Żeglugę, a tym samym przemysł stoczniowy, czekają w najbliższych latach nie lada wyzwania związane z dekarbonizacją. Inicjatyw nie brakuje, a jedną z tych, które znalazły się w centrum dyskursu, są nisko- i zeroemisyjne napędy statkowe i takież paliwa. Tego typu rozwiązaniom poświęcone były konferencje z cyklu Marine Green Propulsion Solutions, które w połowie marca odbyły się najpierw w Szczecinie, a następnie w Gdańsku.
W ostatni piątek lutego w Sopocie odbyła się ekspercka konferencja Ukierunkowany połów danych, podczas której podsumowano wyniki projektu Platforma transferu wiedzy FindFISH.
W pierwszej połowie 2022 roku, na zlecenie Energomontażu–Północ Gdynia S.A., firma Muehlhan Polska Sp. z o.o. wykonała prace polegające na przygotowaniu powierzchni i aplikacji powłok malarskich na konstrukcjach stalowych przeznaczonych dla jednej z bałtyckich morskich farm wiatrowych.
W Porcie Gdynia zakończyły się dwutygodniowe ćwiczenia, mające na celu sprawdzenie mechanizmów zarządzania kryzysowego oraz podnoszenie poziomu wyszkolenia zespołów pies-przewodnik różnych służb.
Rozpoczęcie budowy nowego terminala, Baltic Hub 3, zaplanowano na drugą połowę 2022, a jego uruchomienie - w połowie 2024 roku. Dzięki inwestycji wartej 2 mld zł (około 450 mln euro), DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie.
24 czerwca w Gdyni zakończyła się operacja wodowania dużej jednostki rybackiej dla armatora Kristian Martin Rasmussen & family z Wysp Owczych. Portem macierzystym jednostki będzie Klaksvík. Gotowy statek zostanie przekazany klientowi w styczniu 2022.
W drugiej połowie marca TSL Silesia przyjęła do obsługi spedycyjnej oraz celnej ostatni w tym kwartale tankowiec z olejem napędowym przeznaczonym dla jednego z kluczowych odbiorców w Polsce. Łącznie, od początku roku, TSL obsłużyła około 100 000 t paliwa, które zostało dostarczone drogą morską do polskiego portu.
Dzisiaj (9 października) do gdańskiego portu wpłynęło siedem okrętów stałego Zespołu Sił Przeciwminowych NATO (SNMCM G1). Jednostki zacumowały w pobliżu nabrzeża Westerplatte.
W połowie września, przy nabrzeżu Nabrzeżu Szczecińskim w gdańskim porcie odbył się rozładunek prawie 400 sztuk różnego rodzaju amerykańskiego sprzętu wojskowego. Operację nadzorowała grupa BLG Logistics.
W poniedziałek 31 sierpnia, w Porcie Północnym rozpoczął się rozładunek 113 tys. ton rudy żelaza. Minerał przypłynął do Gdańska z kanadyjskiego portu w Quebecu.
Kolejne wodowanie w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni. Zwodowana jednostka to statek rybacki dla duńskiego armatora Astrid Fiske AB.
Brzozowy Kąt, wieś na Podlasiu. Grzebiąc na strychu, mały Zygmunt znajduje w kufrach egzemplarze miesięcznika „Morze”. Postępując według instrukcji, składa statki z papieru. Nieco później udoskonala projekty konstruując statki ze świńskiego koryta a następnie budując z kolegą drewniany kajak. Dziś, nie ma na świecie człowieka, który zaprojektował więcej żaglowców niż on, ale Zygmunt Choreń ani myśli przejść na emeryturę. Na desce kreślarskiej jego biura powstał właśnie godny następca legendarnej Pogorii.
W czwartek, 30 kwietnia, w gdańskim porcie odbył się załadunek nietypowej drobnicy. Były to trzy luksusowe jachty zbudowane w polskiej stoczni Galeon. Niezwykle sprawna operacja została przeprowadzona przez Sevenstar Yacht Transport z Grupy Spliethoff.
Mimo epidemii koronawirusa, intensywne prace w stoczni remontowej Baltic Engineering odbywają się bez zakłóceń. W czwartek (23.04), odbyło się wydokowanie statku badawczego r/v Baltica należącego do Morskiego Instytutu Rybackiego. W ramach remontu, na jednostce wykonano pełen zakres konserwacji.
Z inicjatywy Marka Gróbarczyka - ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Port Gdynia i Port Gdańsk łączą siły w walce z koronawirusem. Rozpoczęta przez Port Gdynia akcja: „dzielmy się dobrem” rozwija się o kolejną, istotną z punktu widzenia przeciwdziałania narastającej fali zachorowań w Polsce, inicjatywę zakupu 4 szt. analizatorów do diagnostyki zakażeń SARS-CoV-2, stanowiących wyposażenie laboratoriów.
Pracownicy portów i cała branża logistyczna do cisi bohaterowie walki z COVID-19. DCT Gdańsk dziękuje swojemu zespołowi i wszystkim innym #logisticsheroes. Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu, w którym prezes DCT Gdańsk Cameron Thorpe podkreśla ogromną rolę portów, szczególnie w czasach dzisiejszego kryzysu COVID-19.
W gdańskiej stoczni Safe, w dwuetapowej operacji rozpoczętej w środę, 18 marca, zwodowano statek rybacki dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Jednostka o numerze budowy NB001 będzie teraz wyposażana pod klucz i przygotowywana do prób morskich.
SAFE Co. Ltd. sp. z o. o. istnieje od 1995 roku. Stocznia działa aktywnie i ekspansywnie zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (posiada przedstawicielstwa we Francji i Niemczech). Jest spółką całkowicie prywatną, stworzoną przez specjalistów, którzy z sukcesem przeprowadzili wiele różnych projektów w dziedzinie budowy statków i przemyśle offshore, a także w budowie konstrukcji stalowych mostów, w konstrukcjach dla przemysłu chemicznego, petrochemicznego oraz instalacji w elektrowniach. Ostatni rok, stocznia zaczęła z pełnym portfelem zamówień. Prezentujemy najważniejsze projekty, które w 2019 r. dołączyły do jej portfolio.
3 stycznia w gdyńskim oddziale Stoczni Karstensen odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku rybackiego oznaczonego numerem stoczniowym #454. Była to pierwsza operacja otwierająca pełen portfel zamówień na rok 2020 a jednocześnie czwarta w historii zakładu istniejącego niespełna półtora roku.
9 grudnia tego roku w gdyńskim zakładzie produkcyjnym stoczni Karstenses zwodowano częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego Havskjer(M-400-A) o numerze budowy 451.
W czwartek, 21 listopada odbyło się VIII Seminarium Akademii Offshore. Przedstawiciele wszystkich operujących w Polsce inwestorów, sektora przemysłu i administracji rządowej wysłuchali prezentacji Benjamina Sykes'a, przewodniczącego Offshore Wind Industry Council i zastanawiali się, czy brytyjskie doświadczenia można przenieść na rynek polski.
31 października stocznie Safe w Gdańsku przekazała klientowi częściowo wyposażony, nowoczesny trawler rybacki typu twin-rigger o nazwie Turma Nova. To już trzecia jednostka z serii dla holenderskiej stoczni Damen Maskaant.
Dziś w stoczni Remontowa Shipbuilding zwodowano drugi wielozadaniowy statek dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/2. Jednostka o nazwie Planeta I zastąpi 35-letnią szczecińską Planetę.
W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się w czwartek uroczystość wodowania i chrztu niszczyciela min ORP "Albatros". Położono też stępkę bliźniaczej jednostki ORP "Mewa". Okręty budowane są na zamówienie MON dla polskiej Marynarki Wojennej.
Stocznia Karstensen Shipyard Poland, spółka zależna duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S, rozpoczęła działalność w Gdyni w czerwcu ubiegłego roku. Pierwszą zbudowaną tam jednostką był częściowo wyposażony statek rybacki Lunar Bow (NB 450). Na tym nie koniec, bo portfel zamówień gdyńskiego zakładu wypełniony jest co najmniej na kilka najbliższych lat. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy, jak powstają statki w Karstensen Shipyard Poland.
Umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną podpisano w piątek w Elblągu. Nową drogę wodną, łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, wybuduje za 992 mln zł polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix.
Mikroplastik w środowisku morskim, zatopiona amunicja, biologia morza czy prawne aspekty morskiego planowania przestrzennego. To tylko niektóre tematy poruszane podczas II Konferencji Naukowej Polskich Badaczy Morza, która w środę zakończyła się w Gdyni. Jej podstawowym celem była konsolidacja środowiska polskich badaczy mórz i oceanów reprezentujących wszystkie aspekty badań oceanograficznych.
Stocznia Marine Projects Ltd. zbudowała w Gdańsku częściowo wyposażony trawler m/v Cap Arkona. To nowatorska uniwersalna jednostka typu haczykowiec/trawler/poławiacz skorupiaków (longliner/trawler/potter) dla australijskiego armatora Austral Fisheries Pty Ltd. W poniedziałek odbyło się wodowanie jednostki.
Przebudowana na Morskie Centrum Produkcyjne platforma Petrobaltic opuściła Gdańsk. W piątek ok. 8:30 rozpoczęto holowanie jednostki z Gdańskiej Stoczni REMONTOWA w kierunku kotwicowiska nr 4 w Porcie Północnym. Tam zaczeka na odpowiednie warunki pogodowe, które umożliwią jej dalszy transport na złoże B8 na Morzu Bałtyckim. Morskie Centrum Produkcyjne przejmie wydobycie z pracującej na tym złożu platformy LOTOS PETROBALTIC.
Kolejny etap przebudowy platformy Petrobaltic zakończony. Jednostkę w Gdańskiej Stoczni REMONTOWA przekształcono w Morskie Centrum Produkcyjne. We wtorek zostało poświęcone, a już wkrótce opuści Gdańsk, by rozpocząć pracę na złożu B8 na Morzu Bałtyckim.
Maersk uruchomił nowy serwis AE19 statek-pociąg-statek z Dalekiego Wschodu do Gdańska. Jego inauguracja odbyła się w środę w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Dzięki wykorzystaniu interkontynentalnego pociągu czas tranzytu z Azji do Polski będzie dwukrotnie szybszy. Połączenie ma być uzupełnieniem dotychczasowych serwisów opartych tylko na produkcie oceanicznym.
Cisne Branco – brazylijska fregata żaglowa, od środy cumuje przy Nabrzeżu Pomorskim w Porcie Gdynia. To flagowy okręt Marynarki Wojennej Brazylii. Żaglowiec w czwartek został udostępniony zwiedzającym. Z naszą kamerą odwiedziliśmy tę niezwykłą jednostkę.
Lunar Bow w drodze do Danii. To pierwszy częściowo wyposażony statek rybacki zbudowany w Gdyni w Karstensen Shipyard Poland, spółce zależnej duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S. Trawler (NB 450) przejdzie teraz prace wykończeniowe. Do armatora trafić ma w styczniu 2020 r.
PGNiG uroczyście odebrało w piątek w gazoporcie w Świnoujściu pierwszy transport amerykańskiego LNG z kontraktu długoterminowego w ramach wieloletniej umowy z koncernem Cheniere. Polskie władze podkreślają, że LNG z USA to kolejny etap budowy polskiej suwerenności energetycznej.
DCT Gdańsk dynamicznie się rozwija. W poniedziałek z Chin do terminalu przypłynęły nowe suwnice RMG. Ich transport i montaż na terenie DCT Gdańsk wykonuje PZT – Portowy Zakład Techniczny. Nowoczesne urządzenia rozpoczną pracę jeszcze w tym roku.
Największy szczeciński operator portowy spółka Bulk Cargo Port Szczecin w I półroczu 2019 powtórzyła bardzo dobry, ubiegłoroczny wynik przeładunkowy przekraczając 2 200 000 ton.
Stocznia Safe rozpoczęła budowę w pełni wyposażonego statku rybackiego dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Uroczystość położenia stępki odbyła się we wtorek. Nowoczesna jednostka, która otrzyma imię MS Slettenberg, ma być gotowa w 2020 r. To już kolejny w pełni wyposażony statek na własne konto stoczni Safe.
Nowoczesny Jonge Johannes już na wodzie. Wodowanie częściowo wyposażonego trawlera rybackiego typu twin-rigger odbyło się w poniedziałek w gdańskiej stoczni Safe. Jednostka powstaje na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam dla holenderskiej firmy rybackiej Ekofish Group.
Transport ryb i owoców morza z farm morskich prosto do przetwórni – to zadanie nowej jednostki typu life fish carrier wyprodukowanej w CRIST S.A. W pełni wyposażona, druga w serii jednostka tego typu, została w niedzielę przekazana norweskiemu armatorowi – Arctic Group AS.
Nowoczesny publiczny terminal promowy w Porcie Gdynia coraz bliżej. Jak poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Krzysztof Tomczuk, kierownik kontraktu w Korporacji Budowlanej Doraco, która jest głównym wykonawcą projektu, obecnie kończą się prace rozbiórkowe, głównie w części lądowej. Inwestycja poprawi dostępność transportową do portu oraz umożliwi sprawną obsługę pasażerów i ładunków.
Nowa infrastruktura kolejowa w portach Trójmiasta uczyni z nich hub numer jeden na Bałtyku - powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości podpisania trzech umów, o wartości w sumie 3,2 mld zł brutto, dotyczących modernizacji, które poprawią kolejowy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni.
Jest z pewnością jednym z najbardziej nietypowych żaglowców, które gościły przy gdyńskich nabrzeżach – przy Nabrzeżu Pomorskim zacumował charakterystyczny, zielony Alexander von Humboldt II. Będzie można przyglądać mu się aż do niedzieli a w sobotę, 1 czerwca od 10:00 do 12:00 statek otworzy się dla zwiedzających.
Okręty NATO w Porcie Gdynia. Jednostki należące do Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (ang. SNMCMG-1) zacumowały w piątek przy Nabrzeżu Francuskim. W ramach wizyty roboczej okręty pozostaną w Gdyni do poniedziałku.
Polskie Forum Technologii Morskich aktywnie rozpoczyna działalność. W poniedziałek w Rewie odbyło się pierwsze spotkanie członków zrzeszonych w ramach tej organizacji utworzonej na rzecz rozwoju gospodarki morskiej. Obecnie PFTM stanowi 19 firm, w tym 5 stoczni budujących statki i obiekty pływające: CRIST, Safe oraz Marine Projects Ltd., a także Stal Complex i ALU International Shipyard.
Kolejne w tym roku wodowanie w gdańskiej stoczni Safe. We wtorek zwodowany został częściowo wyposażony nowoczesny trawler rybacki typu twin-rigger. Spes Nova, bo takie imię otrzyma jednostka, powstaje na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam. Do armatora – holenderskiej firmy rybackiej Ekofish Group – trafi w październiku tego roku.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia 5 kwietnia odbyła się informacyjna konferencja otwierająca dla projektu „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" (nr projektu POIS.03.02.00-00-0015/17), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie 2014-2020, w której uczestniczyli m.in. przedstawiciele armatorów, administracji krajowej i lokalnej oraz głównego wykonawcy - Korporacji Budowlanej DORACO sp. z o.o. Projekt obejmuje wybudowanie nowego publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą, umożliwiającą sprawną obsługę ładunków i pasażerów oraz poprawę dostępności transportowej portu.
W Porcie Gdynia trwa budowa publicznego terminalu promowego. Będzie nowoczesny, poprawi dostępność transportową do portu oraz umożliwi sprawną obsługę pasażerów i ładunków. W piątek w Gdyni odbyła się konferencja, której uczestnicy mogli m.in. szczegółowo poznać zakres planowanej inwestycji.
Uniwersytet Morski w Gdyni we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk organizuje konkurs grantowy dla studentów. Najlepsze projekty otrzymają finansowe wsparcie na realizację, a zwycięski zespół studentów 10 000 zł na wakacje.
Od ośmiu miesięcy w Porcie Gdańsk trwają prace nad rozbudową układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym. Generalnym Wykonawcą prac jest sopocka firma NDI, która mimo okresu zimowego osiągnęła już ponad 35% zaawansowania prac. Dziś na jednym z czterech wiaduktów drogowych zawisła symboliczna „wiecha”.
Budowa wielozadaniowych statków dla urzędów morskich w Szczecinie i w Gdyni w toku. W czwartek w stoczni Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę drugiej jednostki z serii – B 618/2. Oba statki mają zostać przekazane w połowie 2020 r.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna od kilku lat skutecznie łączy naukę z biznesem, także z branżą morską. W ubiegłym miesiącu podpisane zostało porozumienie ze Szkołami Okrętowymi i Ogólnokształcącymi Conradinum, którego celem będzie m.in. dopasowanie profilów kształcenia do potrzeb inwestorów związanych z gospodarką morską. O barierach, jakie trzeba przełamywać w szkolnictwie zawodowym i zmianach na Wyspie Ostrów, gdzie powstaje m.in. Stoczniowe Centrum Kształcenia Zawodowego, rozmawiamy z Przemysławem Sztanderą, prezesem Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
23 mln 492 tys. t przeładowanych towarów – z takim historycznym wynikiem zamknął 2018 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Oznacza to 10% wzrost w stosunku do 2017 roku. I na tym nie koniec. ZMPG zapowiada w najbliższych latach miliardowe inwestycje, dzięki którym wyniki gdyńskiego portu mają być jeszcze lepsze. To m.in. budowa publicznego terminalu promowego i pogłębienie akwenu portowego.
Pierwsze w tym roku wodowanie w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta. W piątek z pochylni B3 na wodę zjechał częściowo wyposażony trawler Cetus. Finalnym odbiorcą jednostki będzie Cetus A.S. – norweska firma zajmująca się połowami ryb.
Urząd Morski w Gdyni ma nowy statek. To katamaran Konstelacja przeznaczony m.in. do wykonywania pomiarów hydrograficznych. Nowoczesna jednostka przypłynęła do Gdyni w minioną sobotę. Można ją zobaczyć przy Nabrzeżu Prezydenta w pobliżu Skweru Kościuszki.
Pełen portfel zamówień w Safe. Gdańska stocznia buduje obecnie sześć statków jednocześnie. Pierwsza jednostka, częściowo wyposażony holownik Multicat 3515, została już ukończona. W czwartek wypłynęła z Gdańska do Holandii.
Cyberbezpieczeństwo wyzwaniem 2019 r. dla branży morskiej. O tym, jak bezpiecznie prowadzić biznes i skutecznie minimalizować ryzyko ataków hakerskich za pomocą m.in. nowoczesnych technologii rozmawiali uczestnicy II Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, które odbyło się w Gdyni. W wydarzeniu wzięło udział ok. 140 osób ze świata biznesu, nauki i administracji.
Jest nowoczesna, szybka i już za kilka dni na stałe rozpocznie pracę w Porcie Gdynia. Mowa o Kontrolerze-22 – nowej jednostce Urzędu Morskiego w Gdyni, która 5 grudnia przypłynęła do Polski ze stoczni w Finlandii. Z naszą kamerą zwiedziliśmy pokład statku. Robi wrażenie.
Masowiec Gardno Polskiej Żeglugi Morskiej już ochrzczony. Uroczystość odbyła się w środę w Morskim Porcie Police. Matką chrzestną jednostki została Elżbieta Majchrowicz, długoletnia pracownica PŻM.
Co z Morską Stocznią Remontową Gryfia? Jak przebiegają prace przy budowie promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, kiedy rusza przekop Mierzei Wiślanej i co będzie największym sukcesem MGMiŻŚ? M.in. na te pytania w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl odpowiedział Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W środę w Warszawie podsumował on 3-letnią działalność tego ministerstwa.
Rok 2019 przełomowy dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Podczas Konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej „Rynek Energetyki Wiatrowej w Polsce”, która w czwartek zakończyła się w Serocku, wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski zapowiedział, że resort energii pracuje obecnie nad projektem ustawy o morskiej energetyce wiatrowej. Ma on być gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku i umożliwić po 2020 r. budowę polskich morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim.
Stocznia CRIST przekazała Norwegom największy na świecie prom hybrydowy. Częściowo wyposażona jednostka pasażersko-samochodowa opuściła Gdynię w środę wieczorem. Color Hybrid – taką nazwę otrzyma prom, wejdzie do eksploatacji latem przyszłego roku. To jeden z największych statków, jakie w ostatnich latach powstały w polskich stoczniach.
Skok w XXI wiek, jeżeli chodzi o jednostki, a co za tym idzie, wykonywanie naszych statutowych obowiązków – powiedział o wielozadaniowych statkach dla urzędów morskich Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. W poniedziałek w Gdańsku w stoczni Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę pierwszej wielozadaniowej jednostki B 618 przeznaczonej dla Urzędu Morskiego w Szczecinie. Podpisany w marcu kontrakt zakłada budowę dwóch takich statków – drugi trafi do Urzędu Morskiego w Gdyni.
Szóste w tym roku wodowanie w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku. W piątek z pochylni B-3 na wodę zjechał częściowo wyposażony trawler Scombrus. Trafi do francuskiej spółki zajmującej się połowami ryb.
Przed nami jeszcze trochę pracy. Ten rok 2019, ale chciałbym, żeby to była połowa roku 2019, wykorzystamy jeszcze na prace parlamentarne, myślę o specustawie offshorowej – powiedział Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP. Przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej był obecny w środę w Gdyni na konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies 2018. Ustawa offshorowa ma zagwarantować maksymalnie duży tzw. local content, czyli udział polskich firm w łańcuchu dostaw dla polskich morskich farm wiatrowych.
Stocznia Safe z Gdańska przekazała Norwegom kolejny statek rybacki. To częściowo wyposażony sejner TBN Trondskjær wykonany na zamówienie stoczni Stadyard AS, która dokończy jego budowę. Jednostka trafi do właściciela w marcu przyszłego roku.
H-11 Bolko już na wodzie. Uroczystość chrztu i wodowania pierwszego z sześciu holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP odbyła się w poniedziałek w Gdańsku. Nowoczesne jednostki powstają w stoczni Remontowa Shipbuilding.
Strand Senior w drodze do Danii. Częściowo wyposażony trawler opuścił stocznię Remontowa Shipbuildnig w czwartek. Statek będzie służył do połowu ryb dennych za pomocą włoków dennych i pelagicznych ciągnionych za statkiem.
Le Marité w Gdyni. Ten prawie 100-letni zabytkowy żaglowiec można bezpłatnie zwiedzać jeszcze do czwartku. Cumująca przy Nabrzeżu Pomorskim jednostka przypłynęła do Polski z niezwykłą misją. Byliśmy na pokładzie.
Kolejne w tym roku wodowanie w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta. Tym razem w piątek z pochylni B-1 zjechał na wodę częściowo wyposażony trawler rybacki RAV. Nazwa ta po norwesku oznacza bursztyn. Statek powstaje dla norweskiego armatora – zajmującej się połowami ryb spółki Peter Hepso Rederi.
Oceanograf, nowoczesny statek naukowo-badawczy Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego, w eksploatacji. Chociaż naukowcy wciąż sprawdzają możliwości jednostki, prowadzone są już na niej badania środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Z naszą kamerą spędziliśmy dzień na pokładzie tego nowoczesnego katamaranu. Robi wrażenie.
Ocean Star ochrzczony. Ceremonia nadania imienia nowej jednostce zbudowanej w Stoczni Remontowej Nauta odbyła się w piątek w Gdyni. W pełni wyposażony trawler powstał na zamówienie szkockiego armatora Mewstead (Fraserburgh) LLP. Jest najbardziej efektywną jednostką w swojej klasie na świecie.
Nawet 4,4 mld złotych mogą wynieść przychody Skarbu Państwa z opłat celno-skarbowych z 2 mln TEU w Porcie Zewnętrznym w Gdyni. Rozpoczęło się opracowywanie dokumentacji środowiskowej dla tej inwestycji. Umowę podpisano z Uniwersytetem Gdańskim we wtorek w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.
Największe szczecińskie przedsiębiorstwo przeładunkowo-logistyczne Bulk Cargo-Port Szczecin przeprowadza zakrojony na szeroką skalę program inwestycyjny. Jedna z ostatnich rodzimych firm ze 100-procentowym polskim kapitałem walczy o rynek, stawiając na elastyczność i uniwersalność.
W ciągu 18 miesięcy powstanie studium wykonalności zagospodarowania żeglugowego Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Tydzień temu położyli stępkę, już budują kadłub. W stoczni ALKOR w Gdańsku powstaje longliner na zamówienie islandzkiego armatora. Podpatrzyliśmy, jak przebiegają prace.
List intencyjny w sprawie przekazania Stoczni Szczecińskiej i Stoczni Remontowej „Gryfia” pod nadzór MGMiŻŚ podpisano w piątek podczas otwarcia 6. Międzynarodowego Kongresu Morskiego.
Trwa budowa kolejnego arktycznego wycieczkowca dla Norwegów. Częściowo wyposażone bloki dostarczył Montex Shipyard z Gdańska. W sobotę wyruszyły do Norwegii.
Zasoby ryby w Zatoce Gdańskiej z roku na rok się kurczą i są potrzebne nowe, radykalniejsze metody ochronne – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w MGMiŻŚ. Zapewnił, że ministerstwo w porozumieniu z rybakami, chce wyjaśnić ten problem.
Łącznie około 1 000 młodych osób weźmie udział w rejsie dookoła świata na pokładzie Daru Młodzieży. Polska fregata w Rejs Niepodległości wypłynęła z Gdyni w niedzielę. Odwiedzi 22 porty w 18 państwach świata.
1 010 i pierwsze w tym roku wodowanie w stoczni Remontowa Shipbuilding. Tym razem był to statek rybacki dla norweskiego armatora. Uroczystość widowiskowego wodowania bocznego odbyła się we wtorek.
Rozmawiamy z wieloma klientami i perspektywy są całkiem dobre, tak jak są dobre dla całego segmentu morskiej energetyki wiatrowej – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Andrzej Czech, prezes ST3 Offshore. Podkreślił, że szczecińska ST3 Offshore to najnowsza i najnowocześniejsza tego typu fabryka w Europie. Obecnie trwa tam realizacja głównego kontraktu dla duńskiego koncernu energetycznego Ørsted. Olbrzymie fundamenty kratownicowe trafią na morską farmę wiatrową Borkum Riffgrund 2 zlokalizowaną na Morzu Północnym.
13. statek dla Islandii przebudowywany w stoczni ALKOR w Gdańsku. Tym razem to jednostka do połowu ryb o imieniu Sighvatur GK 57. Postęp prac we wtorek oceniali m.in. Kristján Þór Júlíusson, minister rybołówstwa i akwakultury Republiki Islandii, wraz z delegacją.
Drugie w tym roku wodowanie w SR Nauta. Tym razem był to taklowiec SEIR dla norweskiego armatora. Uroczystość odbyła się w piątek w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta w Gdańsku.
Do 2020 r. Port Gdynia wyda na inwestycje ponad miliard złotych, z czego około 345 mln jeszcze w tym roku – poinformował dziennikarzy w poniedziałek podczas konferencji wynikowej Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Podkreślił, że celem planowanych przedsięwzięć jest wzmocnienie pozycji portu. A ten wkrótce zmieni się nie do poznania.
Brakowało nam dosłownie 3 może 5 minut – powiedział dziennikarzom we wtorek Adam Wojciechowski, armator jednostki Knudel, po nieudanej próbie jej podniesienia z dna gdyńskiej mariny. Jacht próbowano postawić na wodzie za pomocą dwóch specjalnych poduszek powietrznych o wyporności 20 t każda. Operacja ta nie powiodła się i Knudel runął do wody.
Pierwsze w tym roku wodowanie w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku. Tym razem był to częściowo wyposażony trawler pelagiczny SERENE, który trafi do odbiorcy z Szetlandów. Uroczystość odbyła się w czwartek.
W Stoczni Remontowej Nauta na statkach PŻM zainstalowane zostaną nowatorskie systemy uzdatniania wód balastowych. Jak już informowaliśmy, jako pierwszy wyposażony zostanie w nie masowiec Karpaty. Statek w poniedziałek wieczorem zacumował przy Nabrzeżu XXX-lecia w Gdyni.
Marynarka Wojenna w przyszłym roku z nowym holownikiem. We wtorek w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę pierwszej z serii sześciu nowoczesnych jednostek B 860 dla MW. Wartość podpisanego w ubiegłym roku kontraktu to 283,4 mln zł brutto.
W belgijskim porcie w Antwerpii, 15 stycznia, odbyła się symboliczna uroczystość chrztu statku Szare Szeregi należącego do Polskiej Żeglugi Morskiej. Symboliczna między innymi dlatego, że jeszcze rok temu statek ten został porzucony przez poprzedni zarząd i wszystko wskazywało na to, że nigdy nie trafi do floty znajdującego się nad przepaścią PŻM.
Przebudowa islandzkiego statku do połowu ryb nabiera tempa. W gdańskiej stoczni ALKOR jednostka została już m.in. przedłużona, a teraz przechodzi gruntowny remont wnętrza. Z naszą kamerą sprawdziliśmy, jak przebiegają prace.
Budowa farm wiatrowych ma bardzo duże znaczenie dla naszego kraju – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Andrzej Czech, prezes ST3 Offshore. Jak podkreślił, 22,5 tys. km2 powierzchni, wyłącznej strefy ekonomicznej w Polsce, stwarza potencjał energetyczny na poziomie 7,5 GW. Dodatkowo bardzo korzystne warunki wietrzne oraz płytkie wody Bałtyku znacznie zmniejszają koszty inwestycji w morskie farmy wiatrowe.
Zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych oraz częstotliwości przewozu towarów do portów w Gdańsku i w Gdyni zapowiedział w środę w Gdańsku podczas konferencji prasowej Damian Makowski, dyrektor projektu PKP PLK SA. Realizację inwestycji o wartości ok. 1, 4 mld zł umożliwić mają środki pozyskane z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF), które w 84 % pokryją ich koszty. Zakończenie prac zaplanowano w 2020 r.
Polska musi być silna na Bałtyku – powiedział minister obrony narodowej Antoni Macierewicz podczas uroczystości wprowadzenia do służby niszczyciela min ORP Kormoran II, która odbyła się we wtorek. Zorganizowano ją w 99. rocznicę odtworzenia polskiej Marynarki Wojennej. Zdaniem szefa MON, MW była „przez wiele lat, z różnych powodów, zaniedbana”.
Stocznia Remontowa Shipbuilding rozpoczęła budowę holowników dla Marynarki Wojennej. Uroczystość palenia blach jednostki B 860/1, pierwszej z sześciu, odbyła się w czwartek w Gdańsku. Pierwszy holownik ma być gotowy pod koniec pierwszego kwartału 2019 r.
W Porcie Gdańsk powstanie pierwszy w Polsce terminal cukrowy. Umowę w tej sprawie w środę podpisali przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz Krajowej Spółki Cukrowej. Budowa ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. Koszt inwestycji to ponad 80 milionów złotych.
Kolejna nietypowa przebudowa w stoczni ALKOR w Gdańsku. Tym razem gruntowny remont przechodzi islandzki statek do połowu ryb m/v Saevik GK 257. Jednostka została m.in. przedłużona o ponad 5 metrów.
Kolejny projekt Energomontażu-Północ Gdynia nabiera tempa. Tym razem spółka na zlecenie szczecińskiej firmy ST3 Offshore wykonuje 13 elementów wież wiatrowych na morską farmę wiatrową Borkum Riffgrund 2, należącą do Dong Energy. W poniedziałek odbył się załadunek pierwszych dwóch konstrukcji.
Nowoczesny, wygodny i nietypowy. W stoczni ALKOR w Gdańsku trwa przebudowa specjalistycznej jednostki do połowu ryb dla islandzkiego armatora Stormur Seafood ehf. Statek został już m.in. wydłużony oraz podniesiono jego pokłady.
Utrzymujemy pozycję portu uniwersalnego – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W najbliższych latach oba porty czeka wiele inwestycji. To m.in. budowa nowych nabrzeży, terminal kontenerowy, lepsze połączenia z drogami śródlądowymi czy obecnie realizowane pogłębienie toru wodnego.
Themis i Ocean Star już na wodzie. W piątek w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku z pochylni B1 zwodowano dwa statki rybackie. To dopiero druga taka operacja w ponad 40-letniej historii tej pochylni. Podwójne wodowanie w Naucie ostatni raz miało miejsce w lipcu ubiegłego roku.
Nowy projekt stoczni ALKOR. Tym razem odnawia ona statek rybacki dla islandzkiego armatora. Hamar, bo o nim mowa, to trzecia z kolei jednostka, która obecnie jest przebudowywana i remontowana na terenie tej stoczni w Gdańsku.
Mein Schiff 6 znów w Gdyni. Ten luksusowy i ekologiczny wycieczkowiec zacumował przy Nabrzeżu Francuskim we wtorek. Chrzest jednostki odbył się zaledwie trzy tygodnie temu w Hamburgu, a gdynianie i turyści mogli ją zobaczyć już po raz drugi.
Trzeci moduł platformy Johan Sverdrup, wykonany przez Energomontaż Północ Gdynia, gotowy. Typowo mieszkalna część tego projektu w sobotę została nasunięta na statek i popłynęła do Norwegii. Konstrukcja waży aż 1 000 t.
Trzecie w tym roku wodowanie w Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku. Tym razem był to częściowo wyposażony trawler dla Karstensens Skibsvaerft AS. Uroczystość odbyła się w piątek. To już dziesiąta jednostka, która powstała w Zakładzie Nowych Budów SR Nauta dla tego duńskiego odbiorcy.
Ma około 40 m długości i waży prawie 90 t. To zwodzone przęsło – najważniejszy element kładki na Wyspę Ołowiankę w Gdańsku. Jego montaż rozpoczął się w poniedziałek. Przeprawa, która skomunikuje Ołowiankę z Głównym Miastem, ma zostać otwarta w połowie czerwca.
Nietypowa przebudowa w stoczni ALKOR w Gdańsku trwa. Po montażu środkowej części kadłuba i podniesieniu pokładów, rozbudowywana dla islandzkiego armatora Stormur Seafood ehf jednostka będzie teraz wyposażana i malowana. Prace mają zakończyć się jeszcze w tym roku.
Polska staje się krajem coraz bardziej innowacyjnym, a myśl techniczna jest bardzo zaawansowana – powiedział w środę w Gdyni Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju i finansów, podczas wizyty w Vistal Offshore należącej do Grupy Vistal. Spotkanie związane było z rozpoczęciem przez spółkę projektu Tana Bru, czyli budowy mostu w Norwegii w pobliżu przylądka Nordkapp.
Pierwsze w tym roku wodowanie w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku. Tym razem był to częściowo wyposażony trawler rybacki m/v VOYAGER – jedna z najsilniejszych na świecie jednostek tej klasy. Statek będzie łowił ryby na Północnym Atlantyku.
Pod koniec ubiegłego roku PKN Orlen sfinalizował zakup 1 mln baryłek ropy naftowej typu Iranian Light. Jest to pierwszy zakup irańskiej ropy przez koncern z Płocka. Wczoraj w godzianch wieczornych ładunek dotarł do gdańskiego Naftoportu w zbiornikach tankowca Vilamoura.
Zaledwie pół roku trwała budowa nowoczesnego sejnera dla duńskiego klienta Karstensens Skibsvaerft A/S. Statek o nazwie GRATEFUL został zwodowany z Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdańsku. Dla stoczni było to czwarte wodowanie w tym roku.
Polski Rejestr Statków jest niezależną instytucją rzeczoznawczą rozpoznawalną w najdalszych rejonach świata. Jest członkiem IACS i organizacją uznaną przez Unię Europejską. Jubileusz jest znakomitą okazją by przypomnieć najważniejsze fakty z jej historii.
Kings Cross ma 78 m długości i ponad 15 m szerokości, wysokość do pokładu głównego jednostki wynosi 6,5 m. Jest to nowoczesny statek trałowy, który będzie łowił ryby siecią przyciąganą do burty. Do przechowywania ryb na jednostkach tego typu instalowane są stalowe zbiorniki z wodą morską. Elektroniczne urządzenia, takie jak szperacze i echosondy, które lokalizują ławice, oceniają ich wielkość i ustalają optymalną trasę zarzucania sieci, pozwolą zwiększyć efektywność poszukiwania ryb.
W terminalu DCT Gdańsk zakończono wbijanie ściany szczelnej budowanego od stycznia 2015 r. nabrzeża T2. Oznacza to zamknięcie części morskiej prac i rozpoczęcie prac budowlanych na naziemnej części nabrzeża. W między czasie położono instalacje elektryczne, wodne i sanitarne, trwa także przygotowywanie podłoża pod szyny dźwigów nabrzeżowych.
28 września podczas oficjalnej uroczystości z udziałem Marszałka Województwa oraz przedstawicieli samorządu lokalnego podsumowano inwestycję budowy mostu Brdowskiego, zrealizowaną przez spółkę celową Mars Most Brdowski.
3 lipca w Zakładzie Stoczni Remontowej Nauta zostały zwodowane dwa częściowo wyposażone sejnery do połowu ryb. Obie jednostki spłynęły na wodę z pochylni B1, tym samym po raz pierwszy w historii pochylni został wykorzystany system umożliwiający podwójne wodowanie.
W piątek, 16 stycznia w stoczni Remontowa Shipbuilding. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding odbyło się uroczyste rozpoczęcie cięcia pierwszych blach do budowy nowoczesnego, pasażersko – samochodowego promu zamówionego przez Kanadyjskiego Armatora - największego przewoźnika promowego w Ameryce Północnej i drugiego największego na świecie.
W czwartek, 15 stycznia w Stoczni Nauta odbyła się ceremonia położenia stępki oraz umieszczenie szczęśliwych monet pod sejner rybacki, który stocznia buduje na zamówienie firmy Fitjar Mekaniske Verksted AS. Jest to szósta jednostka rybacka, która powstaje w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta. Statek trafi do zamawiającego w czerwcu 2015 r.
Po trwających prawie miesiąc testach i ostatnich przygotowaniach, w piątek oficjalnie powitano nowe suwnice nabrzeżowe Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. W uroczystości udział wzięli między innymi Dorota Pyć, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju oraz Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
W związku z dynamicznym rozwojem Gdański Terminal Masowy rozbudował swoją bazę magazynową o kolejne 5 zbiorników o pojemności 3500 ton każdy. Wykonawcą zbiorników wraz z kompleksowym wyposażeniem jest firma Buttimer Polska.
1 września w Stoczni Crist w Gdyni odbyło się uroczyste przekazanie jednostki B69/2 Artic Fjell norweskiemu armatorowi Artic Shipping.
Zakończyły się prace budowlane w historycznym Dworcu Morskim, który po 70 latach znów cieszy oczy gdynian swoją harmonijną bryłą. Ten najbardziej reprezentacyjny budynek Gdyni, który w latach 30. był symbolem państwa zasługującego na swoją obecność nad Bałtykiem, został nie tylko odrestaurowany, ale i zmodernizowany na potrzeby nowoczesnej, wielofunkcyjnej instytucji kultury. Już za moment ruszy ostatni etap projektu, czyli realizacja wystawy stałej. W pierwszej połowie 2015 roku pod znaczącym adresem – Gdynia, Polska 1 – otworzy się jedyne w kraju Muzeum Emigracji.
W środę, 13 sierpnia przy nabrzeżu gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuildning odbyła się uroczystość chrztu nowoczesnego statku badawczo-szkoleniowego BAYAGBONA. Jednostkę ochrzciła Pani Dr Patience Jonathan, żona prezydenta Nigerii. Prestiżowy projekt kompleksowej budowy jednostki zrealizowały spółki Navimor International oraz Stocznia Wisła. Konkurując o pozyskanie kontraktu polskie firmy pokonały konkurentów z Azji i innych krajów europejskich.
