Grupa Przemysłowa Baltic, w skład której wchodzą Energomontaż Północ Gdynia oraz Baltic Operator realizuje budowę dwóch morskich trafostacji (OSS) dla Baltic Power, pierwszego w Polsce projektu morskiej farmy wiatrowej. Prace nad ich budową powoli dobiegają końca.
Baltic Operator w ramach powierzonego kontaktu produkuje konstrukcje stalowe dwóch trafostacji o łącznej masie 2 600 ton. Prace nad prefabrykacją obu zleconych konstrukcji w ramach projektu Baltic Power odbywają się równolegle w zakładach produkcyjnych Grupy tj. w Gdańsku i Gdyni.
Trafostacje morskie gromadzą i przekształcają energię elektryczną wytwarzaną przez turbiny wiatrowe, która następnie jest przesyłana na ląd. Składają się one z dwóch kluczowych części: fundamentu oraz wzniesionej na nim konstrukcji zwanej topside. Konstrukcje swoją wielkością przypominają pięciopiętrowe budynki mieszkalne.
Każda stacja zostanie zmontowana i wyposażona na lądzie, a następnie w całości zainstalowana na morzu. Proces ten przeprowadzi specjalistyczny statek instalacyjny o nazwie Gulliver. Obie stacje znajdą się około 40 metrów nad powierzchnią wody, opierając się na fundamentach o średnicy 9 metrów i długości 80 metrów.
Morska farma wiatrowa Baltic Power to najbardziej zaawansowany projekt morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Planowana morska farma wiatrowa będzie zlokalizowana ok. 23 km od brzegu na wysokości Łeby i Choczewa. Morska energetyka wiatrowa stanowi jeden z głównych kierunków rozwoju nowoczesnej energetyki w naszym kraju.
Po ukończeniu budowy w 2026 r., Baltic Power będzie pierwszą polską morską farmą wiatrową działającą na Morzu Bałtyckim, pokrywającą 3% krajowego zapotrzebowania na energię przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji CO2 o około 2,8 mln ton rocznie.
Grupa Przemysłowa Baltic jest największym i najbardziej doświadczonym wytwórcą trafostacji oraz wież wiatrowych w Polsce.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej