Tegoroczna konferencja Transport Week poruszała trzy ważne zagadnienia dla całej branży portowej – kierunek jej rozwoju, zmieniany ostatnio co chwilę przez sytuację rynkową i geopolityczną, kwestie bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem sfery cyfrowej oraz offshore wind, który stał się na Bałtyku jednym z podstawowych kół zamachowych dla całej branży morskiej.
Jedną z wymagających części procesu instalacji wiatraków na morzu jest dostarczenie na odpowiednie miejsce ich elementów. Pomysł, nad którym pracuje Fairplay Towage Polska, może znacznie ułatwić to zadanie.
Na terenie Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni odbyła się konferencja prasowa w związku z umieszczeniem w niecce ekspozycyjnej byłego ORP Sokół, który 17 listopada wyruszył w swój "ostatni rejs" z terenu PGZ Stocznia Wojenna S.A. Przez ponad tydzień trwał jego transport, realizowany zarówno drogą morską, jak i lądową, będąc największą tego rodzaju przedsięwzięciem w historii miasta.
Były okręt polskiej Marynarki Wojennej typu Kobben wyruszył w swój rejs związany z umiejscowieniem w nowej lokalizacji w Gdyni, nieopodal Muzeum Marynarki Wojennej.
Od wtorku do czwartku trwały w Warszawie targi TransLogistica Poland – największe w regionie wydarzenie biznesowe dla branży TSL. W halach EXPO XXI opowiedzieć o sobie chciały też firmy związane z transportem morskim.
LOTOS Petrobaltic podpisał kontrakt z polskim biurem projektowym Seatech Engineering na realizację projektu jednostki do transportu personelu serwisowego morskich farm wiatrowych. To ważny krok w stworzeniu floty statków obsługujących polski offshore wind. Zgodnie z założeniami spółki docelowo zbudowane zostaną trzy tego typu jednostki.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Do Portu Gdańsk dotarły nowe holowniki zakupione przez WUŻ Port and Maritime Services. Transportowane były z Wietnamu, zahaczając po drodze o europejskie porty. Holowniki dołączając do obecnej floty, już wkrótce rozpoczną działalność w Porcie Gdańsk.
W gdyńskim porcie rozpoczął się już sezon wycieczkowców. We wtorek, 2 maja przy Nabrzeżu Francuskim zacumował MSC Fantasia. Dzisiaj rano, 4 maja do portu zawinął kolejny statek - Aidadiva. Można go zobaczyć do godziny 18:00.
Specjalistyczny statek Fairmaster przypłynął do Gdańska wieczorem, w środę 22 marca. Nocą zacumował przy Pirsie Węglowym w Porcie Północnym. Na jego pokładzie przetransportowano z Hiszpanii elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku, w tym potężną, ważącą ponad 800 ton kolumnę wash tower.
Podczas tegorocznej konferencji Transport Week pod lupę wzięte zostały porty zmiany, które je czekają w najbliższym czasie. Nowe środowiskowe regulacje już czekają, a zarządzający portami i terminalami muszą odnaleźć się w gąszczu przepisów.
W niedzielę 12 lutego do Portu Gdańsk przypłynął z Chin statek Grietje, który przetransportował z Szanghaju elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku.
PKP Polskie Linie Kolejowe realizują kolejne etapy rozbudowy i modernizacji układu kolejowego na terenie i na zapleczu Portu Gdynia. Olbrzymia inwestycja ma pomóc w funkcjonowaniu m.in. transportu intermodalnego i znacznie przyspieszyć i ułatwić obsługę pociągów towarowych w porcie.
O kierunkach dalszego rozwoju portowego systemu informatycznego PCS oraz powiązanym z nim cyberbezpieczeństwie rozmawiali przedstawiciele branży portowej podczas „Konferencji PCS. Transport, spedycja, logistyka w oparciu o nowoczesne narzędzia informatyczne”.
Już wkrótce w Wietnamie zostaną załadowane do transportu dwa holowniki typu RSD Tug 2513, zbudowane przez Damen Song Cam Shipyard na zamówienie Fairplay Towage Polska. Portem macierzystym obu jednostek będzie Szczecin.
Kolejny transport łopat na potrzeby farm wiatrowych dostarczył do Gdyni statek Chipolbroku – Paderewski.
Za nami dziewiąta edycja największych w Polsce targów o tematyce transportowej i logistycznej, obowiązkowych dla przedsiębiorstw związanych zawodowo z branżą TSL oraz produkcyjnych, sieci handlowych, importerów i eksporterów, które odbyło się w dniach 7-9 listopada w Warszawie.
Wodowanie odbyło się w piątek 21 października. Jednostka została podczepiona do słynnej olbrzymiej suwnicy bramowej Crist i podniesiona. Następnie została kilkaset metrów przetransportowana ponad placem stoczniowym i innymi jednostkami i blokami w budowie i powoli upuszczona na wodę w zanurzonym doku stoczniowym.
W ramach świętowania jubileuszu 100-lecia Portu Gdynia, w sali koncertowej w budynku Zarządu Portu odbyło się IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk.
Trwa śródlądowy i morski transport generatorów i turbin gazowych dla PGE Gryfino 2050. Elementy te będą częścią inwestycji powstającej na terenie spółki PGE Gryfino 2050 sąsiadującą z Elektrownią Dolna Odra. Wartość inwestycji to 4,7 mld zł.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony transportowiec ryby żywej Ro Senja dla norweskiego armatora Rostein AS z Harøy. Jednostka typu LFC czyli Live Fish Carrier po przeholowaniu do Norwegii zostanie ostatecznie wyposażona w stoczni Larsnes Mek. Verksted AS i przekazana armatorowi.
Na obszarze morskiej farmy wiatrowej MFW Bałtyk I, nad którą pracują wspólnie Equinor i Polenergia, trwają badania i pomiary realizowane za pomocą specjalnej pławy LiDAR, którą dostarczył australijski RPS, a której montaż i transport realizowany był przez polską firmę MEWO.
Zaczynali od produkcji opakowań, z czasem wyspecjalizowali się w kompleksowym pakowaniu ponadgabarytowych i nietypowych towarów oraz ich transporcie. Rodzinna spółka Kador ładunki wielkogabarytowe przygotowuje do przeładunku i transportu morskiego w Porcie Gdańsk. Kolejnym krokiem w rozwoju jest pomysł na wykorzystanie odpadów powstających w procesie pakowania.
Niepokój związany z terminami, optymizm stoczni i firm technologicznych oraz mnóstwo możliwych wariantów do obrania – takie konkluzje można było wysnuć po pierwszym seminarium „Fit For 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego” zorganizowanym przez PRS w auli Uniwersytetu Morskiego w Gdyni 10 lutego.
Pływająca platforma dokująca to wielofunkcyjna jednostka pływająca, nad którą pracuje gdańska stocznia Safe. O zaletach i możliwościach tego projektu dyskutowało szerokie grono podczas konferencji „Nowe możliwości dla morskiego budownictwa hydrotechnicznego, offshore i przemysłu stoczniowego”.
DCT Gdańsk zakończył rozbudowę jednego z największych w Europie kolejowych terminali kontenerowych o przepustowości 750 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych). Nowa inwestycja otwiera możliwości rozwoju na rynkach śródlądowych, które nie mają dostępu do morza oraz stanowi efektywną ekonomicznie i ,,zieloną” alternatywę dla klientów DCT Gdańsk.
We czwartek 9 grudnia br. do stoczni Crist S.A. przyjechała delegacja z Demokratycznej Republiki Kongo. Goście z Afryki chcieli poznać możliwości gdyńskiej stoczni w związku z planowanymi w swoim kraju inwestycjami, takimi jak np. transport morski.
W Porcie Gdańsk przy Nabrzeżu Szczecińskim CEVA zgromadziła ładunek przygotowując do transportu morskiego 154 elementy konstrukcji wiertni i kampusu o łącznej wadze ponad 2 tys. ton. Całość popłynie statkiem SAL „Annette” na kotwicowisko w pobliżu wyspy Songo Songo u wybrzeża Tanzanii.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony transportowiec ryby żywej "ORCA YKA" dla armatora z Chile, Naviera Orca Chile SA.
W Mostostalu Pomorze powstaje wielka trafostacja na jedną z farm wiatrowych o mocy 247 MW na Morzu Bałtyckim. Gigant łącznie waży ponad 1000 ton. W piątek odbyła się kluczowa operacja łączenia dwóch największych elementów konstrukcji.
21 kwietnia br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. i Ørsted podpisały list w sprawie współpracy w zakresie bezzałogowych pojazdów, dronów, robotyki i zrównoważonego transportu dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
150 ton ładunku 150 kilometrów w górę rzeki – 6 kwietnia z Portu Gdańsk wystartował pilotażowy rejs komercyjny barki z ładunkiem kontenerów dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą Wisłą do Chełmna w czwartek (8 kwietnia), a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną. Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.
Samoloty, łodzie, turbiny czy elementy farm wiatrowych – są ładunki, których transport wymaga specjalnego przygotowania i dopiętej na ostatni guzik logistyki. Do niedawna, towary wielkogabarytowe z południa Polski były transportowane przez porty Europy Zachodniej. Teraz coraz więcej z nich jest przejmowanych i płynie przez port w Gdańsku. Nie byłoby to możliwe gdyby nie eksperci od ładunków XXL – firma KADOR.
W weekend do Portu Gdynia dotarł kolejny w tym roku transport elementów turbin wiatrowych. W terminalu BCT Gdynia rozładowano 30 łopat śmigieł. Za pełną obsługą agencyjną statku i ładunku stoi Morska Agencja Gdynia. Rosnący rynek energetyki wiatrowej w Polsce oraz sprawna obsługa łańcucha logistycznego powoduje, że Port Gdynia jest liderem w obsłudze elementów turbin wiatrowych w tej części Bałtyku.
Aż dziesięć potężnych suwnic typu RTG przeznaczonych dla amerykańskich terminali załadowano przy nabrzeżu WOC II w gdańskim porcie. Aby zrealizować operację, konieczne było użycie nietypowego transportowca modułowego z możliwością zanurzania pokładu. To największa wysyłka suwnic w historii przedsiębiorstwa "El Professional".
Nowatorskie rozwiązanie w gdyńskim porcie. Dziś rano, odbyło się przekazanie drona, który powstał w ramach projektu lotniczego systemu monitoringu. Urządzenie jest przystosowane do pracy w trudnych warunkach portowych a dodatkowo - zostało wyposażone w autorski system transportowy firmy PELIXAR umożliwiający szybki załadunek, transport i zrzut małych paczek z portu prosto na statki czekające na redzie lub odwrotnie.
Stocznia Karstensen Shipyard Poland zwodowała kolejną jednostkę rybacką. To już piąte wodowanie w gdyńskiej stoczni w tym roku.
Port Gdynia zyska nowe place manewrowo - składowe na terenie Centrum Logistycznego. Obszar o łącznej powierzchni ponad 17 hektarów posłuży do składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych.
W ubiegłą sobotę w Porcie Gdynia odbył się załadunek ostatniego modułu projektu Johan Castberg wykonanego w ramach umowy zawartej z firmą Kvaerner.
W ostatnią sobotę sierpnia przy Nabrzeżu Rumuńskim w Porcie Gdynia odbył się widowiskowy załadunek jachtu Sunreef 80 Power na pokład statku Slotergracht pływającego we flocie armatora Spliethoff. Jednostka drogą morską zostanie przetransportowana do klienta z Chin.
Fracht FWO Polska, operator logistyczny dla przemysłu, zorganizował w lipcu kolejny skomplikowany logistycznie transport z zakresu project cargo - trzech wielkogabarytowych elementów filtra powietrza do Meksyku. Jego realizację poprzedziły kilkumiesięczne przygotowania, a o wyborze tras i środków transportu zadecydował jeden z przewożonych ładunków. Operacja odbyła się w gdańskim porcie.
Załadunek zbiornika o wadze prawie 90 ton przy WOC-u. Organizatorem całego transportu morskiego, jak i przeładunków w portach morskich od Hamburga do Gdańska była firma Fracht FWO Polska. Zbiornik o wymiarach: 26,5m x 4,80m x 4,72m, drogą śródlądową popłynął barką do Płocka. Obsługą ładunku na terenie Portu Gdańsk zajęła się firma VETRO Port & Shipping Services, która dokonała przeładunku ze statku na ponton na terenie Gdańskiego Terminalu Przeładunkowego WOC by VETRO. Jak mówią przedstawiciele firmy: "Dzięki sprawnej współpracy wszystkich zaangażowanych stron, prace zostały wykonana szybko i bezpiecznie, ponton z zamocowanym zbiornikiem opuścił Port Gdańsk już po kilku godzinach".
- Cała Polska i jej południowi sąsiedzi, są już dla nas w zasięgu ręki, zrealizowane inwestycje drogowe przyspieszyły już transport towarów, zaś obecnie realizowane inwestycje kolejowe uczynią to niebawem - zapewnia prezes Portu Gdańsk, Łukasz Greinke, z którym rozmawiamy o dynamicznych inwestycjach, ogromnym zainteresowaniu koncepcją portu centralnego, ambicjach konkurowania z największymi portami na świecie i odpowiedzialnej roli gospodarza.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
Gdynia będzie portem instalacyjnym polskich farm wiatrowych na Bałtyku. To wielki projekt morskiej energetyki wiatrowej, który jest j zaliczany do epokowych projektów infrastrukturalnych.
W stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni obyło się kolejne wodowanie kadłuba statku rybackiego. Zwodowana jednostka była największą spośród dotychczas wybudowanych w gdyńskim zakładzie
Przedsiębiorstwo usług morskich Gdańsk-Pilot Sp. z o.o. z nową pilotówką. W ostatnią środę (10.06), do gdańskiego portu wpłynęła zbudowana w Finlandii, nowoczesna jednostka Pilot-23.
Mają 47 metrów długości, 20 metrów wysokości, 28 metrów szerokości i przeznaczone są do pracy na szynach. Dla wyobrażenia, wielkość jednej z nich to długość 8 20-stopowych kontenerów postawionych jeden za drugim oraz wysokość 8 takich kontenerów postawionych na sobie! W DCT Gdańsk rozpoczęły pracę trzy nowe elektryczne suwnice RMG. To kolejny krok w kierunku zwiększenia produktywności, wydajności oraz możliwości przeładunkowych dla klientów na kolei. Suwnice zakupione zostały w ramach programu rozbudowy T2b i są już w pełni operacyjne
Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej. Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk- Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia – Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej.
Do Portu Gdańsk zawinął dziś jeden z najdłuższych kontenerowców świata. COSCO Shipping Pisces, bo o nim mowa, zacumował przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.
Z inicjatywy Marka Gróbarczyka - Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Port Gdynia i Port Gdańsk łączą siły w walce z koronawirusem.
Jednym z najbardziej charakterystycznych widoków w gdyńskim porcie są rzędy wielkogabarytowych suwnic, montowanych przez działający na rynku od 1995 roku Portowy Zakład Techniczny S.A. Dziś rano, przy Nabrzeżu Duńskim odbył się załadunek 8 straddle carrier-ów, które trafią do europejskich klientów spółki.
Rozbudowa Terminala Naftowego w Porcie Gdańsk, projektu należącego do Megainwestycji PERN, wchodzi w zasadniczy etap. Na ukończeniu są prace przy konstrukcji stalowej trzech zbiorników: 170, 175, 180, każdy o pojemności 100 tys.m³. Zakończyła się również próba hydrostatyczna pierwszego zbiornika nr 190, o pojemności 45 tys.m³.
Polska stocznia dokończy budowę największej samobieżnej pogłębiarki ssącej na świecie - Willem van Rubroeck. Zleceniodawcą jest belgijski armator Jan De Nul.
W czwartek, 30 kwietnia, w gdańskim porcie odbył się załadunek nietypowej drobnicy. Były to trzy luksusowe jachty zbudowane w polskiej stoczni Galeon. Niezwykle sprawna operacja została przeprowadzona przez Sevenstar Yacht Transport z Grupy Spliethoff.
Mimo epidemii koronawirusa, intensywne prace w stoczni remontowej Baltic Engineering odbywają się bez zakłóceń. W czwartek (23.04), odbyło się wydokowanie statku badawczego r/v Baltica należącego do Morskiego Instytutu Rybackiego. W ramach remontu, na jednostce wykonano pełen zakres konserwacji.
Mimo epidemii koronawirusa przekop przez Mierzeję Wiślaną nie jest zagrożony, a na miejscu trwają intensywne prace. Aktualnie toczą się roboty kafarowe, polegające na pogrążaniu ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Trwają tam także roboty pogłębiarskie i prace zasypowe. W miejscu gdzie powstaje Kanał Żeglugowy trwają wykopy, a urobek z nich jest transportowany i hałdowany w południowej części przekopu. Zostanie on bowiem wykorzystany do budowy obwiedni sztucznej wyspy
Z inicjatywy Marka Gróbarczyka - ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Port Gdynia i Port Gdańsk łączą siły w walce z koronawirusem. Rozpoczęta przez Port Gdynia akcja: „dzielmy się dobrem” rozwija się o kolejną, istotną z punktu widzenia przeciwdziałania narastającej fali zachorowań w Polsce, inicjatywę zakupu 4 szt. analizatorów do diagnostyki zakażeń SARS-CoV-2, stanowiących wyposażenie laboratoriów.
Mimo trudności spowodowanych obecną sytuacją w kraju i na świecie prace przy budowie kadłubów statków rybackich w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni są kontynuowane z zachowaniem obowiązujących obostrzeń sanitarnych
Adam Meller TOP Managerem Pomorza: „W setną rocznicę zaślubin Polski z morzem Port Gdynia jest w doskonałej kondycji i po raz kolejny z rzędu odnotowuje rekordowe przeładunki. Dzięki zaślubinom sprzed wieku za dwa lata będziemy mogli świętować 100-lecie Portu Gdynia.”
„Obecność NATO na Morzu Bałtyckim ważniejsza niż kiedykolwiek” - powiedział Yngve Skoglund, dowódca Stałego Zespołu Okrętów NATO SNGM-1. Wczoraj, przy Nabrzeżu Stanów Zjednoczonych w Gdyni, zacumował FGS Oste - nawodny okręt nasłuchowy. Wizyta miała charakter dyplomatyczny.
W sobotę, 7 marca, do Gdańska wpłynął MSC Ambra. Jeden z największych kontenerowców świata zawinął do terminala DCT w ramach swojego dziewiczego rejsu.