3 sierpnia 2014 roku holownik Amon szczecińskiego ZUŻ wyholował z portu w Gdyni zbudowany przez stocznię Nauta SA częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego Torbas.
W niedzielę 13 kwietnia Gdańsk opuściła Safe Scandinavia, hotelowo-warsztatowa platforma półzanurzalna. Platforma przypłynęła 23 listopada 2013 roku na remont i modernizację do Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.
W gdańskim Porcie Północnym w obecności premiera, ministra skarbu, i przedstawicieli władz lokalnych wmurowany został kamień węgielny pod budowę terminala naftowego przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń". Prace budowlane trwają w tym miejscu już od miesiąca.
Statek typu PSV do obsługi platform wiertniczych zbudowany został w Stoczni Remontowej Nauta na zamówienie Hellesøy Verft AS. Jest to pierwszy po latach przerwy wykonany przez Nautę kontrakt na budowę nowej jednostki i jednocześnie pierwszy statek zbudowany na przejętych terenach po Stoczni Gdańsk. Zawarte umowy i prowadzone negocjacje świadczą o tym, że rozpoczyna się nowy etap w historii Stoczni i że na historycznych terenach Stoczni Gdańskiej znowu będą budowane statki.
Finansowanie z środków unijnych wizjonerskiego projektu transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T stanowi realną szansę na wielomilionowe inwestycje w polskich portach - to jedna z najważniejszych tez drugiego dnia konferencji Transport Week.
Do Polski dotarła dziś nowo zakupiona platforma spółki LOTOS Petrobaltic. Spółka jako jedyna prowadzi poszukiwania i wydobycie węglowodorów w polskiej strefie Morza Bałtyckiego. W finansowaniu zakupu jednostki uczestniczyła Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. we współpracy z Nordea Bank Polska S.A.
Historyczne żurawie Stoczni Gdańskiej znów pracują. Na obszarze wydzierżawionym od spółki Synergia99, w oparciu o infrastrukturę dawnego wydziału K3, Nauta buduje specjalistyczne jednostki dla zagranicznych armatorów. Działalność stoczni na nowych terenach produkcyjnych pierwotnie należących do Stoczni Gdańsk jest przykładem sprawnej realizacji polityki dywersyfikacji źródeł dochodu obranej przez Nautę w czerwcu 2012r.
27 stycznia 2014r. o godzinie 11.00 w siedzibie ZMPG miała miejsce uroczystość zawarcia umowy między Zarządem Portu a Stocznią Marynarki Wojennej. Umowa ma przełomowy charakter, ponieważ stanowi istotny element działań niwelujących ograniczenia nawigacyjne w Porcie Gdynia i tworzy nowe szanse rozwoju dla portu i polskiej gospodarki.
W czwartek 6 listopada 2013r. do gdyńskiego portu wpłynął holenderski statek MV „Happy Dynamic". Wizyta statku jest drugą z czterech zaplanowanych, wynikających ze zlecenia Armatororowi BigLift Shipping BV Amsterdam transportu łącznie dwudziestu suwnic typu ASC (Automatic Stacking Cranes) produkcji Konecranes. Pierwszych 5 suwnic zostało załadowanych oraz przetransportowanych pod koniec września, kolejne 2 wizyty statku zaplanowane zostały już na rok 2014 (prawdopodobnie w lutym i/lub marcu).
We wtorek, 29 października, w Gdyni odbyły się uroczyste obchody 40 rocznicy powstania Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (SNMCMG1), najdłużej funkcjonującej grupy okrętów Sojuszu.
Aktywiści z Greenpeace Polska przeprowadzili we wtorek spektakularną akcję na morzu. 3 Mm na północ od Kołobrzegu, z pokładu swojego 30-metrowego jachtu Beluga ekolodzy wrzucili do wody potężne głazy. Każdy ważył od 500 kg do 1 tony. Zalegające teraz na dnie morskim kamienie mają uniemożliwić trałowanie sieci w strefie przybrzeżnej.
9 maja 2013 roku odbyła się ceremonia położenia stępki pod budowę nowego statku naukowo-badawczego Uniwersytetu Gdańskiego -- „Oceanograf". Nowo budowana przez stocznię S.R. NAUTA, pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., jednostka dla Uniwersytetu Gdańskiego to specjalistyczny statek naukowo-badawczy do interdyscyplinarnych badań morza oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych dla studentów Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego.
We wczesnych godzinach porannych do gdyńskiego portu wpłynął 290 metrowy prom pasażerski Costa Pacifica, inaugurując tym samym sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia.
Warszawa (11 kwietnia 2013r.) - Negocjacje w sprawie reformy Wspólnej Polityki Rybołówstwa Unii Europejskiej (WPRyb) wchodzą w ostatnią, decydującą fazę. W związku z tym ponad 200 organizacji wzywa ministrów odpowiedzialnych za rybołówstwo w Unii Europejskiej, aby opowiedzieli się za zlikwidowaniem problemu przełowienia i szybkim odbudowaniem zasobów ryb.
170-metrowy prom spłynął z pochylni w Stoczni Gdańsk. Wydarzenie przyciągnęło wielu zainteresowanych. Kolejne wodowanie w drugiej połowie 2013r.
23 stycznia 2013 roku to istotna data w historii Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Z jednej strony otwarcie ważnej inwestycji -- odnowionego budynku biurowego G330 zwanego wśród stoczniowców „akwarium", z drugiej -- obchody 15 rocznicy istnienia PSSE.
Calmax to amerykańska manufaktura znana na świecie ze swoich wysokiej klasy wyrobów precyzyjnych.
Zwodowano gazowiec Syn Antares w Stoczni Gdańskiej. Pomarańczową sylwetkę statku stojącego na pochylni SG zna chyba każdy mieszkaniec miasta, bo chcąc nie chcąc stała się elementem gdańskiego krajobrazu.