany i wyrównany w oczekiwaniu na rozpoczęcie budowy nowych obiektów, co zaplanowano na wiosnę 2025 rok. PGE Baltica zamknęła etap przyjmowania ofert na inżyniera kontraktu, czyli podmiot, który będzie nadzorował budowę w Ustce w imieniu inwestora.
Zobacz, jak wyglądać będzie baza PGE Baltica w Ustce:
Na bazę serwisową, która zajmie łącznie ok. 2,3 ha, składać się będzie magazyn części zamiennych, budynek administracyjny, plac manewrowy, powierzchnie zielone i ok. 260 metrów nabrzeża, przy którym cumować będą statki do transportu serwisantów do pracy na morzu (tzw. jednostki CTV - crew transfer vessels).
O lokalizacji bazy O&M w Ustce zdecydowała odległość od projektowanych farm wiatrowych oraz optymalne warunki nawigacyjne umożliwiające dotarcie z portu na obszar farmy wiatrowej w możliwie najkrótszym czasie.
Ustecka inwestycja PGE Baltica jest przykładem 100-proc. wykorzystania local content przy projekcie offshore wind. Do tej pory wszystkie podmioty pracujące przy przygotowaniach do budowy to krajowe przedsiębiorstwa i instytucje, w tym pochodzące z Pomorza, a nawet z Ustki i okolic. PGE Baltica szacuje, że pracę bezpośrednio w bazie znajdzie ok. 100 osób, w tym techników serwisantów. Miejsca pracy inwestycja stworzy także podczas budowy – w szczycie prac budowlanych może pracować na jej terenie nawet 150 osób. Kolejne możliwości i formy współpracy pojawią się już w trakcie wieloletniego okresu funkcjonowania bazy.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej