• <

Transport Week dzień trzeci: którędy do serca Europy?

Dodano: 06.03.2014
Zaprezentowane na ostatnim dniu konferencji Transport Week możliwości przeładunkowe wybranych portów i strategie rozwojowe dotyczyły jednego – jak może być obsługiwana Europa Środkowa. Bałtyk uczestniczy obecnie w imponującym procesie zagęszczania połączeń ze wszystkimi śródlądowymi morzami na Starym Kontynencie.

- Najistotniejszym tematem przewijającym się wśród dzisiejszych wystąpień jest dostęp do rynków Europy Środkowej - podkreślił Bogdan Ołdakowski z Actia Forum. - Mogą one być obsługiwane zarówno przez porty Morza Bałtyckiego, jak i Północnego czy Adriatyku, szczególnie w kontekście transportu intermodalnego – wyjaśnił.

Tezę tę potwierdziły wystąpienia Macieja Brzozowskiego reprezentującego port w Hamburgu, Boruta Cok ze słoweńskiego portu Koper czy Carmen Costache, prezesa Związku Rumuńskich Portów Śródlądowych.

Polska od morza do morza
- Ze względu na trudne do rozwiązania problemy związane z transportem towarów wzdłuż Dunaju zdecydowaliśmy się na większą współpracę z przewoźnikami kolejowymi – podkreśliła Costache. - Jestem tutaj po to by nawiązać kontakty, które umożliwią stworzenie intermodalengo kanału transportowego z basenu Morza Czarnego zapoznać się z infrastrukturą szukam parterów do współpracy i mam nadzieję, że nie jest to moja ostatnia wizyta w Gdańsku – obiecała.

W podobnym celu na Transport Week uczestniczył Cok, który planuje ścisłą komunikację pomiędzy portem Koper w Słoweni nad Adriatykiem a Polską, wykorzystując naszych przewoźników kolejowych z południa kraju. Całość daje ogromne możliwości – handlowe, ekonomiczne oraz integracyjne w odniesieniu do Europy i ma bezpośredni związek z programem TEN-T.  Ale to wszystko.

- Musimy zadać sobie pytanie w przyszłości o te strefy, które są poza wewnątrzeuropejskimi korytarzami transportowymi – zwrócił uwagę Piotr Frąckowiak z gdyńskiego  BCT podczas podsumowującego panelu dyskusyjnego. - W nadchodzących dziesięcioleciach będziemy się przecież rozgałęziać, a więc przykładowo zszycie Adriatyku z Bałtykiem otwiera kraje skandynawskie na północne wybrzeża Afryki.  

Obrzeża wizji
Nowe perspektywy to nowe wymagania. Na potrzebę dostosowania portów do obsługi coraz większych statków zwrócił uwagę Jeroen Kats z TBA. Konsekwencją budowy wielkich kontenerowców są nie tylko większe dźwigi, ale i całe zaplecze infrastrukry drogowej, w tym szczególnie kolejowej. Ważnym punktem czwartkowego programu Transport Week było także  spotkanie branży związanej z energia wiatrową Offshore Wind Energy – Logistics & Supplies Conference, wskazująca między innymi możliwości jakimi dysponują w tym zakresie polskie firmy, zaangażowane w oraz większe projekty zagraniczne.

Pierwsze refleksje
Tegoroczny Transport Weekend za nami. Teraz należy wyciągnąć dalekosiężne wnioski oraz zakasać rękawy. Doszło do bardzo potrzebnej wymiany myśli na najwyższych szczeblach gospodarki morskiej. Zapraszamy do obejrzenia naszego materiału filmowego, w którym wypowiadają się Carmen Costache,  Boruta Cok, a Bogdan Ołdakowski dokonuje pierwszego podsumowania.



Marek Nowak, Dawid Majer
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.