• <

W SR Nauta na statkach PŻM zainstalowane zostaną nowatorskie systemy uzdatniania wód balastowych

Dodano: 31.01.2018

W Stoczni Remontowej Nauta na statkach PŻM zainstalowane zostaną nowatorskie systemy uzdatniania wód balastowych. Jak już informowaliśmy, jako pierwszy wyposażony zostanie w nie masowiec Karpaty. Statek w poniedziałek wieczorem zacumował przy Nabrzeżu XXX-lecia w Gdyni.

– Jednostka Karpaty w Naucie przejdzie remont klasowy, na który składać się będą m.in. prace rurarskie, maszynowe, konserwacyjno-malarskie, a także stalowe. Ten remont klasowy połączony jest też z montażem instalacji do uzdatniania wód balastowych produkcji firmy Alfa Laval – mówi Anna Bulman, rzecznik Stoczni Remontowej Nauta.

Mowa o systemach Alfa Laval PureBallast®, które spełniają wymogi stawiane zarówno przez IMO, jak i US Coast Guard. Dzięki ich zastosowaniu woda balastowa będzie neutralizowana przy użyciu filtracji i światła ultrafioletowego, co jest całkowicie bezpieczne dla statku i jego załogi. Systemy te nie mają żadnych ograniczeń z uwagi na zasolenie (wliczając w to wodę słodką) oraz temperaturę wody. Spełniają także wymogi konwencji nawet przy bardzo niskiej, 42% przenikalności światła ultrafioletowego, co pozwala na balastowanie z pełną wydajnością nawet w wodach mocno zabrudzonych.

Na statek Karpaty trafią systemy o wydajności 3000 m³/h. Ich montaż będzie odbywał się pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Umowę na instalację ośmiu systemów Alfa Laval na statkach PŻM podpisano w połowie czerwca ubiegłego roku.

– Jesteśmy dumni, że czołowy polski armator zdecydował o zakupie urządzeń od firmy mającej w Polsce przeszło 90-letnią historię. Przypomnę, że oprócz prowadzenia działalności handlowej i serwisowej, nasza spółka posiada w Polsce swój czołowy zakład produkcyjny – mówi Andrzej Smoleński, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży międzynarodowej Alfa Laval Polska.

Jak poinformował portal GospodarkaMorska.pl Krzysztof Gogol, rzecznik Grupy PŻM, montaż instalacji uzdatniania wód balastowych wynika z Konwencji Balastowej Międzynarodowej Organizacji Morza, która weszła w życie we wrześniu ubiegłego roku, oraz z oddzielnych przepisów amerykańskich w tej sprawie.

– O ile IMO dało armatorom jeszcze dwa lata na przygotowanie się do zmian, o tyle Amerykanie już oczekują, że każdy statek, który korzysta z ich wód terytorialnych, powinien mieć zainstalowany taki system przy pierwszej wymianie tzw. Ceryfikatu IOPP, który zazwyczaj odnawia się podczas remontu klasowego statku – mówi Krzysztof Gogol, rzecznik Grupy PŻM.

Gogol poinformował także, że w nowoczesne instalacje uzdatniania wód balastowych wyposażone zostaną wszystkie statki PŻM, ale w pierwszym etapie w SR Nauta systemy te będą montowane na cztery masowce z serii Karpaty.

– W przyszłym miesiącu spodziewamy się siostrzanej jednostki, a mianowicie chodzi o jednostkę Sudety. Ta również przejdzie w stoczni remont klasowy i będzie montaż instalacji do uzdatniania wód balastowych – dodaje Bulman.

Koszt jednej instalacji to około 300-400 000 euro plus montaż.

Karpaty zostały zbudowane w 2013 r. w Tsuneishi  w Japonii. Statek ma 228,99 m długości, 32,26 m szerokości, 52,19 m wysokości bocznej oraz 14,42 m zanurzenia. Jednorazowo może przewieźć 82 000 t ładunku. Na jego pokładzie pracuje 20-osobowa załoga.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.