Polski jacht „WindWhisper”, którego skipperem jest Hiszpan Pablo Arrarte, weźmie udział w trzech etapach słynnych regat The Ocean Race. W niedzielę zaplanowano wyścig portowy w Alicante, a start do pierwszego oceanicznego odcinka do Wysp Zielonego Przylądka odbędzie się za tydzień.
Na starcie The Ocean Race staną dwie klasy jachtów – IMOCA 60 i VO65. Dokoła świata popłyną mniejsze jednostki o długości 60 stóp (18,3 metra), które debiutują w tej imprezie – jest ich pięć, a mieszana załoga składa się z czterech bądź pięciu żeglarzy.
Ta rywalizacja podzielona jest na siedem odcinków – pierwszy wiedzie z Alicante do Mindelo na Wyspach Zielonego Przylądka, a kolejne do Kapsztadu w RPA, Itajai w Brazylii, Newport w Stanach Zjednoczonych, Aarhus w Danii, Hadze w Holandii, natomiast metę wyznaczono we włoskiej Genui.
Sześć łódek klasy VO65 (65 stóp długości, czyli 20 m), w tym reprezentujący Polskę „WindWhisper,” ścigać się będzie na trzech najkrótszych etapach – inauguracyjnym oraz dwóch ostatnich, które powinny odbyć się w czerwcu. W skład mieszanej załogi musi wchodzić co najmniej siedem osób.
Rywalami biało-czerwonych w The Ocean Race VO65 Sprint Cup będą portugalski jacht „Mirpuri”, holenderski „Team JAJO”, meksykański „Viva Mexico”, litewski „Ambersail 2” oraz austriacko-włoski zespół „Austrian Ocean Racing powered by Team Genova”.
„WindWhisper” został zbudowany w 2016 roku i jest najmłodszy z ośmiu istniejących jednostek tej klasy na świecie. Są one stworzone do szybkiego pływania, wykonane w całości z włókna węglowego, co równocześnie gwarantuje wytrzymałość i lekkość. W poprzedniej edycji regat (2017-2018) reprezentował barwy holenderskiego Team AkzoNobel i prowadzony przez dwukrotnego zdobywcę Pucharu Ameryki Simeona Tienponta zajął czwarte miejsce. Przed najbliższym wyścigiem jacht przeszedł generalny remont.
Skipperem polskiej jednostki jest Pablo Arrarte. 42-letni Hiszpan to doświadczony regatowiec, świeżo upieczony zwycięzca klasyku Sydney-Hobart, w którym prowadził załogę „Andoo Comanche”. Doskonale zna specyfikę The Ocean Race, bo w dwóch poprzednich edycjach zajmował drugie lokaty reprezentując holenderski „Team Burnel” (2014-2015) oraz hiszpańską „Mapfre” (2017-2018).
W załodze znalazło się też pięcioro młodych polskich żeglarzy – 24-letnia Magdalena Kwaśna (w 2021 roku ścigała się na igrzyskach w Tokio w klasie ILCA 6), bracia Kacper (20 lat) i Mateusz (17) Gwóźdź, liczący 18-letni Szymon Cierzan oraz 21-letni Stanisław Bajerski.
W liczącej 12 osób ekipie są ponadto żeglarze z Wielkiej Brytanii, Papui Nowej Gwinei, Norwegii i Holandii.
The Ocean Race to jeden z najbardziej znanych etapowych wyścigów oceanicznych. Rozgrywany jest co trzy-cztery lata. Pierwsza edycja odbyła się w 1973 roku pod nazwą Whitbread Round the World Race, a za organizację odpowiadała Królewska Marynarka Wojenna Wielkiej Brytanii. W latach 2001-2018 regaty nazywały się Volvo Ocean Race.
Najbliższa odsłona będzie czternastą w historii. Pierwotnie planowano ją w 2021 roku, jednak ze względów pandemicznych to wydarzenie trzeba było przełożyć.
Po 50 latach od premierowej edycji w regatach ponownie weźmie udział jacht płynący pod biało-czerwoną banderą. W 1973 roku w wyścigu, ale w klasycznym, czyli dokoła świata, rywalizowały dwie polskie jednostki – „Copernicus” pod dowództwem Zygfryda Perlickiego i „Otago”, którym kierował Zdzisław Pieńkawa. Zajęły one odpowiednio 11. i 14. miejsce.
PGE Baltica sponsorem głównym Polskiego Stowarzyszenia Windsurfingu
Biało-czerwoni blisko medalu w żeglarskich mistrzostwach Europy
Sunreef Yachts prezentuje nową serię katamaranów Sunreef Ultima
Polska stocznia jachtowa Lamdo Yachts z kontraktem w USA
W polskiej branży jachtów i łodzi działa ponad 1000 firm, które zatrudniają ok. 45 tys. osób
Budowa nowego promu dla PŻB – zaawansowana