Od 2 do 5 sierpnia Szczecin stanie się żeglarskim sercem Europy. Stolica Pomorza Zachodniego już czwarty raz stanie się gospodarzem The Tall Ships Races. Wydarzenie to może okazać się najważniejszym wydarzeniem roku w regionie i turystycznym magnesem na turystów spoza Szczecina i regionu. – Takie wydarzenia to nie tylko świetna promocja dla miasta. Pokazujemy, że jesteśmy atrakcyjni, zmieniamy się, warto nas odwiedzać i planować podróżując nad morze i planując wypady wakacyjne. Mam nadzieje, ze zlot żaglowców stanie się kolejnym bodźcem ożywiającym naszą lokalną gospodarkę – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Szczecin był gospodarzem regat już trzykrotnie. W 2007 roku pokazaliśmy, że Szczecin pokazał się jako miasto, które ma ambicje, by się rozwijać i przyciągać turystów. W 2013 roku turystów przyciągnęła na Wały Chrobrego Nelly Furtado, która kilka lat wcześniej sprzedała kilkanaście milionów płyt, w 2017 roku na Wałach Chrobrego zaśpiewał Andrea Bocelli, a widok żaglowców cumujących u wyremontowanych nabrzeży przewijał się przez media społecznościowe w całej Polsce. Czym Szczecin popisze się w 2024 roku?
– Dla lokalnej gospodarki takie wydarzenia są bardzo ważne. Wiele osób mówi, że zloty żaglowców, dni morza, imprezy plenerowe to „igrzyska” i tak naprawdę miasto nic z tego nie ma. Nic bardziej mylnego. Obecność turystów, atrakcyjność rozrywkowa miasta, obecność ludzi, to czynniki napędzające wiele sektorów gospodarki, więc po prostu dających pracę. Mówimy o hotelarstwie, turystyce, gastronomii, kulturze, ale i transporcie, handlu, usługach. Na takich wydarzeniach krótkoterminowo, ale i długofalowo zyskuje całe miasto. Przedsiębiorcy więc cieszą się z The Tall Ships Races i bardzo kibicują miastu w organizacji takich wydarzeń – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
Przedsiębiorcy mają jednak także swoje uwagi odnośnie wydarzenia.
– Promocja powinna być zakrojona na szerszą skalę. Nie tylko, by przyciągać osoby będące akurat nad morzem, ale także np. turystów z Czech i ze Skandynawii. Trochę nam brakuje planu promocji wychodzącego poza pewne ramy – mówi Hanna Mojsiuk.
Dla sektora HoReCa organizacja The Tall Ship Races przez miasto powinna być traktowana nie jako wydatek, a inwestycja.
– Organizacja międzynarodowych wydarzeń o takiej randze i z takim rozmachem jak The Tall Ships Races ma zawsze sens, gdyż generują ogromny ruch turystyczny. Turyści przyjeżdżając na taki city break poza uczestniczeniem w samym wydarzeniu, zwiedzają miasto korzystając z szerokiego wachlarza usług sektora turystycznego: hoteli, restauracji, muzeów, galerii sztuki, zabytków itd. Nie wspominając już o promocji miasta i regionu, którą niosą za sobą takie eventy, przede wszystkim wśród zagranicznych turystów – mówi Małgorzata Jaszkiewicz, przedstawicielka Zdrojowa Hotels, członkini prezydium Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.
– Zjawisko wpływu międzynarodowych eventów na gospodarkę, jak w przypadku koncertów Taylor Swift, przez ekspertów określane jest pojęciem „swiftonomics”, czego doświadczy z początkiem sierpnia Warszawa. Wracając jednak jeszcze do wątku The Tall Ships Races, turyści i goście naszych hoteli w zawsze z podziwem przyglądają się majestatycznym statkom wpływającym do Świnoujścia i zmierzających na finisz w Szczecinie – dodaje Małgorzata Jaszkiewicz.
Ekspert rynku nieruchomości Mirosław Król dodaje, że turyści do ostatniej chwili będą poszukiwać mieszkań na wynajem, by przyjechać do Szczecina.
– Na pewno atrakcyjność mieszkań i apartamentów na wynajem jest większa niż hoteli, bo daje nam to większą wolność w kształtowaniu planu dnia, możliwości przyjazdu czy wyjazdu z terenu imprezy. Inna sprawa to ceny, które w przypadku najmu krótkoterminowego są wciąż mniejsze niż ceny hotelowe. Nie mniej dla całej branży to bardzo ważny czas i turystyka również na nim zyska – mówi Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości.
The Tall Ships Races zaczną się 2 sierpnia i skończą 5.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?