Projekt unijny „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja” to inwestycja o strategicznym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju. Działaniom tym przyświeca wdrożenie wytycznych polityki transportowej Unii Europejskiej, która zakłada obsługę ponad 35 procent ładunków drogą kolejową do roku 2030.
Stocznia Gdańska zrealizowała ważny projekt na zlecenie stoczni Ulstein Verft na nadbudówkę dla wycieczkowca mającego pływać pod szyldem Discovery.
SAFE Co. Ltd. sp. z o. o. istnieje od 1995 roku. Stocznia działa aktywnie i ekspansywnie zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (posiada przedstawicielstwa we Francji i Niemczech). Jest spółką całkowicie prywatną, stworzoną przez specjalistów, którzy z sukcesem przeprowadzili wiele różnych projektów w dziedzinie budowy statków i przemyśle offshore, a także w budowie konstrukcji stalowych mostów, w konstrukcjach dla przemysłu chemicznego, petrochemicznego oraz instalacji w elektrowniach. Ostatni rok, stocznia zaczęła z pełnym portfelem zamówień. Prezentujemy najważniejsze projekty, które w 2019 r. dołączyły do jej portfolio.
Stocznia Marine Projects Ltd. powstała w 1989 roku. Specjalizuje się w budowaniu gotowych jednostek: masowców, kontenerowców, promów typu ro-ro, holowników portowych oraz pontonów do transportowania ładunków wielkogabarytowych. Jest też kooperantem stoczni dostarczającym częściowo wyposażone kadłuby statków, sekcje i bloki kadłubów oraz kompletne nadbudówki. W 2019 postawiła na statki rybackie, z naciskiem na jednostki LFC o najwyższym poziomie innowacyjności na rynku. Jej technologie i wykonanie docenili armatorzy na całym świecie...
Yeoman Bontrup, jeden z dwóch największych masowców samowyładowczych na świecie, przeszedł trzytygodniowy remont w gdańskiej stoczni Remontowa. Jednostka, której zarządem technicznym zajmuje się firma SMT Shipping Poland przeszła standardowy zakres napraw i prac konserwacyjnych. Z naszą kamerą weszliśmy na pokład statku a jego załoga opowiedziała nam m.in. o w pełni zautomatyzowanym mostku, bomie, dzięki któremu można wyładować 6 tys. ton kamieni na godzinę i o tym, co łączy tę jednostkę z filmem "Wałęsa. Człowiek z nadziei".
Stocznia CRIST zakończyła rok 2019 z wieloma rozpoczętymi i zakończonymi projektami dla zagranicznych armatorów. Reprezentuje najwyższy poziom usług wpisując się w międzynarodowe trendy, które funkcjonują na rynku żeglugowym. Prezentujemy podsumowanie działalności stoczni za rok 2019 i i stworzone lub współtworzone przez nią pływające cuda technologii morskich.
Port w Gdyni zarobił w ub. r. 54 mln zł netto, przy przychodach sięgających 237 mln zł - wynika ze wstępnych danych finansowych, o których poinformowali w środę przedstawiciele spółki podczas konferencji wynikowej. Dodali, że w tym czasie w porcie przeładowano 24 mln ton towarów.
21 stycznia w siedzibie PRS w Gdańsku odbyło się seminarium "Cyberbezpieczeństwo jako element bezpiecznej eksploatacji statku". Celem spotkania było przybliżenie koncepcji cyberbezpieczeństwa oraz konieczności wprowadzenia i stosowania odpowiednich procedur w celu sprostania nowym wymaganiom IMO.
Przeładunek blisko 26 tys. ton koksu naftowego wyprodukowanego w Lotosie to efekt projektu inwestycyjnego EFRA, który zwiększył efektywność przerobu ropy, co pozwala na wytworzenie dodatkowo rocznie ok. 900 tys. ton wysokomarżowych paliw i 300 tys. ton koksu. Operacje ekspedycji koksu z rafinerii oraz załadunku na statek wykonała firma Speed Sp. z o.o.
Transport w światowym handlu bazuje głównie na żegludze. Szacuje się, że stanowi ona 90% ogółu transportu. Co ciekawe, jej udział wzrósł od 1970 r. aż o 400%. Wiążą się z tym ogromne wyzwania ekologiczne. Transport wodny emituje bowiem rocznie 1000 milionów ton dwutlenku węgla, co stanowi około 3% światowej emisji. Dodatkowo, statki emitują cząstki stałe, sadzę i trujące gazy. Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia rozwiązań niskoemisyjnych, Polski Rejestr Statków zorganizował konferencję gromadzącą przedstawicieli świata nauki oraz przemysłu stoczniowego.
3 stycznia w gdyńskim oddziale Stoczni Karstensen odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku rybackiego oznaczonego numerem stoczniowym #454. Była to pierwsza operacja otwierająca pełen portfel zamówień na rok 2020 a jednocześnie czwarta w historii zakładu istniejącego niespełna półtora roku.
9 grudnia br. rektor Uniwersytetu Morskiego prof. dr hab.inż Janusz Zarębski otworzył uroczyste posiedzenie Senatu z okazji 99. urodzin Uniwersytetu Morskiego. W obchodach udział wzięli pracownicy naukowi uczelni, politycy, samorządowcy, wojskowi, studenci i inne osoby z zaplecza branży morskiej ściśle współpracy z UM w Gdyni. Uroczystość odbyła się pod patronatem ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka.
Wspólne inicjatywy na rzecz rozwoju sieci transportowej łączącej Metropolię z nadmorskim miastem, wsparcie współpracy firm z GZM z Portem Gdynia, wymiana wiedzy na temat działań badawczo rozwojowych w dziedzinie logistyki i transportu – to jedne z głównych punktów podpisanego dzisiaj (27 listopada) porozumienia między Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią a Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. Ma ono dotyczyć współpracy przy rozwoju sieci transportowej.
Na terenie terminala kontenerowego DCT Gdańsk odbyła się w czwartek 21.11 uroczysta inauguracja stałego bezpośredniego połączenia kolejowego z Chin do Portu Gdańsk. Pierwszy pociąg przyjechał po godzinie 11.00.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju wyłonił doradcę transakcyjnego, który dokona na rzecz Spółki świadczeń consultingowych w obszarach projektowych uwzględniając przede wszystkim zagadnienia ekonomiczno-finansowe, prawne oraz techniczne.
