• <

W gdańskim porcie powstanie pierwszy w Polsce terminal cukrowy

Dodano: 15.11.2017

W Porcie Gdańsk powstanie pierwszy w Polsce terminal cukrowy. Umowę w tej sprawie w środę podpisali przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz Krajowej Spółki Cukrowej. Budowa ma rozpocząć się jeszcze w tym roku. Koszt inwestycji to ponad 80 milionów złotych.

– Co do tego, że terminal powstanie, byliśmy przekonani od samego początku. Zwiększa to wolumen towarów, a nas pozwoli umieścić jeszcze wyżej w rankingach portów. Tak naprawdę możemy być dumni z tego, że podmioty chcą nam zaufać, z nami się rozwijać i budować dochód narodowy brutto – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Terminal cukrowy zaplanowano w Porcie Wewnętrznym w sąsiedztwie Nabrzeża Wiślanego, co umożliwi wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności. Umowa, podpisana na 30 lat z możliwością przedłużenia, dotyczy dzierżawy ok. 3 ha terenu pod budowę nowego terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową przeznaczoną do obsługi transportów cukru. Powstaną m.in. silos o pojemności 50 000 t oraz pakownia cukru i magazyn logistyczny o pojemności ok. 10 000 t.

– Inwestujemy w porcie gdańskim głównie z myślą o rynkach dalekowschodnich, o Azji Południowo-Wschodniej. Nasze zamierzenia są takie, żeby przez ten terminal wypływało 300 000 t cukru w ciągu roku – tłumaczy Henryk Wnorowski, prezes Krajowej Spółki Cukrowej.

W Gdańsku cukier będzie pakowany do opakowań od jednego kilograma do worków 50 kg. Na terenie inwestycji przewidziano także parking dla 37 samochodów ciężarowych, w sąsiedztwie którego znajdzie się depot kontenerowy umożliwiający składowanie prawie 130 kontenerów. Modernizację przejdzie również infrastruktura kolejowa. Budowa ma zakończyć się do połowy 2019 r.

Jak podkreślił Wnorowski, podpisanie umowy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk to bardzo ważny dzień dla Polski i polskiego rolnictwa. Dzięki niej rolnicy będą mogli uprawiać buraki cukrowe, które spółka kupi, ponieważ ich produkcja jest opłacalna.

Wnorowski dodał, że o wyborze Portu Gdańsk zadecydowały przede wszystkim bliskość do oddziału Krajowej Spółki Cukrowej w Malborku oraz pozytywny przebieg rozmów z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk.

Greinke podkreślił, że w przyszłym roku otwiera się rynek cukru. Terminal cukrowy zatem wyprzedza panujące na nim tendencje oraz wpisuje się w planowane w porcie inwestycje, czyli m.in. przebudowę nabrzeży oraz pogłębienie toru wodnego.

Obecna podczas podpisania umowy Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, poinformowała, że rząd tak stara się układać plany na przyszłość, by polskie firmy miały możliwość eksportu przez polskie porty.

– Nam zależy na usprawnieniu i wykorzystaniu żeglugi śródlądowej, kolei, systemu dróg – mówi Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka na Sejm RP, przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Port Gdańsk to kluczowy węzeł komunikacyjny w regionie. W ubiegłym roku przeładowano tam 37,3 mln towarów – o prawie 4 % więcej niż dwa lata temu. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, gdzie znajduje się m.in. nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.

Krajowa Spółka Cukrowa natomiast to największy w Polsce i ósmy co do wielkości producent cukru w Europie. Koncern tworzy 7 cukrowni zlokalizowanych w pięciu województwach. Oprócz przemysłu cukrowniczego, spółka działa także w przemyśle cukierniczym, przetwórstwa owocowo-warzywnego, zbożowo-młynarskim oraz ziemniaczanym.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.