Przy współpracy z Politechniką Morską w Szczecinie firma Elektryka Morska przeprowadziła 2 sierpnia pierwsze testy technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) na pokładzie należącego do uczelni statku szkoleniowego Nawigator. Celem testów było sprawdzenie praktycznego zastosowania przemysłowych okularów AR RealWear Navigator 520 w codziennej pracy serwisowej oraz inspekcyjnej.
Nowa technologia ma umożliwić technikom i inżynierom prowadzenie zdalnych przeglądów, diagnozowanie usterek w czasie rzeczywistym oraz dostęp do dokumentacji technicznej bez konieczności przerywania pracy. Okulary, obsługiwane wyłącznie głosowo, pozwalają użytkownikowi widzieć przed sobą cyfrowe treści – takie jak schematy, instrukcje czy obrazy z kamer, jednocześnie zachowując pełną widoczność otoczenia i swobodę ruchu.
Podczas testów sprawdzano m.in. możliwość zdalnego prowadzenia pracownika przez eksperta znajdującego się na lądzie, rejestrowanie przebiegu inspekcji z pomocą kamery, a także generowanie automatycznej dokumentacji wraz z lokalizacją GPS i danymi technicznymi. Całość odbywała się w rzeczywistych warunkach pracy pokładowej, z wykorzystaniem systemów elektrycznych wymagających precyzyjnej analizy i natychmiastowego dostępu do danych. Urządzenie, które zostało poddane testom, jest przystosowane do pracy w trudnych warunkach środowiskowych i przemysłowych, co czyni je idealnym narzędziem dla branży morskiej. Dzięki wzmocnionej konstrukcji, odporności na wodę i pył oraz zaawansowanej redukcji szumów, sprawdza się nawet tam, gdzie komunikacja głosowa i wizualna bywa zazwyczaj utrudniona.

Elektryka Morska od lat inwestuje w rozwój technologiczny i cyfryzację usług w sektorze morskim. Firma nie tylko dostarcza rozwiązania oparte na najnowszych standardach technicznych, ale aktywnie poszukuje innowacji, które realnie wspierają codzienną pracę na statkach i w przemyśle offshore. Wdrażanie narzędzi opartych na AR to element szerszej strategii, której celem jest zwiększanie efektywności, poprawa bezpieczeństwa i budowanie przewagi konkurencyjnej poprzez nowoczesne technologie.Testy przeprowadzono we współpracy z doświadczonymi specjalistami z branży morskiej, Klaudią Skotnicą oraz Pawłem Magdziakiem. Ich zadaniem było nie tylko ocenić techniczne możliwości sprzętu, ale również sprawdzić jego przydatność w codziennych zadaniach eksploatacyjnych i serwisowych. Wyniki testów potwierdziły, że technologia AR może stać się realnym wsparciem dla zespołów technicznych, zwiększając efektywność, skracając czas reakcji i poprawiając bezpieczeństwo operacyjne.
Firma traktuje to wydarzenie jako pierwszy krok w szerszym projekcie wdrożeniowym, którego celem jest cyfryzacja działań serwisowych i wykorzystanie nowoczesnych narzędzi do wspierania pracy techników, inżynierów oraz operatorów systemów pokładowych.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia