W sierpniu Departament Handlu USA rozpoczął dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa narodowego dotyczące importu turbin wiatrowych i ich komponentów. Departament chce, by podlegały one 50%-owym taryfom celnym na zawartość stali i aluminium.
Import turbin wiatrowych do USA może znacznie zdrożeć. W połowie sierpnia amerykański Departament Handlu wszczął dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa narodowego. Dotyczy ono sprowadzania do kraju turbin i ich elementów. Według agencji Reuters ma ono być podstawą do wprowadzenia wyższych taryf na import turbin.
Departament Handlu wcześniej prowadził dochodzenia w sprawie wpływu importu poszczególnych towarów na bezpieczeństwo narodowe USA. Po lupę brał m.in. samoloty, półprzewodniki, leki, minerały, drony, niektóre surowce. Teraz przygląda się turbinom wiatrowym. Według urzędników, niektóre obce rządy udzielają subsydiów swoim producentom przez co wpływają na konkurencyjność przemysłu produkcji turbin i ich części. Według agencji Reuters, Departament przymierza się do wprowadzenia 50-procentowych taryf celnych na zawartość stali i aluminium, co ma wpłynąć na zmniejszenie importu, a jednocześnie zwiększenie krajowej produkcji.
Wg. Wood Mackenzie dwie trzecie typowej turbiny działającej w USA pochodzi z importu. Do Stanów ściąga się przede wszystkim układy napędowe, elektrykę oraz łopaty. Cała wartość importowanego sprzętu do turbin onshore i offshore szacowana była w 2023 roku na 1,7 mld dolarów, co stanowi najniższy poziom od 2013 roku. Głównym źródłem jest Europa (41%), ale sporo komponentów pochodzi też z Meksyku (34%) i Indii (15%). Wojna handlowa z Chinami natomiast skutecznie zmniejszyła import z tego kraju.
fot. Depositphotos
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej