• <
mewo_2022

Kto jest kim w polskim offshore? Baltic Maritime Broker

06.12.2023 11:56
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Kto jest kim w polskim offshore? Baltic Maritime Broker

Partnerzy portalu

Fot. Baltic Maritime Broker

Na polskim rynku pojawiła się spółka, którą wyróżnia biznesowa dalekowzroczność w usługach dedykowanych dla sektora morskiego. Łączą potrzeby armatorów i czarterujących, pośredniczą przy poszukiwaniu statków do wykonania projektów offshorowych i nie tylko. Biorą udział w transakcjach kupna-sprzedaży, reflagingu i importu jednostek do Polski. Zapewniają szybki Internet na pokładzie, wdrażają autorski system zarządzania bezpieczeństwem na statkach, pośredniczą przy dużych transakcjach, negocjują umowy oparte o międzynarodowy standard BIMCO. Impet rozwoju Baltic Maritime Broker pozwala jednocześnie przeczuwać, że to dopiero początek tego, co mają do zaproponowania.

Lokalni brokerzy, globalny know-how


Oferta BMB jest naturalnym rezultatem integracji zróżnicowanych kompetencji zespołu o zasobnym portfolio wyrosłym na gruncie wieloletniego doświadczenia w branży offshore. Core team spółki tworzy ekipa przyjaciół, którzy wspólnie odpowiadają na wzrastające zapotrzebowanie w zakresie coraz bardziej wyrafinowanych usług brokerskich dedykowanych sektorowi morskiemu.

Spółka została założona przez doświadczonych specjalistów, wśród których jeden jest emerytowanym oficerem Marynarki Wojennej, a następnie pływał przez 6 lat jako kapitan statku pomiarowego, dla największej firmy badawczej w Polsce, biorąc udział w największych projektach OZE oraz innych strategicznych inwestycjach na obszarze polskiej EEZ, takich jak Baltic Pipe, czy Harmony Link. Później pracował jako superintendent techniczny, a następnie jako armator w prywatnej spółce offshorowej, gdzie  przeprowadził zakup największej jednostki offshore zarejestrowanej pod polską banderą – to pierwszy konwencyjny statek tego typu wpisany do Polskiego Rejestru Okrętowego po 1989 roku.  

Drugi z założycieli to doświadczony finansista, który z branżą offshore związany jest od 5 lat, a wcześniej świadczył swoje usługi w kilku firmach doradczych. Zajmował się pozyskiwaniem finansowania, pisaniem biznesplanów, planowaniem strategii wspomagających rozwój spółek.

Trzeci z właścicieli po ukończeniu Akademii Morskiej w Gdyni pływał najpierw na największych kontenerowcach, gdzie uzyskał tytuł kapitana żeglugi wielkiej. W 2013 r. przeszedł na rynek offshore. Zdobywał doświadczenie przy projektach rurociągów morskich w Angoli, a następnie przy budowie największych stacji transformatorowych w niemieckim sektorze morskich farm wiatrowych. W Polsce pracował jako kapitan statków badawczych największej firmy badawczej w kraju, a później jako kapitan specjalistycznej jednostki badawczej Instytutu Morskiego w Gdańsku – statku IMOR. Współpracuje również z Amber Offshore, gdzie jest odpowiedzialny za crewing i umowy czarterowe. 

W trakcie rozwoju spółki dołączyła jeszcze jedna osoba, która sprawuje stanowisko prezesa zarządu. Jest doświadczonym logistykiem, a ponadto byłym podoficerem Marynarki Wojennej. Od ponad 21 jest związany z morzem, zna wszystkie aspekty w szerokorozumianym biznesie morskim oraz branżowym łańcuchu dostaw. Swoje doświadczenie zbudował, pnąc się po szczeblach kariery w największej polskiej firmie offshore, świadczącej usługi pomiarów morskich na stanowiskach związanych z logistyką, administracją oraz w sektorze ubezpieczeń morskich.

Każdy ze wspólników BMB wniósł do wspólnej inicjatywy swój cenny background. Pozwoliło to stworzyć interesującą ofertę opartą o unikatowe na polskim rynku usługi. Co zaś zwłaszcza atrakcyjne – pozostają konkurencyjni jednocześnie pod względem jakości tego, co dostarczają, jak również kosztów wykonania.

Łączność internetowa na statkach


Firma znana jest z wprowadzenia rewolucyjnego rozwiązania w dostępie do ultraszybkiego, niezawodnego i nieograniczonego internetu na statkach badawczych. We współpracy z warszawską spółką technologiczną, dostarczają produkt innowacyjny, unikalny w branży, oparty o terminale Starlink oraz system anten sieci komórkowych. Zapewnia to bardzo szybką łączność na statkach, która zyskała uznanie wśród klientów.  – Zainstalowaliśmy go już na siedmiu jednostkach. Zbiera znakomity feedback. Kapitanowie z 20-30-letnim stażem na zagranicznym rynku O&G potwierdzają, że pływali na statkach o wartości setek milionów dolarów, a nigdy nie mieli takiego Internetu jaki jest tutaj – zwraca uwagę Marcin Plichta, współwłaściciel. Nasz partner opracował tę technologię i na początku sprzedawał ją to tylko wojsku i służbom, stacjonarnie. My pomyśleliśmy, że można to zrobić na morzu. Napisali więc dla nas specjalne oprogramowanie i stworzyli niezbędny sprzęt, co efektywnie sprawdza się na pokładzie – dodaje.

Safety Management System


Baltic Maritime Broker specjalizuje się we wdrażaniu swojego autorskiego systemu zarządzania bezpieczeństwem Safety Management System (SMS) na statkach i w firmach armatorskich. W naszym kraju to rzecz dosyć unikatowa, ponieważ SMS jest wymagany tylko na statkach konwencyjnych (powyżej 500GRT). W Polsce takich statków jest zaledwie kilka, więc temat jest mało znany. Rynek offshore zaś rządzi się swoimi prawami. Bezpieczeństwo jest kwestią priorytetową. Dlatego praktycznie każdy statek offshore'owy, niezależnie od wielkości, musi mieć zaimplementowany taki system, najlepiej w wersji cyfrowej. – Na podstawie naszych doświadczeń napisaliśmy coś troszkę mniejszego, przeznaczonego na mniejsze jednostki. Jest to zupełnie zgodne z wymaganiami polskiego prawa i ze wszystkimi standardami krajowymi i międzynarodowymi – potwierdza Plichta. System zaimplementowano m.in. w firmie Gadus. To duży polski armator rybacki, który ma 3 kutry pracujące na polskim offshorze. Ich konwersję, z kutrów na statki badawcze, nadzorowała oczywiście firma BMB. Jeden z tych statków, Helot, wykonuje już pomiary geofizyczne dla Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Umowy BIMCO


Kolejnym aspektem działalności firmy są kontrakty BIMCO. To międzynarodowa formuła zawierania umów morskich, czarterowych, sprzedażowych, itp. Określają warunki i zasady, na jakich odbywają się transakcje i operacje morskie. BMB ma w swoim zespole dwóch specjalistów, którzy pracują na co dzień w standardzie BIMCO i służą pomocą w ich zawieraniu i negocjowaniu kontraktów. Zapewniają tym samym pewność prawną i skuteczność w globalnym handlu. – Jesteśmy certyfikowanym członkiem organizacji BIMCO, dzięki czemu napisane przez nas umowy są oparte o najnowsze ustalenia prawne, a ich prawomocność nie budzi żadnych wątpliwości, zarówno w Polsce jak i za granicą – podkreśla Marcin Plichta.

Pośrednictwo w zakupach i czarterach


Jednym z głównych obszarów oferty firmy pozostaje pośrednictwo w zakupie statków oraz w zakresie finansowania tych zakupów. BMB to brokerzy, którzy łączą klientów z armatorami, gwarantując korzystne dla obu stron transakcje. Specjalizują się zwłaszcza w statkach offshore oraz większych kutrach, co zaspokaja najpilniejsze potrzeby w zakresie floty morskiej. Jako jeden ze szczególnie interesujących projektów, w których brali udział, wspólnicy BMB wskazują znalezienie oraz wyczarterowanie statku, który posłużył fundacji Santi w tegorocznej, dziesiątej już ekspedycji w poszukiwaniu zaginionego okrętu podwodnego ORP Orzeł. – Napisaliśmy dla tego statku umowę BIMCO. To na nim uczestnicy wyprawy przepłynęli łącznie 2200 km i zbadali 149 pozycje – informuje współwłaściciel spółki.

Horyzont rozwoju


Istotnym elementem strategii Baltic Maritime Broker są silne partnerstwa i aktywne współprace. Zakres działalności spółki nieustannie się zatem poszerza. Aktualnie wspólnicy bardzo aktywnie rozwijają usługi w zakresie wszelkiego rodzaju inspekcji morskich. Obejmuje to audyty statków, np. pomiary paliwa na statkach ROB (Remaining On Board) survey na moment rozpoczęcia i zakończenia czarteru, inspekcje on-hire i off-hire, pośrednictwo w inspekcjach IMCA, OVID oraz MWS, jak również inspekcje przedzakupowe i wyceny statków.

Baltic Maritime Broker to bardzo obiecujący debiut w lokalnej gospodarce morskiej. Niemal 10 lat doświadczenia zespołu w światowym sektorze offshore i współpraca polegająca na zaufaniu oraz podejście typu win-win to czynniki, które znakomicie przygotowały wspólników do świadczenia swoich usług według globalnie przyjętych standardów, ale za lokalną cenę. Firma jawi się wobec tego jako wszechstronny gracz, w sposób innowacyjny i profesjonalny odpowiadający na wyzwania i potrzeby dynamicznej, wysoce konkurencyjnej branży.

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.