Wielomilionowe projekty sprzyjające rozwojowi żeglarstwa i turystyki wodnej, takie jak Program Ożywienia Dróg Wodnych, rozbudowa Narodowego Centrum Żeglarstwa, czy Nowa Marina Gdynia to szansa dla wielu przedsiębiorców związanych nie tylko z branżą morską.
Czerwcowe Regaty o Puchar Przewodniczącego Rady Miasta Gdańska powiązane były z uroczystym otwarciem sezonu żeglarskiego w Narodowym Centrum Żeglarstwa, którego dokonał pełniący obowiązki kierownika tej instytucji, Krzysztof Szewczyk. Kilka tygodni wcześniej zakończona została rozbudowa marina NCŻ, za która odpowiedzialna była Hydrobudowa Gdańsk. Obecnie jest tu ponad 100 stanowisk do cumowania jachtów, co pozwala organizować regaty o randze krajowej i międzynarodowej.
NCŻ należy do Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu (AWFiS) i zlokalizowane jest w Górkach Zachodnich. Jego położenie umożliwia łatwy dostęp do Zatoki Gdańskiej i akwenu śródlądowego delty Wisły. W pobliżu znajdują się także kluby żeglarskie, stocznie i serwisy jachtowe. Regularnie odbywają się tu zajęcia w ramach żeglarstwa sportowego, rekreacyjnego i turystycznego. Marina jest także w pełni do potrzeb osób niepełnosprawnych, łącznie ze specjalistycznym sprzętem żeglarskim w postaci jachtów paraolimpijskiej klasy regatowej. AWFiS dąży obecnie od zawarcia porozumienia z Zarządu Transportu Miejskiego i władzami miasta, by w pobliżu NCŻ powstał przystanek miejskiego autobusu.
Już teraz znajduje się tam natomiast przystanek linii tramwaju wodnego F6, dzięki czemu Centrum wpisuje się w szerszy kontekst ożywienia turystyki wodnej w Gdańsku, poza komercyjnymi rejsami po porcie i na Westerplatte.
Żywsze wody
Infrastruktura wybudowana w ramach gdańskiego Program ożywienia dróg wodnych (współfinansowanego przez Unię Europejską) kosztowała łącznie 37 mln zł. Obejmuje ona wybudowane od nowa przystanie i przystanki tramwaju wodnego, bosmanaty oraz modernizację przystani żeglarskich. Według słów Michała Piotrowskiego z Biura Prasowego Urzędu Miasta Gdańska w programie chodziło o stworzenie możliwości zwiedzania miasta drogą wodną, odpoczynku i rekreacji nad wodą oraz utrzymanie bezpieczeństwa na szlaku wodnym i w jego okolicy.
Ostatnim elementem układanki było wyłonienie zarządcy infrastruktury. Jest nim firma PEB AMPER Jacek Jakóbczyk, która przez trzy lata otrzyma od miasta na ten cel łącznie ponad 2,1 mln złotych.
Grzegorz Pawelec, rzecznik prasowy MOSiR w Gdańsku podkreśla, że przy przystanku na Żabim Kruku funkcjonuje też wypożyczalnia kajaków i rowerów wodnych. Przystanek ten wykorzystywany jest przez firmy komercyjne.
- Oferujemy kameralne podróże po Motławie cichym i ekologicznym katamaranem napędzanym na energię słoneczną – mówi Monika Skwarek z firmy H2O Limo. - Nasze trzy łodzie Tesla 21 w tym sezonie po raz pierwszy pojawiły się w Gdańsku. Naszym głównym przystankiem jest Żabim Kruk, ale czasem korzystamy też z innych nabrzeży by odbierać pasażerów.
Nowa Marina w Gdyni
Największym gdyńskim projektem związanym z żeglarstwem jest natomiast budowa Nowej Mariny Gdynia, która ma zostać ukończona pod koniec 2017 roku. Obejmuje on stworzenie nowoczesnego zaplecza mariny w Gdyni, które służyć ma żeglarzom, a jednocześnie pełnić funkcje publiczne. Projekt inwestycyjny oszacowano łącznie na około 160 mln złotych.
- Zostały już przeprowadzone odpowiednie badania i ekspertyzy gruntu – mówi Maciej Kurylczyk, prezes spółki Nowa Marina Gdynia SA (spółka komandytowa), która ma zrealizować inwestycję. - Zdajemy sobie sprawę, że od strony technicznej przeprowadzenie tej budowy nie będzie należało do najłatwiejszych, jest jednak możliwe przy zastosowaniu nowoczesnych technologii budowlanych. Utrzymanie założonego harmonogramu prac, który zakłada ukończenie budowy na koniec 2017 roku, jest realne. Warunkiem jest jedynie pozyskanie przez inwestora odpowiednich środków finansowych.
Obecnie Studio Kwadrat przygotowuje już projekt budowlany. Możemy się więc spodziewać, że niedługo po zakończeniu sezonu żeglarskiego budynki zajmowane obecnie przez kluby żeglarskie zostaną opuszczone, a następnie wyburzone. W ich miejsce powstanie nowoczesny kompleks, który będzie wielofunkcyjnym obiektem z profesjonalnym zapleczem dla uprawiania żeglarstwa oraz sportów wodnych. Wzdłuż Alei Jana Pawła II powstanie zaś budynek przeznaczony na hotel (na około 200 pokoi), biura, usługi, handel i gastronomię. W kompleksie znajdzie się też miejsce na centrum fitness. Dachy budynków mają pełnić funkcje tarasów widokowych.
Spółkę celową Nowa Marina Gdynia SA powołał Polski Związek Żeglarski. Wszystko wskazuje na to, że projekt zostanie sfinansowany w drodze partnerstwa finansowego PZŻ i klubów żeglarskich z dużym udziałem kredytu bankowego. Nieoficjalnie mówi się także o planach zacieśnienia współpracy Polskiego Związku Żeglarskiego z Narodowym Centrum Żeglarstwa.
Marek Nowak
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?