Dogger Bank Wind Farm, największa na świecie morska farma wiatrowa będąca obecnie w budowie u wybrzeży Anglii, podpisała kontrakt z firmą Seaway7, częścią Grupy Subsea7, na czarter drugiej jednostki do instalacji turbin wiatrowych. Kontrakt obejmuje wykorzystanie specjalistycznej jednostki jack-up Seaway Ventus, która rozpocznie prace w połowie 2026 roku.
Nowa umowa jest rozwinięciem porozumienia rezerwacyjnego zawartego pomiędzy Dogger Bank Wind Farm a Seaway7 w grudniu 2024 roku. Seaway Ventus będzie odpowiedzialna za transport oraz instalację turbin GE Vernova Haliade-X na wszystkich etapach budowy farmy.
Seaway7 realizuje już prace przy projekcie Dogger Bank, obejmujące transport i instalację fundamentów monopali oraz elementów przejściowych we wszystkich trzech fazach inwestycji. Etap Dogger Bank A został już ukończony, a prace na Dogger Bank B są na zaawansowanym etapie realizacji.
Instalacja i uruchamianie turbin na Dogger Bank A wciąż trwają, a zakończenie pierwszej fazy farmy planowane jest na drugą połowę 2025 roku. Po zakończeniu budowy Dogger Bank Wind Farm stanie się największą farmą wiatrową na świecie, zdolną do zasilenia około 6 milionów brytyjskich gospodarstw domowych rocznie.
Turbiny GE Vernova Haliade-X to jedne z największych i najbardziej zaawansowanych turbin wiatrowych na świecie. Każda z nich ma moc jednostkową do 14 MW, wysokość całkowitą przekraczającą 260 metrów, a długość pojedynczego skrzydła wirnika wynosi 107 metrów. Dzięki ogromnym rozmiarom i efektywności, jedna turbina Haliade-X może wygenerować wystarczającą ilość energii, by zasilić nawet 16 000 europejskich gospodarstw domowych rocznie.
Projekt realizowany jest w formule joint venture przez trzy firmy: SSE Renewables (40%), Equinor (40%) i Vårgrønn (20%). SSE Renewables odpowiada za etap budowy, natomiast Equinor będzie operatorem farmy przez planowany okres eksploatacji wynoszący około 35 lat.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej