PGNiG zarezerwowało w terminalu LNG w Kłajpedzie na Litwie zdolności regazyfikacyjne w wysokości 0,5 mld m sześc. gazu rocznie przez 10 lat. Operator litewskiego terminala Klaipedos Nafta rozstrzygnął procedurę przydziału mocy regazyfikacyjnych.
Jak poinformowało w piątek PGNiG, rezerwacja możliwość regazyfikacji 6 TWh skroplonego gazu ziemnego rocznie, co odpowiada ponad 0,5 mld m sześc. po regazyfiakcji - dotyczy okresu od 1 stycznia 2023 do 31 grudnia 2032 r.
"Dzięki długoterminowej rezerwacji mocy regazyfikacyjnych w terminalu w Kłajpedzie, PGNiG będzie mogło wykorzystać swoje kompetencje w zakresie handlu LNG, aby zwiększyć dostępność gazu dla odbiorców w obu krajach. Jestem przekonana, że współpraca Klaipedos Nafta i PGNiG przyczyni się nie tylko do realizacji planów biznesowych obu firm, ale umożliwi także dalszą integrację rynków gazowych w tej części Europy" - powiedziała prezes PGNiG Iwona Waksmundzka-Olejniczak, cytowana w komunikacie spółki. Jak dodała, skroplony gaz ziemny odgrywa istotną rolę w procesie dywersyfikacji dostaw zarówno w Polsce, jak i na Litwie.
Zadowolenie z zainteresowania PGNiG długoterminowym użytkowanie terminala wyraził prezes Klaipedos Nafta Darius Silenskis. "Przydział długoterminowej przepustowości rozszerza zakres naszej współpracy i przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego regionu oraz efektywnego wykorzystania infrastruktury w Kłajpedzie" - ocenił.
PGNiG użytkuje terminal FSRU w Kłajpedzie od maja 2022 r. Do pierwszej dostawy ładunku zamówionego przez polski koncern doszło 6 maja br. W sumie PGNiG odebrało już w Kłajpedzie sześć dostaw. Jak zaznaczyła spółka, po regazyfikacji część wolumenu została sprzedana odbiorcom z krajów bałtyckich, reszta trafiła na rynek polski poprzez uruchomiony w maju 2022 r. gazociąg Polska-Litwa. Długoterminowa rezerwacja mocy regazyfikacyjnych w terminalu w Kłajpedzie wpisuje się w strategię rozwoju PGNiG na rynku skroplonego gazu ziemnego - zaznaczyła spółka.
Jak przypomniała, portfel kontraktów LNG Spółki obejmuje miedzy innymi kontrakty w formule free-on-board (FOB), która wskazuje, że za odbiór i transport ładunku z terminala skraplającego odpowiada kupujący. To do kupującego należy także decyzja o porcie przeznaczenia dostawy. PGNiG będzie więc mogło kierować ładunki LNG nie tylko do gazoportu w Świnoujściu, ale również do innych terminali, m.in. w Kłajpedzie.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej