• <
BOTA_TECHNIK_MEGA

Zjawa IV wkrótce wróci do Polski

Zjawa IV wkrótce wróci do Polski - GospodarkaMorska.pl

pc

23.03.2017 Źródło: własne

Zjawa IV w Darłowie jeszcze w tym tygodniu. Do Danii dotarł już holownik IKAR, którego zadaniem było dostarczenie pontonu, na który został załadowany jacht. Teraz jednostka jest transportowana do Polski.

Prace załadunkowe rozpoczęły się wczoraj późnym popołudniem. O godzinie 21:00 został podstawiony dźwig, który załadował Zjawę na pokład pontonu. Dzisiaj do 5:00 rano natomiast pracownicy CWM ZHP mocowali jacht do pontonu, a następnie obecny na miejscu inspektor wystawił certyfikat załadunku. Odpowiedzialana za niego była firma UMS Marbalco Co Ltd.

IKAR wyszedł w morze przed południem. Do Darłowa ze Zjawą IV planowo ma dotrzeć w piątek o 11:00.

Ponton  PNHB 223, na którym holowana jest Zjawa IV, ma 30 m długości, 12 m szerokości oraz 1,5 m zanurzenia. Zgodnie z kartą bezpieczeństwa, może być holowany maksymalnie 20 mil od brzegu. Pole ładunkowe przygotowali na nim jeszcze w Polsce pracownicy CWM ZHP. Do pontonu przyspawane zostały specjalne elementy, do których jacht jest teraz przymocowany.

Zjawa IV trafi do stoczni w Darłowie. Tam nastąpią jej rozładunek oraz prace porządkowe i wycena kosztów naprawy.

Zjawa IV weszła na mieliznę 5 grudnia ubiegłego roku niedaleko przylądka Falsterbo u wybrzeży Szwecji. W wyniku tego zdarzenia uszkodzone zostało prawie 70 % poszycia lewej burty, a załogę jachtu ewakuował szwedzki SAR. Zjawa IV została podniesiona z mielizny 16 grudnia i przetransportowana do duńskiego portu Dragør koło Kopenhagi. Armator jachtu, czyli Centrum Wychowania Morskiego ZHP, początkowo chciał go sprowadzić do Polski drogą lądową, jednak remont kilku mostów na drodze do kraju skutecznie to uniemożliwił. Zdecydowano się zatem na transport morski, jednak, aż do teraz, uniemożliwiały go warunki pogodowe.

Wypadek Zjawy IV badają Szwedzka Komisja Badania Wypadków (Statens haverikommission – SHK) oraz Izba Morska w Gdyni.

Zjawa IV to kecz bermudzki. Ma 18,7 m długości, 5,64 m szerokości oraz 2 m zanurzenia. Został zbudowany w 1949 r. w Szwecji i początkowo pełnił funkcję kutra ratowniczego. W latach 70. trafił do Centrum Wychowania Morskiego ZHP i zaczął pływać jako harcerski jacht szkolny.

Zjawa IV jest kontynuatorką jachtów o tej samej nazwie. W latach 1932-1939 Władysław Wagner, jako pierwszy Polak, opłynął nimi kulę ziemską.

Zjawa IV:
Port macierzysty: Gdynia
Data budowy: 1949 r. jako Szkwał, przebudowana w 1956 r. na kecz Zjawa IV
Materiał: drewno
Typ ożaglowania: kecz bermudzki
Powierzchnia ożaglowania: 162 m²
Liczba masztów: 2
Długość całkowita: 18,7 m
Szerokość: 5,64 m
Zanurzenie: 2 m
Armator: CWM ZHP

Źródło:
własne
taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31264,00 $ tona -1,40% 21 cze
 Cynk 2832,00 $ tona -1,43% 21 cze
 Aluminium 2353,00 $ tona -0,88% 21 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.