5 listopada rozpoczęła się siódma edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki w Warszawie. To jedno z największych w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzeń biznesowych dla branży TSL oraz przedsiębiorstw korzystających lub poszukujących usług z tego sektora.
Port Gdynia jest uniwersalnym portem multimodalnym w europejskiej sieci transportowej TEN- T. Owa przewaga, to między innymi przewaga technologiczna, wynikająca z wprowadzania innowacyjnych zmian, uwzględniających nieodległą przyszłość. Wierzymy, iż należy wychodzić naprzeciw potrzebom rynku, przewidując kierunek rozwoju branży morskiej i jako lider, być inicjatorem zmian i wytyczać trendy wśród europejskich portów morskich, podobnie jak w przypadku systemu AntyDron.
Odbywająca się w dniach 22-24 października Baltic Ports&Shipping Conference to największe w regionie Morza Bałtyckiego i cenione na świecie wydarzenie networkingowe zrzeszające przedstawicieli rządów, managerów firm z branży morskiej i logistycznej, zarządców portów, armatorów, firm spedycyjnych i consultingowych.
Port Gdański Eksploatacja S.A. jest największym i najbardziej uniwersalnym operatorem przeładunkowym w polskich portach morskich, świadczącym usługi w zakresie przeładunków towarów w obrocie międzynarodowym, pomiędzy morskimi i śródlądowymi (statek, barka) a lądowymi środkami transportu (samochody, wagony kolejowe).
W ostatni piątek w Gdyni odbyła się XIX edycja Forum Gospodarki Morskiej. To jedno z najważniejszych w Polsce spotkań specjalistów sektora morskiego, podczas którego omawiane są najbardziej aktualne kwestie związane z wyzwaniami, jakie stoją przed stale rozwijającą się gospodarką morską. W tym roku, nowością był panel poświęcony prawu i finansom.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa podpisał w czwartek list intencyjny z Zarządem Morskiego Portu Gdynia w obszarze współpracy zmierzającej do zwiększenia dynamiki rozwijającego się eksportu zbóż od polskich producentów.
W momentach kiedy historia tworzy się na naszych oczach, szczególne znaczenie mają symbole, zwłaszcza te, które wprost stanowią o naszej tożsamości. Podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz zaproszonymi gośćmi przypominał o jednym z najsłynniejszych polskich transatlantyków MS Piłsudski.
Umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną podpisano w piątek w Elblągu. Nową drogę wodną, łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, wybuduje za 992 mln zł polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix.
Nowoczesny magazyn wysokiego składowania jest jednym z kluczowych elementów Intermodalnego Centrum Logistycznego w Pocie Zachodnim. Zarząd Morskiego Portu Gdynia mając na uwadze stale rosnące wymagania rynku, szczególnie w obszarze zaplecza logistyczno- magazynowego z powodzenie zakończył wszystkie prace budowlane. Jest to pierwszy z czterech przewidzianych do realizacji tego typu magazynów w Porcie Gdynia, który już w momencie budowania znalazł najemcę.
Aż 115 elementów turbin wiatrowych przywiózł do Gdyni z Chin statek Tian Hui. To rekordowa liczba w historii Portu Gdynia. Rozładunek jednostki zakończył się w nocy z niedzieli na poniedziałek w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Za obsługę agencyjną statku odpowiedzialna była Morska Agencja Gdynia.
Dzień z Portem Hamburg w Warszawie. W miniony czwartek jeden z największych portów Europy zorganizował w hotelu Mercure Warszawa Centrum dwa spotkania dla osób na co dzień związanych z transportem morskim. Były to: „Port Hamburg dla Praktyków” oraz tradycyjny Wieczór Portowy Hafenabend. Ten rok przyniósł dla hamburskiego portu przełomowe zmiany.
Stocznia Marine Projects Ltd. zbudowała w Gdańsku częściowo wyposażony trawler m/v Cap Arkona. To nowatorska uniwersalna jednostka typu haczykowiec/trawler/poławiacz skorupiaków (longliner/trawler/potter) dla australijskiego armatora Austral Fisheries Pty Ltd. W poniedziałek odbyło się wodowanie jednostki.
HydroDron to nowoczesna, bezzałogowa jednostka przeznaczona do pomiarów hydrograficznych. Pierwsza w kraju taka pływająca platforma, skonstruowana przez firmę Marine Technology, na początku tego tygodnia przechodziła testy w Narodowym Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy ją w akcji.
Przebudowana na Morskie Centrum Produkcyjne platforma Petrobaltic opuściła Gdańsk. W piątek ok. 8:30 rozpoczęto holowanie jednostki z Gdańskiej Stoczni REMONTOWA w kierunku kotwicowiska nr 4 w Porcie Północnym. Tam zaczeka na odpowiednie warunki pogodowe, które umożliwią jej dalszy transport na złoże B8 na Morzu Bałtyckim. Morskie Centrum Produkcyjne przejmie wydobycie z pracującej na tym złożu platformy LOTOS PETROBALTIC.
Zakończyły się 20. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO. W Gdańsku udział w nich wzięło ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej.
W Porcie Gdynia w pełni działa już nowoczesny system GBAS-RTK. To najbezpieczniejszy na świecie mechanizm naprowadzania statków. Umożliwia on wyznaczanie pozycji jednstek z dokładnością do kliku cm.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów bierze udział w Gdańsku w 20. edycji Międzynarodowych Targów Morskich i Konferencji BALTEXPO. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej. Na stoisku 5.02 10-lecie obchodzi portal GospodarkaMorska.pl, który wydarzenie objął patronatem medialnym. Targi potrwają do środy.
Nie jest tajemnicą, że projekt, który chcemy uruchomić już od dawna, czyli budowa ro-paxów, to jest to główne zadanie dla nas – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Marek Gróbarczyk. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej był obecny w Szczecinie podczas 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Wydarzenie zakończyło się w miniony piątek.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony transportowiec ryby żywej „Ro Vision” dla norweskiego armatora Rostein AS z Harøy. Jednostka typu LFC czyli Live Fish Carrier po przeholowaniu do Norwegii zostanie ostatecznie wyposażona w stoczni Larsnes Mek. Verksted AS i przekazana armatorowi w lecie 2019 r.
Koncepcja Trójmorza, przemysł stoczniowy i bezpieczeństwo morskie są wśród tematów 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego – mówił w czwartek w Szczecinie, inaugurując wydarzenie, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
SMT Shipping rozwija flotę nowych statków. Mowa o nowoczesnych cementowcach Aalborg White, Kongsdal i Norden. Dwie pierwsze jednostki transportują cement m.in. do Portu Gdynia.
Stocznia OdNowa – tak nazywa się projekt rewitalizacji Wyspy Ostrów w Gdańsku, realizowany przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną. Dokładnie rok temu zapowiadano zmiany, teraz słowa stały się faktem. W sobotę na Wyspie Ostrów oddano do użytku płytę montażową oraz halę produkcyjną nr 33 na potrzeby nowoczesnej produkcji stoczniowej.
Kolejny etap przebudowy platformy Petrobaltic zakończony. Jednostkę w Gdańskiej Stoczni REMONTOWA przekształcono w Morskie Centrum Produkcyjne. We wtorek zostało poświęcone, a już wkrótce opuści Gdańsk, by rozpocząć pracę na złożu B8 na Morzu Bałtyckim.
Największy na świecie kontenerowiec już w Porcie Gdańsk. MSC Gülsün, bo o nim mowa, zacumował w piątek przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Na pokład statek może zabrać prawie 24 000 tysiące 20-stopowych kontenerów, co czyni go rekordzistą wśród tego typu jednostek.
Pierwszy w ramach nowego serwisu statek z bananami w Porcie Gdańsk. Jednostka Comoros Stream w nocy z soboty na niedzielę przywiozła z Ameryki Środkowej 150 tys. kartonów tych owoców, inaugurując w ten sposób połączenie, w ramach którego do Portu Gdańsk co tydzień będzie przypływało ok. 4 tys. t bananów. Za operacje przeładunkowe przy nabrzeżu Wolnego Obszaru Celnego (WOC) odpowiada spółka Cargofruit.
Maersk uruchomił nowy serwis AE19 statek-pociąg-statek z Dalekiego Wschodu do Gdańska. Jego inauguracja odbyła się w środę w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Dzięki wykorzystaniu interkontynentalnego pociągu czas tranzytu z Azji do Polski będzie dwukrotnie szybszy. Połączenie ma być uzupełnieniem dotychczasowych serwisów opartych tylko na produkcie oceanicznym.
Lunar Bow w drodze do Danii. To pierwszy częściowo wyposażony statek rybacki zbudowany w Gdyni w Karstensen Shipyard Poland, spółce zależnej duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S. Trawler (NB 450) przejdzie teraz prace wykończeniowe. Do armatora trafić ma w styczniu 2020 r.
W Porcie Gdańsk padł kolejny rekord. W I półroczu 2019 r. przeładowano tam 27,3 mln t towarów. To o 9% więcej w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 r.
PGNiG uroczyście odebrało w piątek w gazoporcie w Świnoujściu pierwszy transport amerykańskiego LNG z kontraktu długoterminowego w ramach wieloletniej umowy z koncernem Cheniere. Polskie władze podkreślają, że LNG z USA to kolejny etap budowy polskiej suwerenności energetycznej.
DCT Gdańsk dynamicznie się rozwija. W poniedziałek z Chin do terminalu przypłynęły nowe suwnice RMG. Ich transport i montaż na terenie DCT Gdańsk wykonuje PZT – Portowy Zakład Techniczny. Nowoczesne urządzenia rozpoczną pracę jeszcze w tym roku.
W Kosakowie podpisano list intencyjny dotyczący rozwoju morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Współpracę w tym zakresie zadeklarowali w środę Zarząd Morskiego Portu Gdynia, miasta Gdynia i Rumia oraz Gmina Kosakowo. W ten sposób z wyprzedzeniem chcą stworzyć jak najkorzystniejsze warunki dla inwestorów bezpośrednio zaangażowanych w budowę morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Bałtyku.
MSR Gryfia korzysta z letniego okresu podczas, którego armatorzy chętnie wykonują prace remontowe i serwisowe na swoich jednostkach. W ostatnich dniach stocznie opuścił prom m/f Galileusz należący do EuroAfrica Shipping Lines pływający w barwach Unity Line. Trwają również prace remontowe na niemieckim masowcu Spiekeroog.
Transport ryb i owoców morza z farm morskich prosto do przetwórni – to zadanie nowej jednostki typu life fish carrier wyprodukowanej w CRIST S.A. W pełni wyposażona, druga w serii jednostka tego typu, została w niedzielę przekazana norweskiemu armatorowi – Arctic Group AS.
Nowoczesny publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia coraz bliżej. Jak poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Krzysztof Tomczuk, kierownik kontraktu w Korporacji Budowlanej Doraco, która jest głównym wykonawcą projektu, obecnie kończą się prace rozbiórkowe, głównie w części lądowej. Inwestycja poprawi dostępność transportową do portu oraz umożliwi sprawną obsługę pasażerów i ładunków.
Aktywizacja portów południowego Bałtyku pod kątem rozwoju turystyki morskiej przy wykorzystaniu niewielkich statków wycieczkowych – to główny cel międzynarodowego projektu Small Cruise Ships in South Baltic Destinations (JOHANN). Jego uczestnicy gościli w Gdańsku w dniach 26-28 czerwca na seminarium. Jednym z partnerów projektu JOHANN jest Uniwersytet Morski w Gdyni.
Na pomorskie plaże trafi blisko 4 mln metrów sześciennych piasku wydobytego przy okazji pogłębiania toru wodnego do gdańskiego Portu Północnego. Plaże zostaną poszerzone o 40, a miejscami nawet o 100 metrów. Prace warte w sumie 161 mln zł zakończą się we wrześniu. Obecnie wykonuje je największa pogłębiarka na świecie Leiv Eiriksson. Podpatrzyliśmy ją z naszą kamerą.
W Gdyni zakończył się drugi, ostatni dzień II edycji Forum Wizja Rozwoju. Największe wydarzenie gospodarcze w Polsce północnej miało miejsce w dniach 24-25 czerwca w Akademii Marynarki Wojennej. We wtorek odbyły się kolejne panele z ekspertami z różnych dziedzin w ramach 16 bloków tematycznych.
