Należąca do PGE Polska Grupa Energetyczna i Ørsted spółka budująca morską farmę wiatrową Baltica 2 podpisała umowę na realizację nadzoru inwestorskiego nad morską częścią projektu. Tę rolę pełnić będzie firma Ayesa Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Rudzie Śląskiej.
Główne zadania w tym obszarze to zapewnienie nadzoru inwestorskiego nad całością morskiej części realizacji projektu, w tym m.in. nad procesem instalacji turbin, fundamentów, kabli eksportowych oraz morskich stacji transformatorowych.
Firma Ayesa może pochwalić się bogatym doświadczeniem w realizacji projektów lądowych farm wiatrowych i instalacji fotowoltaicznych. Nadzór przy budowie Baltica 2 będzie jej pierwszym wyzwaniem w zakresie morskiej energetyki odnawialnej w Polsce.
Morska farma wiatrowa Baltica 2 zostanie oddana do użytku w 2027 roku. Jeszcze w tym roku rozpoczyna się przygotowanie dna morskiego do rozpoczęcia budowy offshore. Prace budowlane przy lądowej infrastrukturze przyłączeniowej w gminie Choczewo trwają już od połowy 2024 roku. Dzięki 1,5 GW mocy Baltica 2 będzie mogła zapewnić czystą energię elektryczną z bałtyckiego wiatru dla ok. 2,5 mln odbiorców.
Morska część projektu Baltica 2 powstanie w polskiej części Bałtyku pomiędzy Ustką a Choczewem na powierzchni ok. 190 km kw. Odległość z brzegu do najbliższej turbiny na morzu wyniesie ok. 40 km. Dla morskiej farmy wiatrowej zbudowane zostaną cztery morskie stacje transformatorowe.
Morska farma wiatrowa Baltica 2 to największy pod względem mocy wytwórczych projekt morskiej energetyki wiatrowej tzw. I fazy realizowany obecnie w polskiej części Morza Bałtyckiego przez Grupę PGE i Ørsted. Wraz z etapem Baltica 3 utworzy Morską Farmę Wiatrową Baltica, która znacząco przyczyni się do transformacji polskiej energetyki.
Fot. Depositphotos
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej