• <

Podniesienie bandery na Herkulesie – najmocniejszym holowniku na Bałtyku

Dodano: 17.11.2016

Nowoczesny, imponujący i ma potężną moc. To Herkules – najnowszy holownik „WUŻ” Port and Maritime Service. Na jednostce uroczyście podniesiono banderę i wkrótce Herkules zaczyna pracę.

– To najmocniejszy holownik nie tylko w Polsce, ale i na całym Bałtyku. Następne takie holowniki są w Rotterdamie i w Hamburgu – mówi Marek Wengrzyn, prezes „WUŻ” Port and Maritime Service.

Herkules to holownik typu ASD 2913 (tylnopędnikowy). Ma 29,10 m długości, 13,23 m szerokości, 5,5 m zanurzenia oraz 5,35 m wysokości bocznej. Moc napędu głównego jednostki sięga 5050 kW (6772 KM), a jej uciąg na palu to ponad 80 T. To holownik nowej generacji – przy niewielkich rozmiarach dysponuje dużą mocą i silnym uciągiem.

- Jego zaletą jest manewrowość, która przekracza tę, jaką dysponuje większość holowników. Przy tej mocy i uciągu manewruje równie dobrze dziobem, jak i rufą – mówi Dariusz Ćwikliński, kapitan holownika Herkules.

Herkulesa zbudowała stocznia Santierul Naval Damen Galati SA. Do Gdańska z Rumunii wypłynął 9 października. Stępkę pod jego budowę położono 24 listopada 2015 r., a wodowanie odbyło się 21 lipca w Galati.

Głównym kontraktującym tego holownika była holenderska Scheepswerf Damen – Gorinchem B.V.  To 12 holownik floty „WUŻ” Port and Maritime Service.

Pozyskanie tak silnej jednostki było ważne dla gdańskiego portu, z powodu coraz większych statków, które zaczęły do niego zawijać. Wpłynął na to szczególnie nowy terminal T2 otwarty w październiku przez DCT. Dotychczas polskie porty były skazane na zatrudnianie holowników z zagranicy, m.in. z Niemiec i z Holandii.

Holownik będzie pierwszym w gdańskim porcie, który powstał w zagranicznej stoczni. Do tej pory „WUŻ” do budowy takich jednostek wybierał polskie zakłady.

Firma „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd powstała 24 czerwca 1991r. i jako prywatna spółka pracownicza wywodzi się z przekształcenia Wydziału Usług Żeglugowych Morskiego Portu Gdańsk. Świadczy usługi portowo-morskie zarówno dla polskich, jak i zagranicznych kontrahentów.

Do podstawowej działalności „WUŻ” Port and Maritime Services zalicza się holowania portowe, cumowanie oraz holowania morskie, których rocznie wykonywanych jest kilkadziesiąt. Dysponując flotą 12 holowników i zatrudniając ponad 200 osób, jest największą i zarazem ostatnią polską firmą holowniczą w Polsce.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.