• <

Wodowanie pierwszego statku w Stoczni Nauta w Gdańsku - pokazowy film GospodarkaMorska.TV z lotu ptaka

Dodano: 14.03.2014
Statek typu PSV do obsługi platform wiertniczych zbudowany został w Stoczni Remontowej Nauta na zamówienie Hellesøy Verft AS. Jest to pierwszy po latach przerwy wykonany przez Nautę kontrakt na budowę nowej jednostki i jednocześnie pierwszy statek zbudowany na przejętych terenach po Stoczni Gdańsk. Zawarte umowy i prowadzone negocjacje świadczą o tym, że rozpoczyna się nowy etap w historii Stoczni i że na historycznych terenach Stoczni Gdańskiej znowu będą budowane statki.

- Szczególnie dobrze oceniam jakość wykonanych prac, wyrażam także uznanie dla manadżera projektu - komentował obecny na wodowaniu Oystein Hellesoy, dyrektor zarządzający Hellesoy Verft. Podziękował on także wszystkim pracownikom Nauty za to, że wykonali „kawał dobrej roboty". - Tydzień zajmie nam przepłynięcie do Norwegii, gdzie będziemy następnie prowadzić prace wykończeniowe. Jednostka będzie mogła rozpocząć wykonywanie zadań w przybliżeniu za pół roku.
 
Operatorem statku będzie firma SIEM Offshore. Statek przeznaczony jest do obsługi platform wiertniczych (transport ładunków wykorzystywanych na platformach oraz zaopatrzenia załogi), będzie mógł być także wykorzystywany do gaszenia pożarów na platformach i zbierania rozlewów olejowych.
 
- Nauta już półtora roku temu zdecydowała, że chce prowadzić producję nowych jednostek na terenach należących wcześniej do Stoczni Gdańskiej, ponieważ żaden inny teren nie nadawał się do tego lepiej - mówi Andrzej Szwarc, prezes Nauty. - Formalności i negocjacje zajęły nam jednak pewien czas. Kontrakt z Norwegami podpisaliśmy natomiast w maju 2013. roku. Kolejne zlecenia zrealizujemy także dla Szwedów, Duńczyków i Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Budowa jednostki prowadzona była równolegle z odbudową infrastruktury stoczniowej, która w pewnym stopniu zdążyła już ulec dewastacji.
 
- Przy produkcji wodowanej dziś jednostki zatrudnienie znalazło łącznie sześćset osób -- zapewniał Piotr Słubski, prezes zarządu MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, które zarządza funduszem MARS, właściciela Nauty. - W tej liczbie znajdują się zarówno pracownicy Stoczni, jak i naszych kooperantów. Podkreślam także, że nikt nie dołożył do powstania tego statku; nasza praca jest w pełni rentowna, Stocznia konsekwentnie zwiększa swoją sprzedaż i dochody.
 
Choć Stocznia Remontowa Nauta przygotowana jest do realizacji w pełni wykończonych, zaawanasowanych technologicznie jednostek, przepisy norweskie wymagają by część prac zrealizowana była przez wykonawców lokalnych. Zwodowany statek mierzy niemal 90 metrów, powstał we współpracy z biurem projektowym Wärtsilä Ship Design, zastosowano na nim szereg innowacyjnych rozwiązań; siłownia została wyposażona w napęd typu Diesel Electric z silnikami podwójnego paliwa Marine Diesel Oil oraz LNG, do najnowocześniejszych należy także system do zwalczania pożarów.
 
Kontrakt na budowę częściowo wyposażonego kadłuba jednostki typu PSV Nauta zawarła w maju 2013 r. Realizacja projektu rozpoczęła się w połowie lipca 2013 r. i zakończona została w rekordowym terminie ośmiu miesięcy

Wodowanie odbyło się na gdańskiej pochylni należącej do Stoczni Remontowej Nauta w piątek (14.03.14) o godzinie 13., na terenie Zakładu Nowych Budów na pochylni B1.

Zapraszamy do obejrzenia realcji wideo w GospodarkaMorska.TV
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.