Do portu znajdującego się na wyspie Rugia przybył statek do układania podwodnego rurociągu, Castoro 10 (był wykorzystywany do prac przy gazociągu Baltic Pipe, łączącym Danię i Polskę). Rozpoczyna działania związane z utworzeniem kolejnego terminala do regazyfikacji LNG, który ma zapewnić Niemcom zaopatrzenie w ten kluczowy surowiec energetyczny.
Planowany rurociąg ma służyć planowanemu terminalowi FSRU. Według wstępnych planów ma zostać oddany do użytku będzie terminalowi FSRU, który planowany jest w porcie Mukran na Rugii i ma zostać oddany do użytku w przyszłym roku. W związku z tym od stycznia prace ma prowadzić przystosowany do tych zadań statek Transgas Power, który będzie przetwarzał LNG w porcie i wprowadzał go do sieci rurociągów. Ma on pojemność 174 tys. m3 LNG i zdolność regazyfikacyjną 7,5 mld m3 gazu rocznie. Od wiosny ma otrzymać w tej kwestii wsparcie ze strony podobnej jednostki o nazwie Neptune.
Terminal w Mukran jest budowany i finansowany przez niemieckie spółki Regas i Gascade. Druga z nich odpowiada za liczący 50 km gazociąg łączący terminal z lądem, podczas gdy Regas obsługuje jednostki FSRU, a także wybrane prace budowlane w porcie. Rząd federalny zapewnił w sumie 36 mln euro na rozbudowę portu.
Terminale do importu skroplonego gazu ziemnego mają zabezpieczyć dostawy gazu dla Niemiec i innych krajów po zaprzestaniu w zeszłym roku przez Rosję dostaw gazu rurociągami. Obiekty działają już w Wilhelmshaven i Brunsbüttel nad Morzem Północnym, a także w Lubminie, w którym gaz pierwszy raz popłynął w styczniu tego roku. Stanowi to realizację pierwszej fazy niemieckiego projektu German Baltic Sea LNG, tzw. FSRU 1. Jego przepustowość wyniesie 4,5 mld m3. Jednocześnie terminal w Mukran jest określany jako "kontrowersyjny", gdyż jego działalność spotkała się z protestem części mieszkańców oraz organizacji ekologicznych. Podnoszono zarzut zagrożenia dla środowiska, emisji szkodliwych substancji przez pracę terminalu, jak i wzywanie do odejścia od użytkowania gazu na rzecz "zielonych" alternatyw. Jeszcze wczoraj zainteresowane strony mogły zgłaszać zastrzeżenia co do tej inwestycji.
Projekt jest jedynym w kraju tego typu przedsięwzięciem sfinansowanym całkowicie z prywatnych środków. Oprócz tego Niemcy pracują nad projektami LNG w Wilhelmshaven, Stade, i Brunsbüttel. Wszystko po to, by przerwać zależność od rosyjskiego gazu, a jednocześnie utrzymania ciągłości przesyłu, gdy 30% zasobów jest konsumowane przez przemysł. To efekt poszukiwania alternatywy od rosyjskich dostaw, co było spowodowane przez odejście od przyjmowania surowca z Rosji, gdy to państwo dokonało w lutym ubr. inwazji na Ukrainę.
Łopaty i gondole turbin wiatrowych pojechały z portu w Kłajpedzie w głąb kraju
Baltic Hub: baza instalacyjna dla morskich farm wiatrowych będzie pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Elektrownia atomowa na Pomorzu opóźniona? Otwarcie dopiero w 2040 roku
Tauron planuje rozwijanie mocy wytwórczych tak na lądzie, jak i na bałtyckim szelfie
19. Konferencja PSEW2024 odbędzie się już w czerwcu