Nowa infrastruktura kolejowa w portach Trójmiasta uczyni z nich hub numer jeden na Bałtyku - powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości podpisania trzech umów, o wartości w sumie 3,2 mld zł brutto, dotyczących modernizacji, które poprawią kolejowy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni.
Najnowsze rozwiązania technologiczne, dotychczasowe doświadczenia i wyzwania na przyszłość w branży morskiej i logistycznej. To główne tematy konferencji SeaTech, która we wtorek odbyła się w Gdańsku. Eksperci rozmawiali o przemianach w czterech głównych obszarach: portach, offshore, branży stoczniowej i logistycznej. Autorskie rozwiązania zaprezentowały także startupy z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.
Bałtyk to nasza wspólna sprawa – mówił w środę w Gdańsku marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk podczas otwarcia 10. Forum Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego. To najważniejsze międzynarodowe wydarzenie, podczas którego poruszane są tematy związane z rozwojem regionu Bałtyku, gospodarką w obiegu zamkniętym i problemami demograficznymi. W Forum uczestniczy prawie 800 osób z całej Europy.
Monachium od lat jest gospodarzem jednych z największych targów branży logistycznej na świecie. 2374 wystawców z 63 krajów, 64 000 tysiące odwiedzających, 125 tys metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej rozmieszczonej w 10 halach targowych oraz na przestrzeniach zewnętrznych. Te liczby mówią same za siebie i odzwierciedlają skalę wydarzenia. Bardzo ważnym elementem tegorocznej edycji jest fakt, że Polska znalazła się w pierwszej dziesiątce najliczniejszych wystawców. Wrażenia i opinie przedstawicieli polskich firm można zobaczyć w naszej relacji wideo z targów.
9 czerwca stocznię Crist opuścił w pełni wyposażony, hybrydowy prom pasażersko-samochodowy przekazany islandzkiemu armatorowi Vegagerðinowi. Jednostka ma obsługiwać wymagające kursy pomiędzy wyspami islandzkiego archipelagu Westmana.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk bierze udział w targach Transport Logistic 2019 w Monachium. Podczas wydarzenia gdański port ogłosił współpracę z Portem Rotterdam w zakresie systemu wyszukiwani połączeń transportowych dla klientów.
Przetwórstwo ryb w Polsce dynamicznie się rozwija. Szacuje się, że na koniec 2018 r. wartość produkcji osiągnęła 12,2 mld złotych – wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Przetwórców Ryb, największej ogólnopolskiej organizacji skupiającej firmy związane z branżą przetwórstwa ryb. Obecny na targach POLFISH, które w środę rozpoczęły się w Gdańsku, prezes tego stowarzyszenia, Jan Safader, podkreślił, że polski przemysł rybny jest ambitny.
Piękna, elegancka i luksusowa. Tak w kilku słowach można opisać statek pasażerski Queen Victoria, który w piątek zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. To pierwsza wizyta tego wycieczkowca w tym sezonie. Kolejny raz zobaczymy go w Gdyni na początku września.
Ok. 1 400 ha akwenu i 410 ha zalądowionej powierzchni. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przedstawił w poniedziałek koncepcję Portu Centralnego. Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w tym roku, a pierwsze nowe terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.
Okręty NATO w Porcie Gdynia. Jednostki należące do Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (ang. SNMCMG-1) zacumowały w piątek przy Nabrzeżu Francuskim. W ramach wizyty roboczej okręty pozostaną w Gdyni do poniedziałku.
Kolejny projekt Energomontażu-Północ Gdynia zakończony sukcesem. Tym razem spółka wykonała 2 urządzenia: Spud Carrier i Auxiliary Spud, które zostaną zamontowane na budowanej w Chinach pogłębiarce. Transport konstrukcji drogą morską potrwa około 2 miesięcy.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia 5 kwietnia odbyła się informacyjna konferencja otwierająca dla projektu „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" (nr projektu POIS.03.02.00-00-0015/17), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie 2014-2020, w której uczestniczyli m.in. przedstawiciele armatorów, administracji krajowej i lokalnej oraz głównego wykonawcy - Korporacji Budowlanej DORACO sp. z o.o. Projekt obejmuje wybudowanie nowego publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą, umożliwiającą sprawną obsługę ładunków i pasażerów oraz poprawę dostępności transportowej portu.
Kolejny projekt Mostostalu Pomorze zakończony. Tym razem mowa o 380-tonowej trafostacji dla morskiej farmy wiatrowej. Załadunek platformy zakończył się w niedzielę na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków w Gdańsku.
„Przewóz ładunku drogą morską”. Pod takim tytułem w czwartek odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego. Jej uczestnicy poruszali zagadnienia m.in. wyzwań międzynarodowego obrotu morskiego oraz prawa ubezpieczeń morskich związanych z morskim przewozem ładunku.
Rozwój gdyńskiego portu, ważne inwestycje drogowe i kolejowe na terenie miasta, a także integracja państw nadbałtyckich oraz powiązanie regionu z siecią korytarzy transportowych w głąb Unii Europejskiej – to założenia, które w najbliższych latach chce realizować Gdynia w ramach zakonczonego właśnie projektu TENTacle. W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się konferencja podsumowująca program.
Koks i węgiel to największe grupy towarowe przeładowywane w Porcie Gdańskim Eksploatacja. Stanowią prawie 50% wszystkich przeładunków tej spółki, co według danych z ubiegłego roku daje prawie 1,5 mln t surowca rocznie. Dlatego jednymi z najczęściej zawijających do PGE jednostek są właśnie statki po koks. Tak też było w miniony weekend, podczas którego przy Nabrzeżu Rudowym odbył się załadunek tego surowca.
W Porcie Gdynia trwa budowa publicznego terminalu promowego. Będzie nowoczesny, poprawi dostępność transportową do portu oraz umożliwi sprawną obsługę pasażerów i ładunków. W piątek w Gdyni odbyła się konferencja, której uczestnicy mogli m.in. szczegółowo poznać zakres planowanej inwestycji.
Nasze porty muszą być konkurencyjne co najmniej tak, jak inne porty południowych wybrzeży Bałtyku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przy okazji podpisania umowy na rozbudowę dostępu kolejowego do zachodniej części Morskiego Portu Gdynia.
Od ośmiu miesięcy w Porcie Gdańsk trwają prace nad rozbudową układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym. Generalnym Wykonawcą prac jest sopocka firma NDI, która mimo okresu zimowego osiągnęła już ponad 35% zaawansowania prac. Dziś na jednym z czterech wiaduktów drogowych zawisła symboliczna „wiecha”.
Port Gdynia rozszerza rynek w kierunku wschodnim. Podczas VII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2019, które we wtorek rozpoczęło się w Gdańsku, Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał porozumienie o współpracy z przedstawicielami środowisk biznesowych w rejonie Morza Czarnego.
Seihaust już na wodzie. Tzw. fish process vessel zwodowano w miniony piątek. Statek powstaje na zamówienie Fitjar Mekaniske Verksted AS.
Statki autonomiczne, tak jak pojazdy autonomiczne, w niedługiej przyszłości będą pływały po morzach i oceanach, a także po jeziorach. Mamy już autonomiczne platformy, wiele automatyzacji wprowadzamy w naszym najbliższym otoczeniu i to samo czeka nas także na rynku morskim – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster, podczas konferencji „Autonomous ships – Inevitable reality at sea”, która we wtorek odbyła się na Politechnice Gdańskiej. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o możliwościach wdrażania bezzałogowych obiektów pływających z wykorzystaniem technologii satelitarnych, a także o potencjale polskiego przemysłu w tym zakresie.
W trójmiejskich portach przeprowadzono operację komercyjnego bunkrowania ekologicznym paliwem LNG. W ciągu ostatniego tygodnia do Gdyni i Gdańska zawinęły jednostki z „paliwem przyszłości”. To pierwsze tego typu operacje w Polsce.
Grupa LOTOS i PGNiG zrealizowały między 13 a 18 marca 2019 r. dwa komercyjne bunkrowania statków morskich skroplonym gazem ziemnym LNG. To pierwsze takie operacje przeprowadzone w portach morskich w Gdańsku i Gdyni. Firmy kontynuują współpracę w tym obszarze - wzmocni ona konkurencyjność polskich portów i spopularyzuje ekologiczne paliwo LNG na Bałtyku.
Innowacje w branży morskiej, ekologiczna żegluga czy autonomiczne statki przyszłości. To tylko niektóre tematy poruszane podczas sesji Innovation Day, która w środę odbyła się w Gdyni w ramach konferencji Transport Week 2019.
Wpływ innowacyjnych procesów na rozwój sektora portowego, cyfryzacja, autonomiczna żegluga i brexit. To tylko niektóre tematy poruszane podczas tegorocznej edycji Transport Week. Trzydniowa konferencja zakończyła się w czwartek w Gdyni.
Pięć nowoczesnych elektrycznych lokomotyw dla LOTOS Kolej. Tabor gdańskiego przewoźnika powiększy się o dwa pojazdy typu E4DCU Griffin i trzy typu E6ACT Dragon 2. Uroczyste przekazanie pierwszych trzech lokomotyw odbyło się we wtorek w Gdańsku. Spółka kupiła je od firmy NEWAG i od razu włączyła do eksploatacji. Jeszcze tego samego dnia Griffin wyjechał ze stacji Gdańsk Olszynka do stacji Piekary Śląskie Szarlej z 35 wagonami wypełnionymi olejem napędowym i benzyną. Łączna masa inauguracyjnego pociągu to ponad 2 700 t brutto.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna od kilku lat skutecznie łączy naukę z biznesem, także z branżą morską. W ubiegłym miesiącu podpisane zostało porozumienie ze Szkołami Okrętowymi i Ogólnokształcącymi Conradinum, którego celem będzie m.in. dopasowanie profilów kształcenia do potrzeb inwestorów związanych z gospodarką morską. O barierach, jakie trzeba przełamywać w szkolnictwie zawodowym i zmianach na Wyspie Ostrów, gdzie powstaje m.in. Stoczniowe Centrum Kształcenia Zawodowego, rozmawiamy z Przemysławem Sztanderą, prezesem Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Urząd Morski w Gdyni ma nowy statek. To katamaran Konstelacja przeznaczony m.in. do wykonywania pomiarów hydrograficznych. Nowoczesna jednostka przypłynęła do Gdyni w minioną sobotę. Można ją zobaczyć przy Nabrzeżu Prezydenta w pobliżu Skweru Kościuszki.
Pełen portfel zamówień w Safe. Gdańska stocznia buduje obecnie sześć statków jednocześnie. Pierwsza jednostka, częściowo wyposażony holownik Multicat 3515, została już ukończona. W czwartek wypłynęła z Gdańska do Holandii.
M/V Zephyr już gotowy. Częściowo wyposażony statek rybacki z Marine Projects Ltd. w czwartek wypłynął z Gdańska do Norwegii. Tam jego budowę dokończy stocznia Larsnes Mek. Verksted AS. Trawler pelagiczny powstał na zamówienie brytyjskiego armatora Zephyr Fishing Company Ltd. z Lerwick na Szetlandach.
Będziemy dalej pracować na rzecz przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej, po to, żeby rozwijał się Gdańsk i Polska – zadeklarował w sobotę w Gdańsku w trakcie VII Konwentu Morskiego marszałek Senatu Stanisław Karczewski.
Fairmaster ponownie w Porcie Gdynia. Jeden z najsilniejszych statków na świecie przypłynął po olbrzymią suwnicę, która będzie pracowała w Porcie Dien Dien w Algierii. To już drugi taki transport. Pierwsza suwnica wypłynęła z Gdyni w listopadzie ubiegłego roku.
Port Gdańsk 4. portem na Bałtyku. Padł kolejny historyczny rekord – w ubiegłym roku przeładowano tam ponad 49 mln t towarów, co oznacza wzrost o 20,7% i najwyższą dynamikę na polskim wybrzeżu. Ostateczny wynik jest o prawie 17% wyższy niż planowano.
Cyberbezpieczeństwo wyzwaniem 2019 r. dla branży morskiej. O tym, jak bezpiecznie prowadzić biznes i skutecznie minimalizować ryzyko ataków hakerskich za pomocą m.in. nowoczesnych technologii rozmawiali uczestnicy II Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, które odbyło się w Gdyni. W wydarzeniu wzięło udział ok. 140 osób ze świata biznesu, nauki i administracji.