• <
mewo_2022

Vestas pionierem. Pierwsza na świecie jednostka CTV zasilana wodorem

05.07.2022 09:36
Strona główna Energetyka Morska, Offshore Vestas pionierem. Pierwsza na świecie jednostka CTV zasilana wodorem

Partnerzy portalu

Vestas pionierem. Pierwsza na świecie jednostka CTV zasilana wodorem  - GospodarkaMorska.pl
Fot. vestas.com

W ramach swojej podróży w kierunku stania się neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku Vestas jest pionierem innowacyjnych rozwiązań w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla z własnej działalności. We współpracy z dostawcą Windcat Workboats, firma rozpoczyna pilotażowy program, którego celem jest zbadanie, w jaki sposób, pierwszy na świecie, zasilany wodorem CTV może pomóc w zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla w ramach działalności usługowej w branży offshore.

CTV jest zasilany rozwiązaniem dwupaliwowym, może być zasilany wodorem w połączeniu z olejem napędowym. Zielone paliwo wodorowe jest wolne od emisji CO2, co wskazuje na możliwość znacznego jej zmniejszenia przy zachowaniu tej samej mocy. Rozwiązanie będzie testowane w ramach programu pilotażowego na farmie wiatrowej Norther, a jego uruchomienie planowane jest na 15 lipca. Trwający do końca 2022 roku program da Vestas szansę na zbadanie najbardziej skalowalnych podejść do włączenia wodoru do swojej konfiguracji operacyjnej. Celem próby będzie zebranie spostrzeżeń na temat możliwości i ograniczeń statków napędzanych wodorem w codziennych operacjach na farmach wiatrowych.

– Trudne sektory, takie jak żegluga, będą ostatnią granicą w naszej globalnej podróży w kierunku dekarbonizacji. Wodór jest kluczową technologią dla postępu, dlatego Vestas chętnie testuje jego potencjał w zakresie redukcji emisji z naszych operacji serwisowych. Szersze zastosowanie technologii obniżających emisję dwutlenku węgla może się rozwijać tylko przy wsparciu liderów branży, dlatego Vestas jest dumny z prowadzenia tego pilotażu – komentował Christian Venderby, wiceprezes wykonawczy ds. usług, Vestas.

Emisja dwutlenku węgla związana z działalnością w sektorze offshore stanowi obecnie jedną trzecią emisji zakresu 1 i 2 firmy, dlatego też wprowadzenie statków napędzanych wodorem będzie miało kluczowe znaczenie dla zrównoważonego rozwoju. Nowy CTV może potencjalnie wygenerować oszczędność 158 ton CO2, co w praktyce oznacza szacunkową oszczędność 37 procent mniejszej emisji dwutlenku węgla w porównaniu z tradycyjnym statkiem. Oszczędności te zostaną zweryfikowane podczas pilotażu, jak również zbadane zostaną możliwości zwiększenia skali rozwiązania, jeśli okaże się, że ma ono wpływ na emisje 1 i 2 zakresu działalności.

Obecnie przewiduje się, że statek będzie zasilany głównie szarym wodorem ze względu na brak dostępnych, niezbędnych ilości zielonego. Dzięki pilotażowi Vestas chce określić ramy dla zielonego wodoru w swojej działalności, które mogą być wykorzystane, gdy ten osiągnie wymagany poziom dojrzałości rynkowej.

– Ten statek, opracowany wraz z naszą siostrzaną firmą CMB.TECH, oferuje branży opłacalne rozwiązanie w celu znacznego zmniejszenia emisji ze statków serwisowych, które można zastosować już dziś na każdej farmie wiatrowej. Dzięki zastosowaniu dwupaliwowych silników spalinowych możemy sprawić, że technologia wodorowa zacznie funkcjonować w branży i zapoczątkować dalszy rozwój technologii, regulacji, łańcucha dostaw itp. Współpraca taka jak ta, jest potrzebna, aby móc dalej skalować tę technologię i dziękujemy Vestas za zrobienie tego pierwszego kroku – mówił Willem van der Wel, dyrektor zarządzający Windcat Workboats.

–  Eksploatacja TK na Morzu Północnym, który działa również na wodór, stworzy niezbędne zapotrzebowanie na inwestycje w dostawy wodoru. Firma Norther jest zaszczycona tym, że Vestas uruchamia ten łańcuch wartości poprzez eksploatację TK na morskiej farmie wiatrowej Norther i cieszy się, że w ten sposób przyczyniamy się do redukcji emisji – dodał Christophe De Schryver, kierownik wykonawczy, Norther Wind Farm.


Partnerzy portalu

seaway7
ASTE_390X100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.