Prezes Portu Gdańsk Krzysztof Kaczmarek podpisał dwie umowy z PORR S.A. na modernizację Nabrzeży - Rudowego i Bytomskiego. Łączna długość nabrzeży objętych przebudową to ponad 450 m. Inwestycja jest częścią większego projektu, który został dofinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju.
W Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie władze portów morskich podsumowują wyniki za 2021 rok. W konferencji udział biorą ministrowie Marek Gróbarczyk oraz Grzegorz Witkowski wraz z prezesami portów morskich: Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście.
Na temat rozwoju Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB - Polferries) i nowych promów, była mowa podczas konferencji prasowej na promie Nowa Star w Terminalu Promowym w Gdańsku. Udział w poniedziałkowym (10.01) wydarzeniu wziął wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Andrzej Madejski oraz poseł na Sejm RP - Czesław Hoc. – To co za chwilę będzie się działo w gospodarce morskiej jest dla nas niezwykle istotne i stanowi priorytet naszego rządu – powiedział wiceminister.
Ponad 30 prelegentów, 5 na nowo zdefiniowanych paneli tematycznych, szanse i wyzwania dla gospodarki morskiej w pandemicznej rzeczywistości - to wszystko podczas 20. edycji Forum Gospodarki Morskiej Gdynia, które odbędzie się w dniach 7-8 października. Rejestracja: www.forum.gdynia.pl
InterMarE South Baltic to projekt realizowany od 2017 r. i współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ma na celu wspieranie gospodarki morskiej w całym regionie Południowego Bałtyku poprzez stworzenie sieci firm i interesariuszy połączonych pod wspólną marką InterMarE South Baltic, markę łatwo rozpoznawalną w regionie oraz na innych rynkach europejskich i światowych. Zwieńczeniem projektu będą targi InterMarE South Baltic Economy Exhibition, które odbędą się online już 20-22 kwietnia.
Pandemia koronawirusa dotkliwie odbiła na wielu gałęziach gospodarki. Brak możliwości bezpośredniej relacji handlowej dotknął szczególnie branżę targową, która ze względu na bezpieczeństwo, nie może obecnie działać w swojej tradycyjnej formie. Jednym ze sposobów ominięcia ograniczeń jest przeniesienie działalności do przestrzeni wirtualnej. Takie rozwiązanie zastosowały Międzynarodowe Targi Gdańskie, przy organizacji tegorocznych targów Balt Military Expo oraz INTERMARE South Baltic. O trudnościach związanych z pandemią, nowej formule targów oraz przyszłości branży targowej rozmawialiśmy z Pawłem Orłowskim, wiceprezesem Międzynarodowych Targów Gdańskich.
Udana współpraca Nauty z niemieckim armatorem Navo Mare. Mimo trwającego kryzysu związanego z koronawirusem, praca w gdyńskiej stoczni odbywa się na pełnych obrotach a remonty prowadzone są jednocześnie na kilkunastu jednostkach.
Słońce, woda i piękne łodzie - czego chcieć więcej? W miniony weekend odbyła się wystawa luksusowych jachtów Polboat Yachting Festival. Przy kejach Marina Yacht Parku w Gdyni podziwiać można było cały przekrój nowoczesnych łodzi od wystawców przybyłych z całej Polski i zza granicy.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
Częścią przemysłu 4.0 jest robotyzacja, która wkroczyła już do wielu branż i zaczyna obejmować kolejne. Według ekspertów, wkrótce roboty pojawią się w każdej z nich, a większość stanowisk pracy zostanie zautomatyzowanych. Dlatego już dziś konieczne jest kształcenie kadr dla przemysłu 4.0., także w zakresie programowania i obsługi robotów. Wychodząc naprzeciw wymaganiom przyszłości, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna uruchomiła na Wyspie Ostrów Centrum Programowania Robotów Przemysłowych. Młodzież uczy się tam również obsługi drukarki 3D. To jeden z pierwszych taki ośrodków w Polsce.
W gdańskiej stoczni Safe, w dwuetapowej operacji rozpoczętej w środę, 18 marca, zwodowano statek rybacki dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Jednostka o numerze budowy NB001 będzie teraz wyposażana pod klucz i przygotowywana do prób morskich.
6 lutego w Centrum Konferencyjnym Amber Expo odbyło się spotkanie ze śniadaniem biznesowym projektu INTERMARE South Baltic. Projekt dedykowany jest dla małych i średnich firm funkcjonujących w sektorze gospodarki morskiej i polega na budowaniu sieci networkingowej, współpracy i promocji przedsiębiorstw w Regionie Morza Bałtyckiego. Spotkanie to jest zapowiedzią ważnego wydarzenia jakim są Targi Gospodarki Morskiej Intermare, które odbędą się 22-24 czerwca 2020 roku w AmberExpo.
Transport w światowym handlu bazuje głównie na żegludze. Szacuje się, że stanowi ona 90% ogółu transportu. Co ciekawe, jej udział wzrósł od 1970 r. aż o 400%. Wiążą się z tym ogromne wyzwania ekologiczne. Transport wodny emituje bowiem rocznie 1000 milionów ton dwutlenku węgla, co stanowi około 3% światowej emisji. Dodatkowo, statki emitują cząstki stałe, sadzę i trujące gazy. Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia rozwiązań niskoemisyjnych, Polski Rejestr Statków zorganizował konferencję gromadzącą przedstawicieli świata nauki oraz przemysłu stoczniowego.
9 grudnia br. rektor Uniwersytetu Morskiego prof. dr hab.inż Janusz Zarębski otworzył uroczyste posiedzenie Senatu z okazji 99. urodzin Uniwersytetu Morskiego. W obchodach udział wzięli pracownicy naukowi uczelni, politycy, samorządowcy, wojskowi, studenci i inne osoby z zaplecza branży morskiej ściśle współpracy z UM w Gdyni. Uroczystość odbyła się pod patronatem ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka.
InterMarE South Baltic ma na celu zintegrowanie Regionu Południowego Bałtyku i wzmocnienie jego potencjału. Wczoraj odbyło się spotkanie informacyjne, na którym poznaliśmy najbliższe inicjatywy, które zostaną zrealizowane w ramach tego projektu.
Umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną podpisano w piątek w Elblągu. Nową drogę wodną, łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, wybuduje za 992 mln zł polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix.
I Zawody Strzeleckie Sektora Okrętowego zakończone sukcesem. Wydarzenie 10 września w Gdańskim Centrum Strzeleckim towarzyszyło 20. Międzynarodowym Targom Morskim i Konferencjom BALTEXPO. Jego pomysłodawcą było biuro projektowe NED-Project.
Zakończyły się 20. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO. W Gdańsku udział w nich wzięło ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów bierze udział w Gdańsku w 20. edycji Międzynarodowych Targów Morskich i Konferencji BALTEXPO. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej. Na stoisku 5.02 10-lecie obchodzi portal GospodarkaMorska.pl, który wydarzenie objął patronatem medialnym. Targi potrwają do środy.
Nie jest tajemnicą, że projekt, który chcemy uruchomić już od dawna, czyli budowa ro-paxów, to jest to główne zadanie dla nas – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Marek Gróbarczyk. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej był obecny w Szczecinie podczas 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Wydarzenie zakończyło się w miniony piątek.
Koncepcja Trójmorza, przemysł stoczniowy i bezpieczeństwo morskie są wśród tematów 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego – mówił w czwartek w Szczecinie, inaugurując wydarzenie, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Morska energetyka wiatrowa – studia podyplomowe na takim kierunku uruchomiła Politechnika Gdańska we współpracy i pod patronatem Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej. Umowę w tej sprawie podpisano we wtorek na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa PG. Rekrutacja na rok akademicki 2019/2020 już trwa. To pierwszy taki projekt w kraju.
W Porcie Gdańsk padł kolejny rekord. W I półroczu 2019 r. przeładowano tam 27,3 mln t towarów. To o 9% więcej w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 r.
Stocznia Safe rozpoczęła budowę w pełni wyposażonego statku rybackiego dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Uroczystość położenia stępki odbyła się we wtorek. Nowoczesna jednostka, która otrzyma imię MS Slettenberg, ma być gotowa w 2020 r. To już kolejny w pełni wyposażony statek na własne konto stoczni Safe.
Mimo trwającego kryzysu na rynku offshore Norwegia jest cały czas bardzo istotnym klientem dla polskiego sektora stoczniowego. Dziesiątki sekcji, kadłubów, częściowo oraz w pełni wyposażonych statków co roku opusza polskie firmy i kieruje się na północ. Targi Nor-shipping od lat są ważnym miejscem dla Polskich firm i pozwalają na podtrzymywanie biznesowych relacji, znalezienie nowych klientów oraz nawiązanie ciekawych kontaktów. Na tegorocznej edycji Nor-Shipping 2019 można było spotkać kilkunastu polskich wystawców oraz wielu odwiedzających. W naszej relacji wideo prezentujemy wrażenia i opnie przedstawicieli polskich firm obecnych pod Oslo.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna powołała Radę Rozwoju Obszaru Gospodarczego (RROG). Forum biznesowo-samorządowe rozpoczęło działalność w poniedziałek w Gdyni. Tworzy je 62 członków oraz dwóch członków honorowych: wojewoda pomorski i wojewoda kujawsko-pomorski. To dotychczas najbardziej reprezentatywna Rada w kraju.
Ok. 1 400 ha akwenu i 410 ha zalądowionej powierzchni. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przedstawił w poniedziałek koncepcję Portu Centralnego. Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w tym roku, a pierwsze nowe terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.
Detekcja i monitoring wycieków substancji niebezpiecznych, bezpieczeństwo pożarowe w obszarach zagrożonych wybuchem oraz najnowsze rozwiązania w zakresie wczesnego wykrywania pożarów obiektów przemysłowych. To tylko niektóre zagadnienia poruszane podczas tegorocznej Konferencji STREFY Ex „Bezpieczeństwo pożarowe i wybuchowe – emisja, detekcja i przeciwdziałanie”. Jej jubileuszowa XX edycja odbyła się w Hotelu Hilton w Gdańsku w dniach 3-4 kwietnia 2019 r.
Nasze porty muszą być konkurencyjne co najmniej tak, jak inne porty południowych wybrzeży Bałtyku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przy okazji podpisania umowy na rozbudowę dostępu kolejowego do zachodniej części Morskiego Portu Gdynia.
Port Gdynia rozszerza rynek w kierunku wschodnim. Podczas VII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2019, które we wtorek rozpoczęło się w Gdańsku, Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał porozumienie o współpracy z przedstawicielami środowisk biznesowych w rejonie Morza Czarnego.
Wielka morska przygoda „Daru Młodzieży” i jego załogi dobiegła końca. Żaglowiec, po 313 dniach, wrócił do Gdyni z Rejsu Niepodległości. W tym czasie opłynął glob, odwiedził 23 porty na całym świecie i przemierzył ponad 36 tysięcy mil morskich. Białą Fregatę witały setki osób. Było radośnie, hucznie i uroczyście. Specjalnie dla was, rozmawialiśmy z członkami załogi najpiękniejszego polskiego żaglowca. Zobaczcie, jak wyglądał Rejs Niepodległości od kuchni!
10 miesięcy podróży, 23 odwiedzone porty i ogromna promocja Polski oraz jej niepodległości. Dar Młodzieży, w asyście czterech jednostek Marynarki Wojennej – okrętów ORP Piorun i ORP Grom oraz dwóch łodzi hybrydowych wraca dziś do domu. Nasi dziennikarze byli obecni na pokładzie katamaranu Rubin, który jako pierwszy powitał fregatę w okolicach Helu i płynął z nią aż do Gdyni.
Statki autonomiczne, tak jak pojazdy autonomiczne, w niedługiej przyszłości będą pływały po morzach i oceanach, a także po jeziorach. Mamy już autonomiczne platformy, wiele automatyzacji wprowadzamy w naszym najbliższym otoczeniu i to samo czeka nas także na rynku morskim – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster, podczas konferencji „Autonomous ships – Inevitable reality at sea”, która we wtorek odbyła się na Politechnice Gdańskiej. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o możliwościach wdrażania bezzałogowych obiektów pływających z wykorzystaniem technologii satelitarnych, a także o potencjale polskiego przemysłu w tym zakresie.
Wpływ innowacyjnych procesów na rozwój sektora portowego, cyfryzacja, autonomiczna żegluga i brexit. To tylko niektóre tematy poruszane podczas tegorocznej edycji Transport Week. Trzydniowa konferencja zakończyła się w czwartek w Gdyni.
23 mln 492 tys. t przeładowanych towarów – z takim historycznym wynikiem zamknął 2018 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Oznacza to 10% wzrost w stosunku do 2017 roku. I na tym nie koniec. ZMPG zapowiada w najbliższych latach miliardowe inwestycje, dzięki którym wyniki gdyńskiego portu mają być jeszcze lepsze. To m.in. budowa publicznego terminalu promowego i pogłębienie akwenu portowego.
W Szczecinie odbyła się konferencja "Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce” zorganizowana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Motywem przewodnim spotkania była informacja o planowanej integracji Stoczni Remontowej Gryfia z Polską Żeglugą Morską.
Będziemy dalej pracować na rzecz przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej, po to, żeby rozwijał się Gdańsk i Polska – zadeklarował w sobotę w Gdańsku w trakcie VII Konwentu Morskiego marszałek Senatu Stanisław Karczewski.
Co z Morską Stocznią Remontową Gryfia? Jak przebiegają prace przy budowie promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, kiedy rusza przekop Mierzei Wiślanej i co będzie największym sukcesem MGMiŻŚ? M.in. na te pytania w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl odpowiedział Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W środę w Warszawie podsumował on 3-letnią działalność tego ministerstwa.
Gdański latarniowiec już na powierzchni. Zatopiony statek po prawie 10 latach został podniesiony z dna stoczniowego basenu. Operacja zakończyła się w czwartek.
Wokół portów powstaje sieć informatyczna, która bazuje na technologiach kosmicznych – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster podczas konferencji „Sea Port + Space Infrastructure. Synergic Network Under Common Management”, która w czwartek odbyła się w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o rozwiązaniach przyszłości, które już wkrótce mogą mieć zastosowanie w portach i w żegludze.
Chcemy, aby polskie porty były w centrum Bałtyku pod względem przeładunków – powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Szef resortu był obecny w środę w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia podczas prezentacji postępu prac nad realizacją Portu Zewnętrznego. Kluczowa dla gdyńskiego portu inwestycja ma być gotowa w 2026 r.
Jest „kwestią kilku tygodni” uzyskanie dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną – powiedział we wtorek Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości, w miejscu planowanego przekopu Mierzei Wiślanej. Oświadczył, że kiedy budowa już się rozpocznie, „będzie można powiedzieć, że klamka zapadła, że ten kanał powstanie”. Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma połączyć Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.
Port w Gdyni pozostanie symbolem polskiej gospodarki morskiej – mówił we wtorek w Warszawie Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podczas otwarcia wystawy „Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej”. To zbiór fotografii prezentujących funkcjonowanie portu od początku jego budowy aż do współczesności. Wystawę w gmachu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej można oglądać w dniach 2-18 października oraz 18-30 listopada.
Marek Tarczyński - Przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISIL), Prezes Zarządu w firmie Terramar Sp. z o.o. Lider Panelu Logistyka Morska zaprasza na kolejną edycję Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018.
Atlas – najnowszy holownik „WUŻ” Port and Maritime Service Ltd – oficjalnie rozpoczął służbę w Porcie Gdańsk. Uroczystość podniesienia bandery na nowoczesnej jednostce odbyła się we wtorek. To już kolejny holownik, który w ostatnich latach trafił do floty gdańskiego przedsiębiorstwa.
Międzynarodowe Targi Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich – SMM 2018 dobiegły końca. W Hamburgu zaprezentowało się 2 289 wystawców z 69 krajów, w tym z Polski. Z naszą kamerą odwiedziliśmy polskie stoiska.
Priorytetem jest dolna Wisła, bo to jest przyszłość, być albo nie być portów trójmiejskich – powiedział w rozmowie z dziennikarzami Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Szef resortu był obecny w środę w Gdańsku na sympozjum „Zagospodarowanie Dolnej Wisły”. Podkreślił, że poszukiwanie partnerów społecznych, duża potrzeba kooperacji są podstawą sukcesu w realizacji tej inwestycji.
Tykająca bomba na dnie Zatoki Gdańskiej. Mowa o zatopionym w 1945 r. tankowcu Franken, na pokładzie którego znajduje się nawet 1,5 mln l różnego rodzaju paliwa. Jego nagły i niekontrolowany wyciek może nastąpić w każdej chwili. Zdaniem ekspertów, grozi nam ekologiczna katastrofa.
W ciągu 18 miesięcy powstanie studium wykonalności zagospodarowania żeglugowego Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Bałtyckie Targi Militarne – Balt Military Expo – za nami. Trzydniowe wydarzenie zakończyło się w Gdańsku w środę. W tym roku udział w nim wzięło ponad 140 wystawców z 15 krajów, w tym również portal GospodarkaMorska.pl.
Wczesną jesienią zostanie przedstawiony wspólny plan dla państwowych stoczni – poinformował Andrzej Kołodziej podczas forum Wizja Rozwoju w Gdyni. W ocenie związkowca, nie da się odbudować przemysłu stoczniowego konkurując niskimi kosztami pracy.
W gospodarce morskiej stawiamy na nowe technologie, inteligentne rozwiązania i inwestycje przyjazne środowisku – powiedział podczas ceremonii zakończenia Światowych Dni Morza w Szczecinie minister Marek Gróbarczyk.
List intencyjny w sprawie przekazania Stoczni Szczecińskiej i Stoczni Remontowej „Gryfia” pod nadzór MGMiŻŚ podpisano w piątek podczas otwarcia 6. Międzynarodowego Kongresu Morskiego.
W czwartek w Szczecinie rozpoczęły się Światowe Dni Morza, na które zjechało do stolicy Pomorza Zachodniego kilkunastu zagranicznych ministrów i kilkadziesiąt delegacji z całego świata. Zadaniem całego polskiego rządu jest odbudowa sektora gospodarki morskiej - wskazał minister Marek Gróbarczyk.
Polska ma ogromny potencjał związany z gospodarką morską. Chcemy być w radzie Międzynarodowej Organizacji Morskiej – powiedział minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk. W środę w Szczecinie rozpoczęły się Światowe Dni Morza - spotkanie ekspertów branży morskiej.
Korytarz Bałtyk-Adriatyk nie skończy się na Gdyni – powiedział prof. Kurt Bodewig, koordynator UE ds. Korytarza Bałtyk-Adriatyk, podczas wizyty studyjnej w Gdyni, którą w poniedziałek rozpoczął razem z Brianem Simpsonem, koordynatorem UE ds. autostrad morskich. Przedstawiciele Komisji Europejskiej przyglądali się rozwojowi żeglugi bliskiego zasięgu (Gdynia-Karlskrona) oraz systemu transportowego Gdyni i obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Podpisano także polsko-szwedzkie porozumienie na rzecz starań o przedłużenie korytarza transportowego z Portu Gdynia aż do szwedzkiego węzła transportowego Alvesta w ramach projektu TENTacle.
Kolejne Pomorskie Rendez-Vous za nami. Wydarzenie organizowane dla miłośników luksusowych dóbr i usług odbyło się w piątek w Gdańsku. Swoje produkty zaprezentowało prawie 40 wystawców.
Łącznie około 1 000 młodych osób weźmie udział w rejsie dookoła świata na pokładzie Daru Młodzieży. Polska fregata w Rejs Niepodległości wypłynęła z Gdyni w niedzielę. Odwiedzi 22 porty w 18 państwach świata.
Jak wynika ze statystyk, tylko 36% firm bada swoje produkty przed wprowadzeniem ich na rynek, a zaledwie 4% z nich postępuje tak z każdym swoim wyrobem. Dlaczego warto korzystać z laboratoriów i jak można używać ich do rozwiązywania problemów w produkcji, dystrybucji, zużyciu energii i paliw oraz w budownictwie energooszczędnym rozmawiali uczestnicy konferencji ECO-ON, która w środę odbyła się w Gdańsku.
Podczas briefingu prasowego zorganizowanego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zapowiedziano dwa kwietniowe wydarzenia dotyczące rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce. Podczas spotkania Minister Marek Gróbarczyk zaprezentował również bieżące działania w obszarze żeglugi śródlądowej oraz plany na przyszłość.
Przebył 42 000 mil morskich, wychodził w morze prawie 200 razy i spędził na nim ponad 600 dni. W większości pod wodą. Tak po 13 latach służby w Marynarce Wojennej prezentuje się bilans okrętu podwodnego ORP Kondor. W środę w Porcie Wojennym w Gdyni na jednostce po raz ostatni opuszczono banderę. Teraz zostanie przekazana Agencji Mienia Wojskowego.
Droga Czerwona priorytetem rozwoju portu w Gdyni – uważają władze Zarządu Morskiego Portu Gdynia, miasta oraz parlamentarzyści. Inwestycja łącząca port z siecią dróg krajowych ponownie trafiła na listę projektów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk (BAC) w sieci TEN-T. Zdaniem Adama Mellera, prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia, jest ona niezbędna, ponieważ przeładunki w porcie będą rosły.
Port gdański jest największym polskim portem, jednym z największych na Bałtyku, w związku z tym chcemy też, aby odgrywał większą rolę nie tylko w naszym regionie, regionie bałtyckim, ale też wychodzimy dalej do naszych partnerów w dalekich Chinach – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Michał Stupak z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podczas V Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki, które zakończyły się w piątek w Warszawie. Chiny plasują się na trzecim miejscu w rankingu najważniejszych handlowych partnerów Portu Gdańsk. A jak podkreślił Stupak, transport morski jest najtańszy.
Ministrowie transportu Europy Środkowej, Wschodniej i Chin spotkali się w środę w Warszawie na PGE Narodowym aby rozmawiać na temat szeroko rozumianego transportu w ramach porprozumienia 16+1. Podczas spotkania zainaugurowany został Sekretariat ds. Morskich „16+1″, funkcjonujący przy MGMiŻŚ. Celem pracy Sekretariatu jest wsparcie współpracy pomiędzy portami morskimi oraz promowanie działań podejmowanych przez te podmioty.
Port Gdynia skończył 95 lat. Z tej okazji w poniedziałek w Teatrze Muzycznym w Gdyni odbyła się uroczysta gala. Nie zabrakło życzeń, podziękowań i prezentacji ambitnych planów na kolejne lata. Czas zaproszonym gościom umilali aktorzy Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, którzy specjalnie na urodziny gdyńskiego portu przygotowali wyjątkowy program artystyczny.
W tym roku gdyńskie spotkanie branży morskiej przyciągnęło rekordową liczbą uczestników. Celem organizatorów była nie tylko dyskusja nad problemami sektora, ale również jego integracja. W piątek (13.10) odbyło się 17. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2017 - jedno z najważniejszych spotkań praktyków i ekspertów sektora morskiego.
Morski Fundusz Inwestycyjny jest priorytetem – poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Jego zdaniem, przygotowanie rozwiązań stabilnie finansujących branżę stoczniową i łatwych do pozyskania jest niezbędne. Jak podkreślił, Morski Fundusz Inwestycyjny w formie ustawy ma być gotowy do końca roku.
Przemysł okrętowy zaczyna się w Polsce liczyć – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Zdzisław Rakoczy, prezes firmy Famor, zajmującej się produkcją sprzętu elektrotechnicznego dla okrętownictwa, budownictwa i innych branż. Jego zdaniem świadczy o tym obecność na BALTEXPO przedstawicieli ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Największe w Polsce targi poświęcone gospodarce morskiej zakończyły się w środę. Odwiedziło je ponad 4 000 osób.
Potencjał polskich stoczni i zakładów produkcyjnych przyciąga zagranicznych inwestorów i wcale nie trzeba ich specjalnie zachęcać – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl podczas pierwszego dnia targów BALTEXPO Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Dowodem na to memorandum o współpracy podpisane pomiędzy Portem Gdańsk a Hamad Port, otwartym na początku miesiąca największym portem na Bliskim Wschodzie. Jak podkreślił szef resortu, Polska chce rozwijać współpracę przede wszystkim w zakresie przemysłu stoczniowego, a targi takie jak BALTEXPO, które obecnie odbywają się w Gdańsku, mogą w tym tylko pomóc.
Z Gdyni do Charleston. W Gdyni trwa załadunek suwnic RTG przeznaczonych dla South Carolina Ports Authority (SCPA). To urządzenia od wielu lat doceniane na całym świecie.
Drugi magazyn w Pomorskim Centrum Logistycznym w Gdańsku już otwarty. Goodman, globalny deweloper powierzchni logistycznych, oddał go do użytku w środę. Tym samym powierzchnia PCL zwiększyła się do 88 000 m2.
Około 30 % pożarów na statkach pasażerskich ro-ro powstaje na pokładach samochodowych, a źródłem 90 % z nich są przewożone ładunki. To wyniki studium dotyczącego bezpieczeństwa pożarowego na tego typu statkach, opublikowanego w lutym 2017 r. przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA). O wyzwaniach, zagrożeniach i nowoczesnych rozwiązaniach służących zmniejszeniu liczby pożarów na jednostkach pasażerskich rozmawiali eksperci podczas seminarium „Zagrożenie pożarowe na statkach pasażerskich ro-ro”, które odbyło się w Gdańsku. Jego organizatorem był Polski Rejestr Statków.
Powstanie konsorcjum bankowego finansującego przemysł stoczniowy podczas drugiego dnia Kongresu Morskiego w Szczecinie zapowiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Jak podkreślił, będzie ono realizowało inwestycyjne potrzeby Polskiej Żeglugi Morskiej. Minister nie ujawnił jeszcze, komu podlegać będzie nowe konsorcjum.
Odbudowa przemysłu stoczniowego, rozwój polskich portów i żeglugi śródlądowej to dla rządu zadanie priorytetowe, zarówno w wymiarze gospodarczym, jak i bezpieczeństwa kraju – powiedziała premier Beata Szydło, otwierając w czwartek 5. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie. Jej zdaniem, decyzje poprzedniej ekipy rządzącej związane z likwidacją polskich stoczni są niezrozumiałe. Jak podkreśliła, polskiemu przemysłowi stoczniowemu trzeba przywrócić dawną świetność.
Nie wyobrażam sobie rozwoju polskiej gospodarki morskiej bez udziału i zaangażowania w ten obszar geograficzny – powiedziała o polsko-greckiej współpracy Anna Barbarzak, ambasador Polski w Atenach. O wyzwaniach, zagrożeniach i wymianie wzajemnych doświadczeń w przemyśle stoczniowym Polski i Europy rozmawiali eksperci podczas drugiej edycji Mare Forum, które odbyło się we wtorek w Sopocie.
Transoceaniczne autonomiczne jednostki pływające mają zacząć pływać w 2035 r. – mówi dr Henryk Lasota z Politechniki Gdańskiej. Nowa era przemysłu morskiego wymusiła bowiem przyspieszony rozwój wielu gałęzi elektroniki morskiej. O jej zadaniach na najbliższe lata, zagrożeniach i metodach działania rozmawiali eksperci podczas konferencji MARELDAYS 2017 Dni Elektroniki Morskiej zorganizowanej na Politechnice Gdańskiej pod hasłem „Autonomiczne jednostki pływające”.
Europejskie porozumienie w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN) ratyfikowane przez prezydenta. Andrzej Duda podpisał je w poniedziałek. Jego celem jest rozwój międzynarodowego transportu na śródlądowych drogach wodnych w Europie.
Okręty dla Marynarki Wojennej, wzmocnienie jej dowództwa i Strategia Bezpieczeństwa Morskiego Polski. To tylko niektóre tematy poruszane podczas II Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, które odbyło się 19 stycznia w Warszawie. Rząd ma na modernizację sił morskich ma konkretne plany.
Nowoczesny, imponujący i ma potężną moc. To Herkules – najnowszy holownik „WUŻ” Port and Maritime Service. Na jednostce uroczyście podniesiono banderę i wkrótce Herkules zaczyna pracę.
Gdyńskie Forum Gospodarki Morskiej było ważnym wydarzeniem; blisko siedmiuset zarejestrowanych uczestników, trzydziestu prelegentów, sesja otwartych pytań do Ministra Marka Gróbarczyka, wręczenie nagród branżowych oraz panele dyskusyjne dotyczące aktualnych problemów portów, przemysłów morskich, ship managementu i logistyki morskiej, to tylko niektóre z punktów programu.
Nietypowa operacja przeładunku skalenia w relacji bezpośredniej odbyła się w Morskim Terminalu Masowym w Gdyni. Kompleksowej obsługi ładunku podjęła się spółka Inter Balt, wraz z partnerem Consenta Logistics. Po raz pierwszy minerał został przeładowywany bezpośrednio z ładowni statku na wagony i koleją trafił prosto do klienta.
Konferencje Mare Forum uznawane są wśród praktyków z branży morskiej za jedne z najbardziej merytorycznych i wpływowych. Począwszy od tego roku regularnie organizowane będą także w Sopocie.
Na pokładzie „Daru Młodzieży”, pięknej fregaty zacumowanej u podnóża Wałów Chrobrego w Szczecinie Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zakończył IV Międzynarodowy Kongres Morski. W tym roku Kongres po raz pierwszy odbył się pod auspicjami powstałego w 2015 roku Ministerstwa i honorowym patronatem szefa tego resortu.
Rozpoczął się 4 Kongres Morski. Podczas otwarcia organizatorzy podkreślili praktyczne działania, do których realizacji przyczyniły się wcześniejsze edycje tego niezwykle ważnego dla branży morskiej wydarzenia, w tym powstanie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz tak zwanej "ustawy stoczniowej", której pierwsze sejmowe czytanie zbiegło się z inauguracją Kongresu.
W piątek na gdańskiej wyspie Ołowianka odbyła się trzecia edycja imprezy Pomorskie Rendez-Vous. Wspaniałe jachty oraz ponad 50 marek luksusowych produktów ściągnęły do Gdańska tłumy zaproszonych gości.
Inwestycja oznaczać będzie skrócenie drogi morskiej z Elbląga do Trójmiasta o 94 km. Port w Elblągu będzie mógł też przyjąć statki o zanurzeniu do 5,5 m, długości do 100 m, szerokości do 20 m. Przekop to także szansa dla władz obiektu na rozszerzenie współpracy w zakresie wymiany handlowej z portami basenu Morza Bałtyckiego
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przygotowało w ciągu 3 miesięcy projekt ustawy, której celem jest rewitalizacja przemysłu stoczniowego w Polsce.
Posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej obfitowało w wiele zapowiedzi. Najważniejszą informacją było podanie wstępnego terminu oddania do użytku kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Ma on zostać ukończony w latach 2021-2022.
Podczas targów Baltexpo firma Marine Works prezentowała swoje produkty po raz trzeci, jednocześnie świętując 10 rocznicę działalności firmy. Profil działalności firmy to szeroko rozumiane wsparcie techniczne dla sektora morskiego.
W jubileuszowym piątym już Transport Weeku w dniach 17-19 marca 2015 roku uczestniczyło około 250 osób. Zmiany w formule tegorocznej konferencji Transport Week zaowocowały większą ilością pytań z sali, dyskusji i spotkań roboczych, omawianie wielu tematów kontynuowano zaś podczas indywidualnych rozmów z ekspertami i zaproszonymi gośćmi. Choć uczestników było w tym roku mniej niż w latach ubiegłych, podkreślić należy wysoki poziom merytoryczny konferencji.
Sprawdzona formuła spotkania przedstawicieli świata nauki, biznesu i praktyków prawa zainteresowała liczną grupę słuchaczy obecnych na Konferencji Oprawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim.
1 grudnia odbyło się uroczyste otwarcie nowego, nowoczesnego magazynu zbożowego w Porcie Gdynia. Magazyn o pojemności składowej 30 tys ton zlokalizowany jest przy Nabrzeżu Indyjskim na terenie Bałtyckiego Terminalu Zbożowego.
Konferencja Gospodarka Morska, jaka miała miejsce podczas Międzynarodowego Forum Gospodarczego Gdynia 2014, zgromadziło łącznie około 600 osób. Przedstawiciele szeroko pojętego przemysłu morskiego.
Port Morski Darłowo jest portem handlowo – rybackim, leżącym w ujściu rzeki Wieprza (540 26’ 30’’ N, 160 22’ 54’’ E). Jest portem obejmującym prawie trzy kilometrowy odcinek Wieprzy, wpadającej tutaj do morza. Leży w odległości około 25 Mm na zachód od portu Ustka i w odległości 33 Mm na wschód od portu Kołobrzeg. Jest portem otwartym Morza Bałtyckiego.
Rozgrywana już po raz czwarty trzydniowa impreza pływacka zgromadziła w Gdyni setki zawodników pływania na wodach otwartych, wśród nich mistrzów świata i Europy oraz olimpijczyków. Z usytuowanego w Gdyni przy Bulwarze Nadmorskim Miasteczka Maratonowego, pirsu i nabrzeża ich zmagania obserwowały setki kibiców.
