Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. podpisała umowę o współpracy z Polskim Rejestrem Statków S.A. Tym samym PRS stał się kolejną z firm współpracujących na rzecz budowy okrętów dla Marynarki Wojennej RP.
PGZ i PRS będą współpracować nad realizacją projektów związanych z programami pk. „Miecznik” i „Czapla”. Współpraca PGZ i PRS ma zapewnić najwyższą jakość produktów dla Marynarki Wojennej RP. PRS posiada kompetencje, własne przepisy oraz zasady nadzoru nad projektowaniem i budową okrętów wojennych. Zapewnią one prawidłowy przebieg całego cyklu życia okrętu od fazy projektowej, poprzez jego budowę – aż do wycofania go ze służby. PGZ zamierza także skorzystać z doświadczenia PRS w zakresie przepisów międzynarodowych i wymagań stawianych przez Towarzystwo Klasyfikacyjne samym okrętom, jak i dokumentacji technicznej.
- Polska Grupa Zbrojeniowa buduje sieć kooperantów w ramach polskiego przemysłu stoczniowego i systemów morskich. Takie działanie zapewni MON i Marynarce Wojennej RP możliwość zakupu polskich produktów realizowanych przez najlepszych specjalistów w kraju. – podkreślił Wojciech Dąbrowski, prezes Zarządu PGZ. – Priorytet to „Miecznik” i „Czapla”. Potem będziemy z PRS starać się o realizację kolejnych projektów – dodał.
PRS posiada również bogate doświadczenie w nadzorze nad budową i eksploatacją statków oraz innych obiektów pływających. Aktualnie prowadzone projekty dotyczą budowy ORP „Ślązak” oraz „Kormoran II”. Z kolei PGZ dysponuje rozbudowanym zapleczem produkcyjno-usługowym w przemyśle stoczniowym i stalowym. W najbliższych latach, oprócz „Miecznika” i „Czapli” Grupa planuje starać się o realizację jeszcze co najmniej 10 innych projektów związanych z modernizacją Marynarki Wojennej RP. Grupa szacuje, że jej udział w programie zwalczania zagrożeń na morzu może wynieść 8,5 mld zł spośród 13,3 mld zł przeznaczonych na ten cel.
- Polski Rejestr Statków, jako narodowy klasyfikator, współpracuje z Marynarką Wojenną RP od wielu lat i jest należycie przygotowany, by służyć jej wszechstronną pomocą przy nadzorze technicznym nad budową okrętów oraz innych obiektów inżynierii morskiej, a także infrastruktury lądowej. Jest to warte przypomnienia u progu przystąpienia do realizacji programu modernizacji Sił Zbrojnych RP, w tym budowy nowych okrętów dla Marynarki Wojennej RP – powiedział prezes Dariusz Rudziński, prezes Polskiego Rejestru Statków S.A. – W ramach współpracy ze strukturami NATO działamy w Stowarzyszeniu Towarzystw Klasyfikacyjnych krajów NATO-NSCA (Naval Ship Classification Association) oraz w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Bezpieczeństwa Okrętów Wojennych-INSA (International Naval Safety Association), których celem jest współpraca towarzystw klasyfikacyjnych krajów NATO ze strukturami Sojuszu w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji okrętów wojennych, a także rozwój nowych obszarów techniki morskiej – dodał.
Aktualny potencjał części stoczniowej PGZ skupionej wokół Grupy MARS Shipyards & Offshore to 600 mln zł rocznych przychodów, 1900 wysokiej klasy specjalistów oraz setki realizowanych kontraktów. PGZ finalizuje też rozmowy o przejęciu Stoczni Marynarki Wojennej S.A. i budowie na jej bazie silnego podmiotu, który będzie w stanie sprostać przyszłym oczekiwaniom MW RP. Zwiększa to znacznie możliwości PGZ w zakresie dalszego rozwoju i realizacji nowych kontraktów dla Marynarki Wojennej RP.
Trzech przemytników aresztowano po wywróceniu się pontonu z migrantami
Jak chronić morskie szlaki komunikacyjne? Szkolenie Okrętowej Grupy Zadaniowej 3. FO
Rishi Sunak podkreśla, że Wielka Brytania będzie zwalczać przestępców przewożących imigrantów
Na Morzu Czarnym bez zmian? Po sukcesie ukraińskiego ataku na bazę morską w Sewastopolu Rosja ogranicza aktywność okrętów
Stuletni, rosyjski okręt Kommuna miał nie odnieść dużych zniszczeń. To najstarszy okręt w czynnej służbie na świecie
Tragiczne obchody święta marynarki wojennej w Malezji. Zderzyły się dwa śmigłowce