• <

Gdańska stocznia buduje statek rybacki dla Islandczyków

Dodano: 25.06.2018

Tydzień temu położyli stępkę, już budują kadłub. W stoczni ALKOR w Gdańsku powstaje longliner na zamówienie islandzkiego armatora. Podpatrzyliśmy, jak przebiegają prace.

Statek rybacki, który otrzyma imię Páll Jónsson, budowany jest dla armatora VISIR Ehf. Jednostka będzie miała 45 m długości i 10,4 m szerokości. Zostanie wyposażona w silnik główny Caterpillar z przekładnią, wałem i śrubą oraz w dwa agregaty prądotwórcze. Za dostawy odpowiada stocznia ALKOR.

Longliner zaprojektowało biuro projektowe NAVÍS. Statek powstaje pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd's Register w oparciu o dokumentacje i nadzór stoczni ALKOR.

Páll Jónsson będzie gotowy do końca przyszłego roku. Wartość kontraktu to 7,5 mln euro, obejmuje on również budowę bliźniaczej jednostki. Umowa ma zostać podpisana w grudniu, a dostawę kolejnego statku zaplanowano na czerwiec 2020 r.

Islandzki armator jest dobrze znany gdańskiej stoczni, ponieważ VISIR Ehf przebudowywał już tam swoje statki. Remont ostatniego, o nazwie Sighvatur GK 57, zakończył się w połowie tego miesiąca.

Współpraca z Islandczykami dla Stoczni ALKOR rozpoczęła się w 2007 r. Wyremontowano tam i przebudowano następujące statki: Ljosafell SU 70 ( Lodnovinnslan hf, 2007/2008), Drangavik VE 80 (Vinnslustöðin, 2008), Norma Mary H 110 (Samherji hf, 2011/2012), Gudmundur VE 29 (Isfelag hf, 2013), Helga Maria AK 16 (HB GRANDI hf, 2013), Malmey SK 1 (Fisk Seafood ehf, 2014), Fjölnir GK157 (VISIR ehf, 2015), Beitir NK 123 (Sildarvinnslan hf, 2015), Blaengur NK 125 (Sildarvinnslan hf, 2016), Thot (Icelandic Coast Guard, 2016), Hamar SH 224 (Kristinn J. Friðþjófsson ehf, 2017), Stormur HF 294 (Stormur Seafood hf, 2016/2017), Sighvatur GK 57 (2017/2018).

ALKOR  wykonuje wszelkiego rodzaju prace remontowe, zarówno bieżące, jak i klasowe, a także przebudowuje i przedłuża statki. To jedna z nielicznych  w kraju stoczni remontowych wyposażona we własny pływający dok. Ma on 155 m długości, 24,7 m szerokości pomiędzy basztami, a jego udźwig wynosi 8 000 t.

Od momentu założenia firmy w 1989 r., wyremontowała ona i przebudowała prawie 800 statków różnych typów i bander, w tym m.in. polskie, norweskie, brytyjskie, holenderskie, niemieckie czy greckie.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.