Kolejna, trzynasta już edycja międzynarodowych targów zbrojeniowych Balt Miltary Expo (24-26 czerwca 2014) koncentrowała się na marynarce wojennej i przemyśle stoczniowym. Ogłoszone plany modernizacji polskich sił zbrojnych spowodowały pojawienie się w Gdańsku przedstawicieli znaczących europejskich firm, które zamierzają przystąpić do przetargów planowanych przez polski rząd.
Globalne trendy w transporcie i logistyce oraz budowa spójnych sieci transportowych wykorzystujących lądowo-morskie łańcuchy transportowe były głównymi tematami tegorocznej, szóstej już Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej InfoGlobMar, której organizatorem jest Instytut Transportu i Handlu Morskiego Uniwersytetu Morskiego.
Wystawa nietypowych ładunków, skaner kontenerów, dźwigi portowe, zwiedzanie żaglowca Fryderyk Chopin oraz możliwość przyjrzenia się pracy portu podczas rozładowywania kontenerowca, to tylko część atrakcji, jakie zapewnił mieszkańcom Trójmiasta Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni.
Projekt poprawy dostępu kolejowego do portu w Gdyni na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych opracowany zostanie przez WYG International. Spółki podpisały już umowę na opracowanie studium wykonalności, które wskaże optymalny zakres modernizacji stacji kolejowej obsługującej port morski w Gdyni. Zamówienie ma wartość prawie 1,7 mln zł brutto, a projekt ma zostać opracowany do września 2015. roku.
Koncern Kongsberg obchodził dwusetną rocznicę powstania. Jest to najstarsza firma w Norwegii, od 2005 roku związana także z Polską. W Szczecinie siedzibę posiada spółka Kongsberg Maritime Poland, specjalizująca się w elektronice morskiej, zaś w Warszawie związana z systemami obrony Kongsberg Defence.
Po ośmiu latach od podpisania kontraktu jednostka Syn Antares gotowa jest do opuszczenia Stoczni Gdańsk. W ten sposób kończy się pełna niepodziewanych zwrotów akcji historia, w której pojawia się między innymi bankructwo zleceniodawcy, licytacja statku i proces cywilny.
W gdańskim Porcie Północnym w obecności premiera, ministra skarbu, i przedstawicieli władz lokalnych wmurowany został kamień węgielny pod budowę terminala naftowego przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń". Prace budowlane trwają w tym miejscu już od miesiąca.
Zaprezentowane na ostatnim dniu konferencji Transport Week możliwości przeładunkowe wybranych portów i strategie rozwojowe dotyczyły jednego – jak może być obsługiwana Europa Środkowa. Bałtyk uczestniczy obecnie w imponującym procesie zagęszczania połączeń ze wszystkimi śródlądowymi morzami na Starym Kontynencie.
Finansowanie z środków unijnych wizjonerskiego projektu transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T stanowi realną szansę na wielomilionowe inwestycje w polskich portach - to jedna z najważniejszych tez drugiego dnia konferencji Transport Week.
Przetransportowanie częściowo wyposażonego modułu przeznaczonego na platformę wiertniczą Edvard Grieg na barkę zacumowaną przy nadbrzeżu gdyńskiego portu zakończyło kolejny etap realizacji kontaktu spółki Crist Offshore dla norweskiej firmy Kvaerner Stord. Moduł ten był najcięższym jaki dotychczas wyprodukowano w Gdyni.
Hala o łącznej powierzchni ponad 12 tys. m2, zlokalizowana na Nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia zwiększyła moce produkcyjne Grupy Vistal. W nowym obiekcie będą realizowane najbardziej złożone, wielkogabarytowe konstrukcje stalowe głównie na potrzeby branży offshore.
Przetransportowanie częściowo wyposażonego modułu przeznaczonego na platformę wiertniczą Edvard Grieg na barkę zacumowaną przy nadbrzeżu gdyńskiego portu zakończyło kolejny etap realizacji kontaktu spółki Crist Offshore dla norweskiej firmy Kvaerner Stord. Moduł ten był najcięższym jaki dotychczas wyprodukowano w Gdyni.
18 lipca 2013 roku w budynku Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Akwarium" odbyło się spotkanie z członkami Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Obrony Narodowej Senatu RP.
Ekspedycja ORP „Lech” zakończyła prace weryfikacyjne na Morzu Północnym na pozycji zalegania wraku okrętu podwodnego. Wstępna analiza sporządzona z materiałów zebranych podczas prac na pozycji wykazała, że badany wrak okrętu podwodnego nie jest poszukiwanym polskim ORP „Orzeł”. Zebrany materiał będzie podlegał dalszej analizie.
7 czerwca 2013r. był bez wątpienia wyjątkowym dniem dla wszystkich miłośników luksusu. Francis Lapp, właściciel i założyciel stoczni Sunreef Yachts, stał się również pomysłodawcą oraz głównym organizatorem imprezy „Pomorskie Rendez Vous".