Po emocjonującym, pełnym zwrotów akcji finale polska załoga zajmuje 3 miejsce w regatach w szwajcarskim Grandson. Wygrywa zespół szwedzki. Drugie miejsce zajmują Słoweńcy.
Już 3 maja 2022 w Szwajcarii rozpocznie się żeglarski mundial. Ale zanim się ten nowatorski format zawodów żeglarskich rozpocznie należało go przetestować. Dlatego właśnie Star Sailors League zorganizowało trzy edycje regat pod nazwą Test Event. Był to świetny trening nie tylko dla sportowców, ale również dla komisji sędziowskiej, zespołu medialnego i organizacyjnego. Przy regatach tych pracowało ponad 100 osób (w tym 9 z Polski).
Polski zespół, który przyjął nazwę Wilków Morskich wystartował w trzeciej edycji Test Eventu, wspólnie z ekipami z Austrii, Danii, Hiszpanii, Peru, Słowenii, Serbii, Szwecji. Łącznie, w tym tygodniu wystartowało 88 żeglarzy, między którymi znalazło się 14 medalistów olimpijskich i 20 Mistrzów Świata. Regaty zaczęły się w środę od fazy kwalifikacyjnej, która trwała do soboty. W fazie tej zespoły zostały podzielone na dwie grupy, po cztery załogi każda. Najlepsze dwie załogi z każdej grupy zakwalifikowały się do wielkiego finału (jeden wyścig). Pozostałe trafiły do małego finału (również jeden wyścig). Początkowo wyścigi finałowe zaplanowano na niedzielę, jednak ze względu na zapowiadany brak wiatru w niedzielę finały zostały przeniesione na sobotę.
Nasze Wilki Morskie trafiły w fazie grupowej na załogi z Danii (z Anne-Marie Rindom za sterem, aktualną nr 1 w światowym rankingu SSL sterniczek i nr 3 generalnego rankingu sterników), Słowenię (z taktykiem Vasilijem Zbogarem – 3 krotnym medalistą Igrzysk Olimpijskich) oraz Peru (ze sternikiem Stefano Peschiera – dwukrotnym uczestnikiem IO). Pomimo tak wyśmienitego towarzystwa nasza załoga zdołała wypracować wystarczającą przewagę, aby zapewnić sobie kwalifikację do finału jeszcze w piątek (3 wygrane wyścigi, dwa drugie miejsca). W sobotni poranek Wilki Morskie mogły podejść do wyścigu na luzie i potraktować ostatni wyścig kwalifikacyjny jako dobry trening przed finałem. Tak też się stało, widzieliśmy na wodzie manewry, których nie wykonywali do tej pory. W tym wyścigu przypływają na trzeciej pozycji, a Słowenia rzutem na taśmę wygrywa go i kwalifikuje się do Wielkiego Finału.
Nasi mogli trochę odsapnąć oglądając mały finał, gdzie zobaczyliśmy klasyczny match racing pomiędzy Hiszpanią i Danią. Hiszpańska załoga wygrała ten pojedynek nie przez przypadek – ich sterniczka Tamara Echegoyen to złota medalistka z IO w Londynie w formule Match Racing. Po zamianie łódek nadeszły emocje Wielkiego Finału. Nasza ekipa zmierzyła się ze wspomnianymi wcześniej Słoweńcami, ale również ze Szwedami i Austriakami, którzy również wygrali swoją grupę.
Tuż przed startem nasza załoga wdała się w potyczkę ze Szwedami. Taktyk – Mateusz Kusznierewicz zasygnalizował protest podnosząc czerwoną flagę – jednak sędziowie orzekli, że Vikingowie ze Szwecji nie złamali przepisów odpowiadając zieloną flagą. Bliski kontakt z jachtem pod żółto-niebieską banderą zmusił nasz zespół do szybkiego zwrotu przez sztag tuż po starcie. Jednak manewr ten w pierwszym etapie wyścigu przyniósł początkowe prowadzenie. Jednak zmiana wiatru po lewej stronie spowodowała, że jachty z lewej – Szwedzi i Słoweńcy zaczęli zyskiwać pod koniec pierwszego odcinka na wiatr. Nasza załoga melduje się na pierwszym, nawietrznym znaku jako trzecia.
Podczas pierwszego odcinku z wiatrem nasze Wilki musiały odpierać ataki ze strony austriackich Orłów, którzy płyną jako czwarci. Polacy robią to skutecznie i meldują się na dolnej bramce jako trzeci. Na drugiej halsówce Austriacy nie składają broni i atakują z prawej strony trasy. Przez większość tego odcinka nasi z powodzeniem się bronią, ale tuż przed górnym znakiem Orły zyskują przewagę i wyprzedzają nasze Wilki.
Przyszedł czas na atak ze strony Polaków. Wybierają lewą stronę, bo przez większość tygodnia to ta strona dawała przewagę. I tak samo się dzieje tym razem. Wyprzedzają na mecie Austriaków o 5 sekund. Finał zdecydowanie wygrywają Szwedzi przed Słoweńcami. Wilki Morskie zajmują trzecie miejsce.
Załoga żeglowała w składzie:
Jacuaw Nowak – na pozycji dziobowego
Grzegorz Goździk - na pozycji pitmana
Paweł Kołodziński – na pozycji trymera żagli przednich
Jola Ogar – na pozycji trymera żagli przednich
Mateusz Błażejak – na pozycji master grindera
Kacper Olszewski - na pozycji floatera
Jakub Marciniak – na pozycji trymera grota
Łukasz Przybytek – na pozycji sternika
Mateusz Kusznierewicz – na pozycji taktyka
Rezerwowi: Patryk Zbroja i Michał Korneszczuk
Tym razem zdalnie załogę wspierał Piotr Harasimowicz.
Tekst: Michał Korneszczuk / SSL Team Polska
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie