• <
BOTA_FILM_2021

Nie tylko dla jachtów - inwestycje wodne w Trójmieście

18.06.2015 05:49 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Nie tylko dla jachtów - inwestycje wodne w Trójmieście
Nie tylko dla jachtów - inwestycje wodne w Trójmieście - GospodarkaMorska.pl

Wielomilionowe projekty sprzyjające rozwojowi żeglarstwa i turystyki wodnej, takie jak Program Ożywienia Dróg Wodnych, rozbudowa Narodowego Centrum Żeglarstwa, czy Nowa Marina Gdynia to szansa dla wielu przedsiębiorców związanych nie tylko z branżą morską.

Czerwcowe Regaty o Puchar Przewodniczącego Rady Miasta Gdańska powiązane były z uroczystym otwarciem sezonu żeglarskiego w Narodowym Centrum Żeglarstwa, którego dokonał pełniący obowiązki kierownika tej instytucji, Krzysztof Szewczyk. Kilka tygodni wcześniej zakończona została rozbudowa marina NCŻ, za która odpowiedzialna była Hydrobudowa Gdańsk. Obecnie jest tu ponad 100 stanowisk do cumowania jachtów, co pozwala organizować regaty o randze krajowej i międzynarodowej.

NCŻ należy do Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu (AWFiS) i zlokalizowane jest w Górkach Zachodnich. Jego położenie umożliwia łatwy dostęp do Zatoki Gdańskiej i akwenu śródlądowego delty Wisły. W pobliżu znajdują się także kluby żeglarskie, stocznie i serwisy jachtowe. Regularnie odbywają się tu zajęcia w ramach żeglarstwa sportowego, rekreacyjnego i turystycznego. Marina jest także w pełni do potrzeb osób niepełnosprawnych, łącznie ze specjalistycznym sprzętem żeglarskim w postaci jachtów paraolimpijskiej klasy regatowej. AWFiS dąży obecnie od zawarcia porozumienia z Zarządu Transportu Miejskiego i władzami miasta, by w pobliżu NCŻ powstał przystanek miejskiego autobusu.

Już teraz znajduje się tam natomiast przystanek linii tramwaju wodnego F6, dzięki czemu Centrum wpisuje się w szerszy kontekst ożywienia turystyki wodnej w Gdańsku, poza komercyjnymi rejsami po porcie i na Westerplatte.

Żywsze wody

Infrastruktura wybudowana w ramach gdańskiego Program ożywienia dróg wodnych (współfinansowanego przez Unię Europejską) kosztowała łącznie 37 mln zł. Obejmuje ona wybudowane od nowa przystanie i przystanki tramwaju wodnego, bosmanaty oraz modernizację przystani żeglarskich. Według słów Michała Piotrowskiego z Biura Prasowego Urzędu Miasta Gdańska w programie chodziło o stworzenie możliwości zwiedzania miasta drogą wodną, odpoczynku i rekreacji nad wodą oraz utrzymanie bezpieczeństwa na szlaku wodnym i w jego okolicy.

Ostatnim elementem układanki było wyłonienie zarządcy infrastruktury. Jest nim firma PEB AMPER Jacek Jakóbczyk, która przez trzy lata otrzyma od miasta na ten cel łącznie ponad 2,1 mln złotych.

Grzegorz Pawelec, rzecznik prasowy MOSiR w Gdańsku podkreśla, że przy przystanku na Żabim Kruku funkcjonuje też wypożyczalnia kajaków i rowerów wodnych. Przystanek ten wykorzystywany jest przez firmy komercyjne.  

- Oferujemy kameralne podróże po Motławie cichym i ekologicznym katamaranem napędzanym na energię słoneczną – mówi Monika Skwarek z firmy H2O Limo. - Nasze trzy łodzie Tesla 21 w tym sezonie po raz pierwszy pojawiły się w Gdańsku. Naszym głównym przystankiem jest Żabim Kruk, ale czasem korzystamy też z innych nabrzeży by odbierać pasażerów.

Nowa Marina w Gdyni

Największym gdyńskim projektem związanym z żeglarstwem jest natomiast budowa Nowej Mariny Gdynia, która ma zostać ukończona pod koniec 2017 roku. Obejmuje on stworzenie nowoczesnego zaplecza mariny w Gdyni, które służyć ma żeglarzom, a jednocześnie pełnić funkcje publiczne. Projekt inwestycyjny oszacowano łącznie na około 160 mln złotych.

- Zostały już przeprowadzone odpowiednie badania i ekspertyzy gruntu – mówi Maciej Kurylczyk, prezes spółki Nowa Marina Gdynia SA (spółka komandytowa), która ma zrealizować inwestycję. - Zdajemy sobie sprawę, że od strony technicznej przeprowadzenie tej budowy nie będzie należało do najłatwiejszych, jest jednak możliwe przy zastosowaniu nowoczesnych technologii budowlanych. Utrzymanie założonego harmonogramu prac, który zakłada ukończenie budowy na koniec 2017 roku, jest realne. Warunkiem jest jedynie pozyskanie przez inwestora odpowiednich środków finansowych.

Obecnie Studio Kwadrat przygotowuje już projekt budowlany. Możemy się więc spodziewać, że niedługo po zakończeniu sezonu żeglarskiego budynki zajmowane obecnie przez kluby żeglarskie zostaną opuszczone, a następnie wyburzone. W ich miejsce powstanie nowoczesny kompleks, który będzie wielofunkcyjnym obiektem z profesjonalnym zapleczem dla uprawiania żeglarstwa oraz sportów wodnych. Wzdłuż Alei Jana Pawła II powstanie zaś budynek przeznaczony na hotel (na około 200 pokoi), biura, usługi, handel i gastronomię. W kompleksie znajdzie się też miejsce na centrum fitness. Dachy budynków mają pełnić funkcje tarasów widokowych.

Spółkę celową Nowa Marina Gdynia SA powołał Polski Związek Żeglarski. Wszystko wskazuje na to, że projekt zostanie sfinansowany w drodze partnerstwa finansowego PZŻ i klubów żeglarskich z dużym udziałem kredytu bankowego. Nieoficjalnie mówi się także o planach zacieśnienia współpracy Polskiego Związku Żeglarskiego z Narodowym Centrum Żeglarstwa.


Marek Nowak

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 36141,00 $ tona 0,49% 2 sie
 Cynk 3043,00 $ tona 0,13% 2 sie
 Aluminium 2635,00 $ tona 0,42% 2 sie
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.