• <
mewo_2022

Do 2035 roku na morzach i oceanach pojawi się prawie 30 tys. turbin wiatrowych

21.11.2022 21:00
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Do 2035 roku na morzach i oceanach pojawi się prawie 30 tys. turbin wiatrowych

Partnerzy portalu

Do 2035 roku na morzach i oceanach pojawi się prawie 30 tys. turbin wiatrowych - GospodarkaMorska.pl

Według nowego raportu opublikowanego przez amerykańska firmę konsultingową Intelatus Global Partners, w latach 2022-2035 na międzynarodowym rynku morskiej energetyki wiatrowej zostanie zainstalowanych blisko 30 tys. turbin wiatrowych (fixed-bottom). Wyzwaniem będzie zapewnienie floty statków instalacyjnych. 

Dotychczas prym w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej wiodła północno-zachodnia Europa oraz Chiny. Państwo Środka wysuwa się na lidera w sektorze offshore wind pod względem rocznych przyrostów mocy. Chiny chcą podbić swoimi technologiami nowe rodzące się rynki m.in. w Ameryce Północnej. Jeden z producentów Goldwind goni globalnych liderów wywodzących się z krajów zachodnich jak Vestas czy Siemens Gamesa Renewable Energy. Równowaga na rynku zacznie się zmieniać na skutek dołączenia do peletonu nowych krajów. W przyszłości nowe rynki pojawią się na wodach Morza Bałtyckiego, Atlantyku i Morza Śródziemnego. Aktywność będzie widoczna w regionie azjatyckim, w tym na Tajwanie, w Japonii, Korei Południowej, Australii i Indiach.

Na przestrzeni ostatnich lat padło wiele deklaracji w zakresie rozwoju morskich farm wiatrowych na poziomie politycznym i biznesowym. W ślad za nimi dokonano wielu zamówień m.in. na statki o wysokiej specyfikacji, głównie od uznanych graczy. Jak zauważa Intelatus Global Partners, wiele z tych zapowiedzi nie zostało przekształconych w zamówienia stoczniowe, co może stać się wyzwaniem dla światowych planów. 

Do niedawna zapotrzebowanie to było w dużej mierze zaspokajane przez statki do instalacji turbin wiatrowych (WTIV) oraz wielozadaniowe statki dźwigowe (heavy lift vessels) i półzanurzalne (semi-submersible vessels) zaprojektowane dla rynku ropy naftowej i gazu oraz portów i ratownictwa (HLCV i HLSS).  Obecnie wymagania rynkowe zdecydowanie przesunęły się w kierunku specjalnie skonstruowanych statków WTIV i WFIV nowej generacji - statków do instalacji fundamentów, zdolnych do obsługi największych monopali i fundamentów jacketowych mocowanych do dna.

Fot. Depositphotos

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

seaway7
aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.