pc
Zjawa IV w Darłowie jeszcze w tym tygodniu. Do Danii dotarł już holownik IKAR, którego zadaniem było dostarczenie pontonu, na który został załadowany jacht. Teraz jednostka jest transportowana do Polski.
Prace załadunkowe rozpoczęły się wczoraj późnym popołudniem. O godzinie 21:00 został podstawiony dźwig, który załadował Zjawę na pokład pontonu. Dzisiaj do 5:00 rano natomiast pracownicy CWM ZHP mocowali jacht do pontonu, a następnie obecny na miejscu inspektor wystawił certyfikat załadunku. Odpowiedzialana za niego była firma UMS Marbalco Co Ltd.
IKAR wyszedł w morze przed południem. Do Darłowa ze Zjawą IV planowo ma dotrzeć w piątek o 11:00.
Ponton PNHB 223, na którym holowana jest Zjawa IV, ma 30 m długości, 12 m szerokości oraz 1,5 m zanurzenia. Zgodnie z kartą bezpieczeństwa, może być holowany maksymalnie 20 mil od brzegu. Pole ładunkowe przygotowali na nim jeszcze w Polsce pracownicy CWM ZHP. Do pontonu przyspawane zostały specjalne elementy, do których jacht jest teraz przymocowany.
Zjawa IV trafi do stoczni w Darłowie. Tam nastąpią jej rozładunek oraz prace porządkowe i wycena kosztów naprawy.
Zjawa IV weszła na mieliznę 5 grudnia ubiegłego roku niedaleko przylądka Falsterbo u wybrzeży Szwecji. W wyniku tego zdarzenia uszkodzone zostało prawie 70 % poszycia lewej burty, a załogę jachtu ewakuował szwedzki SAR. Zjawa IV została podniesiona z mielizny 16 grudnia i przetransportowana do duńskiego portu Dragør koło Kopenhagi. Armator jachtu, czyli Centrum Wychowania Morskiego ZHP, początkowo chciał go sprowadzić do Polski drogą lądową, jednak remont kilku mostów na drodze do kraju skutecznie to uniemożliwił. Zdecydowano się zatem na transport morski, jednak, aż do teraz, uniemożliwiały go warunki pogodowe.
Wypadek Zjawy IV badają Szwedzka Komisja Badania Wypadków (Statens haverikommission – SHK) oraz Izba Morska w Gdyni.
Zjawa IV to kecz bermudzki. Ma 18,7 m długości, 5,64 m szerokości oraz 2 m zanurzenia. Został zbudowany w 1949 r. w Szwecji i początkowo pełnił funkcję kutra ratowniczego. W latach 70. trafił do Centrum Wychowania Morskiego ZHP i zaczął pływać jako harcerski jacht szkolny.
Zjawa IV jest kontynuatorką jachtów o tej samej nazwie. W latach 1932-1939 Władysław Wagner, jako pierwszy Polak, opłynął nimi kulę ziemską.
Zjawa IV:
Port macierzysty: Gdynia
Data budowy: 1949 r. jako Szkwał, przebudowana w 1956 r. na kecz Zjawa IV
Materiał: drewno
Typ ożaglowania: kecz bermudzki
Powierzchnia ożaglowania: 162 m²
Liczba masztów: 2
Długość całkowita: 18,7 m
Szerokość: 5,64 m
Zanurzenie: 2 m
Armator: CWM ZHP
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?