• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Łódź solarna studentów Politechniki Wrocławskiej przeszła pierwsze testy na Odrze

ac

29.04.2021 11:33 Źródło: PAP
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Łódź solarna studentów Politechniki Wrocławskiej przeszła pierwsze testy na Odrze

Partnerzy portalu

Łódź solarna studentów Politechniki Wrocławskiej przeszła pierwsze testy na Odrze - GospodarkaMorska.pl
fot. PWr Solar Boat Team

Studenci Politechniki Wrocławskiej zbudowali jednoosobową łódź w pełni napędzaną energią słoneczną. W trakcie pierwszych testów na Odrze konstruktorzy sprawdzali m.in. jej zwrotność i maksymalną prędkość.

Nad konstrukcją i budową łodzi studenci z PWr Solar Boat Team pracowali od wielu miesięcy - poinformował PAP Michał Ciepielski z biura prasowego uczelni. Koło zrzesza obecnie około 70 osób z niemal wszystkich wydziałów - są w nim m.in. programiści, elektrycy, chemicy, fizycy, mechanicy, a także architekt i górnik.

Jednoosobowa łódź wyścigowa ma prawie 6 m długości i 1,6 szerokości. Jest wyposażona w dziewięć paneli fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 6 m kw. i pakiet akumulatorów litowo-fosfatowo- żelazowych (LiFePO4), które zasilają silnik napędowy o mocy 4.5kW , co odpowiada dwóm czajnikom elektrycznym. Będzie w stanie osiągnąć prędkość 30 km/h, a docelowo, dzięki tzw. hydroskrzydłom, czyli specjalnym płatom nośnym montowanym pod kadłubem, będzie gwarantowała efekt lotu i redukcję oporów hydrodynamicznych.

Jak tłumaczyła Dominika Dewor, prezes koła PWr Solar Boat Team, większość elementów łodzi członkowie koła projektują sami. „Jeśli korzystamy z pomocy jakiejś firmy, to w formie doradztwa, a nie zlecania jej wykonania dla nas jakichś elementów. Nasza łódź ma aż 10 innowacyjnych rozwiązań wypracowanych przez nasze koło. To np. wykorzystanie druku 3D do prototypowania elementów docelowo wykonanych z metali i dużej liczby elementów o niestandardowym kształcie, niedostępnych w handlu” – wyjaśniła.

Konstrukcja powstaje na międzynarodowe zawody łodzi solarnych, organizowane co roku m.in. w USA (Solar Splash) i Holandii (Solar Sport One). Te pierwsze są zwykle rozgrywane w czerwcu, a jeśli studentom z PWr udałoby się na nie pojechać, będą pierwszą ekipą spoza Ameryki, która weźmie w nich udział. W czasie konkursu oceniane są szybkość, zwrotność i efektywność energetyczna łodzi.

Właśnie te parametry studenci sprawdzali podczas pierwszego rejsu po Odrze. Pierwsze wodowanie łodzi zorganizowano przy Bulwarze Politechniki Wrocławskiej. Konstruktorzy testowali także szczelność łodzi, jej przyspieszenie i to, jak silnik współgra z łodzią oraz czy konieczne są jakieś udogodnienia dla pilota łodzi, by sterowanie było wygodniejsze.

- Wiemy już, że konieczne są m.in. poprawki w systemie komunikacji, bo okazał się zawodny. Potrzebujemy też specjalnego wózka do wodowania łodzi. Ze względu na dostępną infrastrukturę i duże gabaryty łodzi jej zwodowanie oraz wyciągnięcie z wody okazały się niezwykle problematyczne. Ale z samych testów jesteśmy zadowoleni. Teraz czeka nas znowu trochę pracy przy wprowadzaniu poprawek – tłumaczyła prezes koła.

Swoją łódź PWr Solar Boat Team przygotowuje dzięki środkom pozyskiwanym z uczelni oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki, Funduszu Aktywności Studenckiej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego czy wrocławskiego magistratu.


Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.