• <
mewo_2022

Rozpoczyna się budowa terminala FSRU w niemieckim porcie Mukran

rk

12.12.2023 10:50 Źródło: Gascade
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Rozpoczyna się budowa terminala FSRU w niemieckim porcie Mukran

Partnerzy portalu

Do portu znajdującego się na wyspie Rugia przybył statek do układania podwodnego rurociągu, Castoro 10 (był wykorzystywany do prac przy gazociągu Baltic Pipe, łączącym Danię i Polskę). Rozpoczyna działania związane z utworzeniem kolejnego terminala do regazyfikacji LNG, który ma zapewnić Niemcom zaopatrzenie w ten kluczowy surowiec energetyczny.

Planowany rurociąg ma służyć planowanemu terminalowi FSRU. Według wstępnych planów ma zostać oddany do użytku  będzie terminalowi FSRU, który planowany jest w porcie Mukran na Rugii i ma zostać oddany do użytku w przyszłym roku. W związku z tym od stycznia prace ma prowadzić przystosowany do tych zadań statek Transgas Power, który będzie przetwarzał LNG w porcie i wprowadzał go do sieci rurociągów. Ma on pojemność 174 tys. m3 LNG i zdolność regazyfikacyjną 7,5 mld m3 gazu rocznie. Od wiosny ma otrzymać w tej kwestii wsparcie ze strony podobnej jednostki o nazwie Neptune.

Terminal w Mukran jest budowany i finansowany przez niemieckie spółki Regas i Gascade. Druga z nich odpowiada za liczący 50 km gazociąg łączący terminal z lądem, podczas gdy Regas obsługuje jednostki FSRU, a także wybrane prace budowlane w porcie. Rząd federalny zapewnił w sumie 36 mln euro na rozbudowę portu.

Terminale do importu skroplonego gazu ziemnego mają zabezpieczyć dostawy gazu dla Niemiec i innych krajów po zaprzestaniu w zeszłym roku przez Rosję dostaw gazu rurociągami. Obiekty działają już w Wilhelmshaven i Brunsbüttel nad Morzem Północnym, a także w Lubminie, w którym gaz pierwszy raz popłynął w styczniu tego roku. Stanowi to realizację pierwszej fazy niemieckiego projektu German Baltic Sea LNG, tzw. FSRU 1. Jego przepustowość wyniesie 4,5 mld m3. Jednocześnie terminal w Mukran jest określany jako "kontrowersyjny", gdyż jego działalność spotkała się z protestem części mieszkańców oraz organizacji ekologicznych. Podnoszono zarzut zagrożenia dla środowiska, emisji szkodliwych substancji przez pracę terminalu, jak i wzywanie do odejścia od użytkowania gazu na rzecz "zielonych" alternatyw. Jeszcze wczoraj zainteresowane strony mogły zgłaszać zastrzeżenia co do tej inwestycji.

Projekt jest jedynym w kraju tego typu przedsięwzięciem sfinansowanym całkowicie z prywatnych środków. Oprócz tego Niemcy pracują nad projektami LNG w Wilhelmshaven, Stade, i Brunsbüttel. Wszystko po to, by przerwać zależność od rosyjskiego gazu, a jednocześnie utrzymania ciągłości przesyłu, gdy 30% zasobów jest konsumowane przez przemysł. To efekt poszukiwania alternatywy od rosyjskich dostaw, co było spowodowane przez odejście od przyjmowania surowca z Rosji, gdy to państwo dokonało w lutym ubr. inwazji na Ukrainę.

Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.