• <
mewo_2022

Grupy ekologiczne sprzeciwiają się budowie terminala LNG w Niemczech

19.03.2023 19:46
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Grupy ekologiczne sprzeciwiają się budowie terminala LNG w Niemczech

Partnerzy portalu

lng rozładunek

Po wybuchu wojny na Ukrainie Niemcy rozpoczęli realizację przyspieszonych projektów budowy terminali LNG na bazie FSRU (pływające jednostki), aby zabezpieczyć dostawy gazu dla gospodarki dotychczas uzależnionej od taniego surowca importowanego z Rosji. Grupy ekologiczne domagają się wstrzymania budowy infrastruktury LNG u wybrzeży Rugii i Lubmina.

Niemcy stanęły w obliczu protestów organizacji ekologicznych, które łącząc siły próbują sprzeciwiać się planom rozwoju terminali LNG w tym kraju. Jedne z największych terminali ma powstać u wybrzeży popularnej wyspy wypoczynkowej Rugia. Aktywiści przekonują, że projekt będzie miał konsekwencje dla wrażliwego morskiego obszaru chronionego oraz dla miejscowej ludności. Obawiają się utraty bioróżnorodności w regionie oraz „gazowego” zwrotu Niemiec ze ścieżku do neutralności klimatycznej.

Rozwojowi infrastruktury gazowej sprzeciwiają się organizacje takie jak NABU, BUND Mecklenburg-Vorpommern, WWF oraz Deutsche Umwelthilfe (DUH). Organizacja domagają się wstrzymania całkowicie inwestycji.

Pływający terminal LNG Neptun rozpoczął swoją działalność już pod koniec grudnia 2022 roku. Jednak dopiero w połowie stycznia odpowiedzialny Urząd Państwowy ds. Rolnictwa i Środowiska na Pomorzu wydał pozwolenie na działalność regazyfikacji. Deutsche Umwelthilfe złożyła skargę w tym zakresie do urzędu.  

Jak czytamy, Ministerstwo Gospodarki Meklemburgii-Pomorza Zachodniego ogłosiło niedawno, że jesienią 2023 r. ma rozpocząć działalność kolejny, tym razem stały terminal LNG kilka kilometrów od wyspy Rugia. W tym celu przez Zatokę Greifswaldzką ma zostać wybudowany podmorski rurociąg, którym gaz będzie mógł być wprowadzany do systemy przesyłowego. Sam terminal ma powstać kilka kilometrów od nadmorskiego kurortu Sellin, a jego roczna przepustowość wyniesie docelowo 38 mld metrów sześciennych. Byłby to największy terminal gazu skroplonego w Europie.

Z kolei Deutsche Umwelthilfe wyjaśnia w swoim komunikacie, że w dokumentach aplikacyjnych inwestora RWE brakuje nie tylko oceny wpływu inwestycji na klimat, ale także „zrozumiałego uzasadnienia energetyczno-ekonomicznego projektu.” Jeszcze w ubiegłym tygodniu w opracowaniu Instytutu Ekonomiki Energii (EWI) przy Uniwersytecie w Kolonii oraz w raporcie niemieckiego rządu wyraźnie stwierdzono, że planowane projekty LNG oznaczałyby znaczną nadwyżkę mocy produkcyjnych. Dotyczy to w szczególności planowanego terminalu na Rugii i rurociągu. Organizacje zauważają, że terminal LNG na Rugii nie jest jeszcze wymieniony w ustawie o przyspieszeniu LNG. Niemniej jednak, Urząd Górniczy w Stralsundzie już stosuje jej zapisy w swoich planach.

Fot. Depositphotos



Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.